D02 Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 hei! jeg sitter nå og prøver å lære meg coding for gm8 (game maker 8). etter at jeg hadde lest lit var det noen ting jeg begynte å lurer på. hva er variabel, og er game maker språket ganske likt som c++? takker Lenke til kommentar
[kami] Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 (endret) http://en.wikipedia.org/wiki/Game_Maker_Language syntaksen er ganske lik, men det er viktig å være klar over at GML er et scriptspråk. Du trenger bla. ikke å definere type på variablene dine. Dessuten er syntaksen kompatibel både med pascal og c. Du kan også bruke "=" i if statements, ie. if (var = 1) ... noe som i c vil sette var til å være 1, men i GML vil sammenligne med 1. Wikien forklarer ganske bra forskjellene og har også noe eksempel kode med c og pascal syntaks. en variabel er forøvrig noe du kan bruke for å holde på en verdi. poengsum i et spill er for eksempel en variabel, en teller som holder styr på hvor mange poeng du har. Endret 1. juli 2010 av [kami] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå