koda Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Jeg har en feil i enten startrelee, tenning (evt. kabler) på min gressklippertraktor. Releet har to store poler; en som går til batteri-pluss og en som går til starter, og når jeg kortslutter disse så går starteren. Videre har den to kabelsko, (med ledninger til tenning, jord etc. som jeg ikke skjønner noe særlig av:) - Er det noen måte jeg kan teste (med feks multimeter) om det er liv i releet? (Har hørt noe om at releer kan bli brent i stykker.) - Kan jeg regne med at det er her feilen er, dvs. at det sjeldent er noe galt med tenning? - Tenningen er 5-polet. Hvilke av ledningene som går til tenningen skal jeg kortslutte for å teste om det er i tenningen feilen er? Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Sett spenning på relèets styrepoler. Du ser på relèet hvilket pinner det er snakk om. Det er der hvor tenningsledningen og jord er tilkoblet. Spenningsetter du disse så vil relèet klikke. Gjør det ikke det så er saken biff. Hvis det gjør det, så må du ohme ledningene, evt bruke en diodetester med pip for å finne ut et evt. brudd. Ble mye info her, men håper du skjønte noe Lenke til kommentar
koda Skrevet 1. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2010 Tror jeg skjønte det. Jeg tar + og - rett fra batteriet på hver av styrepolene (tipper jeg for sikkerhets skyld kobler fra hovedpolene først da). Lenke til kommentar
koda Skrevet 1. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2010 (endret) Det kom klikk, så da er releet ok. Hvorfor går ikke starteren når jeg gjorde dette? Batteriet var koblet til normalt, så når jeg kortslutter de store polene, så går jo starteren. Hvis feilen er i tenningslåsen: Noen som vet hvilke av lederne som går inn i denne jeg må kortslutter for å teste? http://www.garage24.se/web/SkogOchTradgard/Reservdelar___Tillbehor/El-___Tandningsdelar/Tandningslas/TANDNINGSLAS_INDAK_%28Stiga_1134-1814-01_m_fl_%29-37893.aspx Endret 1. juli 2010 av koda Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå