Gå til innhold

Tvinge Photoshop til å veksle mot harddisk

Anbefalte innlegg

Heisann jeg har 6GB ram på pc-en, men under noen oppgaver i photoshop får jeg beskjed om at jeg har for lite RAM.

Siden ram bare er et spørsmål om tid så lurte jeg på om det var mulig å tvinge Photoshop til å bruke harddisken som RAM?

Endret av martin808
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann jeg har 6GB ram på pc-en, men under noen oppgaver i photoshop får jeg beskjed om at jeg har for lite RAM.

Siden ram bare er et spørsmål om tid så lurte jeg på om det var mulig å tvinge Photoshop til å bruke harddisken som RAM?

Antar du har 64-bit windows. Kjører du 32 eller 64 bit Photoshop?

Kjører du 32 bit photoshop, så vær klar over at 32bit-prosesser default kun kan aksessere 2GB RAM, og 4GB maks.

Lenke til kommentar

Det har jeg også fått, men det skyldtes nok en bug i Photoshop og ikke et reelt problem, men det var i en tidligere versjon. Hvilken versjon bruker du og, og hva holdt du på med?

Det skal veldig mye til før PS går tom for RAM med "vanlige" oppgaver. Du må ha ekstremt mange bilder inne samtidig, eller ekstremt store bilder eller gjøre spesielt komplisserte editeringer med mange lag.

Hvis du sier litt mer om oppsett, og hva du holdt på med når det skjedde er det også større sjanse for å få gode råd også.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg hadde satt sammen 19 bilder som hadde en oppløsning på 11238x5792. Jeg gikk "tom" for RAM når jeg skulle bruke Fill.

Da kan du ha truffet på et reelt problem med RAM, i Menyen Edit - Preferences og Performance ser du hvor mye RAM Photoshop får bruke, der ser du også scratch disk oppsettet. Med en så stor fil ville jeg lagret (eventuelt i nye versjoner for å kunne gå tilbake) jevnlig for å unngå at history bruker for mye minne.

Lenke til kommentar

Mener photoshop bare benytter seg av maksimum 2GB ram i utgangspunktet. Vil du at den skal kunne bruke mer så tror jeg du må inn i innstillingene til photoshop.

2GB grensen er universal på standard 32-bits applikasjoner.

Vis photoshop er 64-bit og kjører på 64-bit så kan den bruke en god del mer.

Windows kommer forresten ikke default med mulighet til PAE og Highmem :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...