Gå til innhold

Akambrukernes bilder - juli 2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et til fra den lille turen med GPS'en. Ganske nøyaktig i lengde og breddegrad, men høyden er helt på bærtur
Mange GPS-er er satt per default å hente høyden fra lufttrykk. Er det vind der du stod, er det ikke unormalt at høyden blir ganske feil.

 

Normalt så blir høyden kalkulert utifra gradene/vinklene fire eller flere satelitter har i forhold til mottakeren,Hvis man er i et område som skjuler for noen av satellittsignalene,så at man har mindre en fire satteliter vil høyden bli feil.Har du dette systemet skal du ha mulighet til og kalibrere høyden i menyene.

 

Nyere bærbare mottakere har en trykkfølsom høydemåler,denne kan bli påvirket av høy/lavtrykk,så disse må kalibreres omtrent hver gang de skal brukes,det beste er og gjøre det ved strandkanten.

 

Vel,jeg har aldri bekymret meg om høyden da jeg sjeldent brukes gps mer en et par meter over havet :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Vet ikke riktig -- området Finse/Krækkja/Ustaoset er jo fint, men kanskje ikke det minst befolkede nå i høysesongen? (Skriver dette i Shanghai, så det virker likevel ganske forlokkende folketomt ...) Tipper uansett jeg holder meg relativt langt vest, og det ser det jo ut som om dere har gjort også, eller blingser jeg helt?

Lenke til kommentar

Vet ikke riktig -- området Finse/Krækkja/Ustaoset er jo fint, men kanskje ikke det minst befolkede nå i høysesongen? (Skriver dette i Shanghai, så det virker likevel ganske forlokkende folketomt ...) Tipper uansett jeg holder meg relativt langt vest, og det ser det jo ut som om dere har gjort også, eller blingser jeg helt?

Så langt vest du kjem. Gjekk opp Husedalen frå Kinsarvik, opp Bjødnabykset, gjennom Grubbeskar og ned til Lofthus forbi Opesjo. Ikkje verdens lengste tur, men veldig fin.

 

Alle delar av vidda har jo noko forlokkande ved seg, men eg like meg best i vest. Det er nok litt fordi eg er oppvekst her då, så eg er vel ikkje heilt objektiv.

Lenke til kommentar

Panorama av Bergen by

 

4810227604_609ce9f4a6.jpg

 

edit: Større format kommer :)

 

Stilig. Jeg tok tre bilder @ 16mm (fullformat) i dag for å lage panorama, men den tåken der gjør det ikke verdt å legge sammen. For ikke å nevne vignetteringen som 16-36L har @ 16mm. :lol:

 

Ble meget fornøyd med redigeringen av det ene bildet. Kunne fjernet det lille hvite nedi hjørnet, men det er ikke et skudd jeg kommer til å bruke til noe. Likte bare at det faktisk ble så mørkt nede og lyst oppe. Gir et øyefokus på ca. midten av bildet.

 

Min mening, selvfølgelig.

 

 

img1285sv.jpg

 

 

 

Her er originalen.

 

 

 

img12852.jpg

Endret av Riot™
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...