Gjest Slettet+5132 Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 En liten "serie" fra Rosendal. Så dette merkelige dyret også. En eller annen type humle? Noen som vet? Den ser egentlig ut som en helt svart humle, bare at den har ekstra lang "snabel" som den dro frem ganske ofte. :!: Lenke til kommentar
# offline Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Ja, et veldig mørkt filter. Lukkertider varierer mellom 30 og 500 sekunder, men som jeg sa, de kan bli for lange og. Det er litt slitsomt å vente så lenge Blir ikke mange bildene på en kveld da. Samme her, pluss ventetiden med støy reduseringen. Det blir ikke mange bilder, men mange av de blir bra. Må handle inn et ND8 filter til vidvinkelen. ND500(9trinn) kan bli litt mørkt. Hva har du av filter? Vurderer B+W 502 GND filter til vidvinkelen. Kan være greit på kveldstid. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Jeg har bare B+W ND110.. Så det er ikke mye å velge mellom I det hele og det store så tar det lang tid. Jeg har dog ikke noe ventetid når det kommer til støy, sikkert fordi det er avslått. Men man må jo av og på med filteret når man skal komponere osv. Det tar tid. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Herregud, jeg trenger en innføring i det der (gråfilter og bruk). Kunne tenkt meg å prøve det ut en gang også. Noen som vil forklare litt, evt. har linker til steder hvor jeg kan lese mer om det? Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Jeg har et par graderte gråfiltere fra Cokin med filterholder. Jeg ble litt tent på å kjøpe meg noen vanlige gråfiltere som jeg bare kan stappe ned i filterholderen. På den måten vil det ihvertfall være enklere å ta de av og på når man komponerer. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 http://en.wikipedia.org/wiki/Neutral_density_filter Lenke til kommentar
fluefiskern Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Så dette merkelige dyret også. En eller annen type humle? Noen som vet? Den ser egentlig ut som en helt svart humle, bare at den har ekstra lang "snabel" som den dro frem ganske ofte. :!: Det er vel en humle, stadfeste art av humle er ikke så lett. Men med lang tunge og langt kinn kan det være en svart hagehumle. Men jeg er dessverre ingen insektsguru Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Takk for svar. Er jo egenltig ikke så utrolig viktig, hadde sikkert brydd meg litt mer om jeg fikk ett skikkelig bra bilde av den, men det var lettere sagt enn gjort. Uansett så er det artig å vite da, får vente og se om en annen insektsguru vet noe (husker ikke brukernavnet hans nå, men vet det finnes en her). Lenke til kommentar
TGB Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Jeg har bare B+W ND110.. Så det er ikke mye å velge mellom I det hele og det store så tar det lang tid. Jeg har dog ikke noe ventetid når det kommer til støy, sikkert fordi det er avslått. Men man må jo av og på med filteret når man skal komponere osv. Det tar tid. Jeg er for ND-filter amatør å regne, mitt kraftigste er ND106. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 (endret) Skal si det ble pop med ND og GND nå... Fleste av mine "lang eksponerings" bilder er tatt uten filter, så det er fint mulig å ta uten filter. Endret 27. juli 2010 av Inc Lenke til kommentar
Evenseth Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Prøver meg med et b/w i dag. Er ganske uerfaren med det her, så er litt usikker på konverteringa... Pir i Sandefjord Nikon D80, Sigma 10-20mm f/4-5.6 @ 10mm Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Første er med ND filter, andre er f22.. Lenke til kommentar
ÅdneD Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Det siste der var flott Ingard, fine fargar. Lenke til kommentar
MRustad Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 (endret) Mitt siste: Endret 28. juli 2010 av MRustad Lenke til kommentar
# offline Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Den gamle flyfabrikken ved Karljohansvern. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Det siste der var flott Ingard, fine fargar. Akkurat det skulle jeg også si...vegetasjonen der var flott i fargene.. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 På tide med litt mennesker igjen etter mye vakkert ND-filter fråtsing Lenke til kommentar
TGB Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Den gamle flyfabrikken ved Karljohansvern. Bildet falt virkelig i smak, nice Lenke til kommentar
ÅdneD Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Hadde gått i to timar, nesten rett opp, i tjukk skodda - du såg berre dei næraste trea i skogen. På toppen letta skodda i to minutt og me fekk dette synet: Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 På tide med litt mennesker igjen etter mye vakkert ND-filter fråtsing Vel det er gråtoner hos deg også Likte Modell/posering du har der,på mange portrettbilder synes jeg man bruker feil positur kontra modell. Får også legge til at dere portrettfotografer her gjør en utmerket jobb i sådan henseende,fortsett med det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå