laptoplover Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Vell det har seg slik at jeg forstår at med min lapp som er T og M147 altså traktorlappen er begrenset til traktorer med fart 40 km/t!? Hvofor kom denne regelen i 2005? Det er faktisk slik at det ER mennesker som kommer fra gård bare med 50 km/t traktor.... Hva skal jeg gjøre nå? Er det mulig å få spesialtillatelse eller lignende? Til slutt, hva er det for noe tull egentlig? Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Men det er vel bare å ikke kjøre fortere en 40 selv om den går i 50 ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478 Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Skal du lovlig kjøre traktor som går i en hastighet over 40km/h må du ha lastebil-førerkort. Spurte selv politiet her i byen når jeg var stoppa i (bil-)kontroll om saken, men han sa at det er ingen i politiet som kan de reglene der, så bare jeg ikke blir tatt i fotoboks eller radar, så er det bare å tute og kjøre... En annen begrensning på traktorlappen er og vekta, men det vet du sikkert... Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Men det er vel bare å ikke kjøre fortere en 40 selv om den går i 50 ? Nei. Konstruktiv hastighet, som det heter i regelverket, betyr nettopp det, hastigheten traktoren er konstruert for å gå i, og som står i vognkortet. Eneste løsningene på trådstarters problemstilling er a) kjøre opp til CE, b) kontakte merkeforhandler og få "hjernen" i motorstyring og girkasse omprogrammert tilsvarende 40-km/t utgave av samme modell, med tilhørende endring av vognkort, eller c) smøre seg med tålmodighet og håpe at bondelaget får overbevist samferdselsdepartementet om å revidere dette regelverket, men den andre særinteresse-gruppa, Norges Lastebileierforbund vil nok høyst sannsynlig gjøre sitt beste for å stikke kjepper i hjulene også i denne saken.. På spørsmålet om hva dette er for noe tull, så er den skyldige Torhild Skogsholm, samferdselsminister i Bondevik 2-regjeringa, sannsynligvis godt overbevist av lobbyister fra NLF og andre interessegrupper. Høringsinstansene Bondelaget og MEF (Maskinentreprenørenes forbund) mente allerede da (altså i forkant av endringene i januar 2005) at fartsgrensa burde ligget på 50, ikke 40, og at klasse B skulle gi førerrett også for traktor og motorredskap, i motsetning til i dag hvor det kreves oppkjøring på enten T eller BE. Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Eller bestille traktor som går i 40 kmh. og etterpå justere opp til 50 kmh. som går på dei del traktorar. Då vil du mest sansynleg få eit vognkort det står 40 i Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Grunnen til at øvre fartsgrense er satt til 40 km/t, er at traktoren de siste 10 åra har utvikla seg fra å værra en sakte-gående jern-hest, til en racerbil på 20 tonn. Ta JCB som et eksempel, så har den størelsen til en lastebil, hastigheta til en lastebil og man trenger samma kunnskapene for å kjøre den SOM man trenger for å kjøre lastebil. En 16-åring har ikke automatisk de kunnskapene eller den opplæringa som er nødvendig for å kjøre noe så stort å tungt. Et problem som blandt annet var med på å innføre disse reglene, var at stadig fler droppa å kjøpe seg lastebil for heller å kjøpe en slik hurtig-gående traktor, hvor fordelene da blei: man slipper utvida fører-kort, man slipper vekt-avgifta, man slipper løyve, man kan få 16-åringer til å kjøre, man kan kjøre på avgiftsfri diesel, osv, og dermed spare flere hundre tusen kroner i året kontra å ha lastebil, å dermed være med å presse prisene ned for de som prøver å drive profesjonelle transport-firmaer. 2 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Joda, deler av dette er jeg nok enig i, men når det er blitt slik at flertallet av moderne traktorer faktisk går i 50, og ikke i 40, så bør førerkortregelverket følge med - men da burde nok sikkert også læreplanen for klasse T vært utvidet en god del. Kanskje også heve aldersgrensa fra 16 til 18, eller en gradering hvor klasse T alene gir 40 og klasse T+B, eller T+fylt 18år gir anledning til å kjøre i 50? Ellers kan man nesten like godt fjerne klasse T helt, og kreve CE med en gang for alt over 3,5 tonn, enten det går i 10 eller 80km/t. At man kan spare noe på å kjøre på avgiftsfri diesel har forøvrig Bedre Gardsdrift og Transportmagasinet i samarbeid grundig avkreftet. Konklusjonen i testen var en dieselkostnad på 24øre pr tonn nyttelast pr km for JCB Fastrac med henger, på avgiftsfri diesel, kontra 20 øre for lastebil uten henger og 13 øre for bil med henger, på avgiftsbelagt diesel. Men klart, vektårsavgifta er jo en viss innsparing, og lavere førerkort-kostnader ditto. På den andre side, så koster f.eks. et nytt traktordekk betydelig mer enn et lastebildekk, så vidt jeg vet.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 (endret) Vell det har seg slik at jeg forstår at med min lapp som er T og M147 altså traktorlappen er begrenset til traktorer med fart 40 km/t!? Hvofor kom denne regelen i 2005? Det er faktisk slik at det ER mennesker som kommer fra gård bare med 50 km/t traktor.... Hva skal jeg gjøre nå? Er det mulig å få spesialtillatelse eller lignende? Til slutt, hva er det for noe tull egentlig? Her har du en oversikt over alle førerkortkoder. Kode 147 betyr iflg oversikten "Begrenset til å kjøre tre- eller firehjuls moped" og har således ikke noe med traktor å gjøre. Hos meg så har jeg kode 142 bak bokstaven T "Traktor ubegrenset, med eller uten tilhenger. Gjelder også for motorredskap, som beskrevet i § 3-18, med eller uten tilhenger". EDIT: glemte å sette inn linken Endret 2. juli 2010 av Slettet+3124 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Et problem som blandt annet var med på å innføre disse reglene, var at stadig fler droppa å kjøpe seg lastebil for heller å kjøpe en slik hurtig-gående traktor, hvor fordelene da blei: man slipper utvida fører-kort, man slipper vekt-avgifta, man slipper løyve, man kan få 16-åringer til å kjøre, man kan kjøre på avgiftsfri diesel, osv, og dermed spare flere hundre tusen kroner i året kontra å ha lastebil, å dermed være med å presse prisene ned for de som prøver å drive profesjonelle transport-firmaer. Nå, det er vel ikke derfor man velger traktor med henger. De kan brukes til langt mer enn en lastebil, de fleste lastebiler krever nokså fine veier, de kan ikke laste seg selv, de kan stort sett bare transportere ting og ikke er egnet til og bære redskap osv. Og det er betraktelig dyrere og bruke traktor enn lastebil for rein vegtransport over litt avstand, traktorer drikker noe enormt når de stanger i turtallsperra i time etter time. jeg har alltid lurt på hvorfor lastebilbransjen er så beskyttet at man må ha løyve for og kjøre ett gruslass, det er helt latterlig. 2 Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Et problem som blandt annet var med på å innføre disse reglene, var at stadig fler droppa å kjøpe seg lastebil for heller å kjøpe en slik hurtig-gående traktor, hvor fordelene da blei: man slipper utvida fører-kort, man slipper vekt-avgifta, man slipper løyve, man kan få 16-åringer til å kjøre, man kan kjøre på avgiftsfri diesel, osv, og dermed spare flere hundre tusen kroner i året kontra å ha lastebil, å dermed være med å presse prisene ned for de som prøver å drive profesjonelle transport-firmaer. Nå, det er vel ikke derfor man velger traktor med henger. De kan brukes til langt mer enn en lastebil, de fleste lastebiler krever nokså fine veier, de kan ikke laste seg selv, de kan stort sett bare transportere ting og ikke er egnet til og bære redskap osv. Og det er betraktelig dyrere og bruke traktor enn lastebil for rein vegtransport over litt avstand, traktorer drikker noe enormt når de stanger i turtallsperra i time etter time. jeg har alltid lurt på hvorfor lastebilbransjen er så beskyttet at man må ha løyve for og kjøre ett gruslass, det er helt latterlig. Du har selvsagt et poeng. En bonde har behov for å bruke en traktor i landbruket, så en lastebil vil jo på det punktet værra helt u-aktuelt. Men man har mange andre tilfeller, som feks traktorer som kjørte rundt i oslo med lastebil-henger å dreiv distribusjon. Det er et TYPISK tilfelle på hvordan man kan lure seg unna reglene. Men hovedgrunnen til de nye sertfikat-krava på traktor, er at en traktor ikke lenger var en sakte-gående jern-hest, men noe stort og tungt, og en 16-åring med 2 kjøretimer på traktor å ei oppkjøring, er IKKE automatisk skikka tel å kjøre 40 tonn i 90 km/t på dårlige veier Lenke til kommentar
agvg Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Drev de med vareutkjøring med traktor? De fleste jeg vet om som bruker traktor har som regel en 8t graver og er selvhjulpne med flytting og litt transport av masser o.l. Kan ikke forestille meg at dette utgjør så store tapet for lastebilnæringen. 90km/t er det vel ytterst få traktorer som greier, JCB er vel de eneste og det er ekstremt dyrt utstyr med svingskive og greier. Lenke til kommentar
Havar18 Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Skal du lovlig kjøre traktor som går i en hastighet over 40km/h må du ha lastebil-førerkort. Spurte selv politiet her i byen når jeg var stoppa i (bil-)kontroll om saken, men han sa at det er ingen i politiet som kan de reglene der, så bare jeg ikke blir tatt i fotoboks eller radar, så er det bare å tute og kjøre... En annen begrensning på traktorlappen er og vekta, men det vet du sikkert... Nei. Du må ha traktorlappen og være 18! Du har ikke lov til å kjøre 50km traktor hvis du er under 18 Lenke til kommentar
Havar18 Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Du kan evt. reise dit du kjøpte traktoren, å høre om de ikke han omregistrere traktoren som 40 km. det gjorde jeg med en John Deere 6920 Autopower. Det står i vognkortet att den går i 40, mens jeg kan kjøre i 50 og velsådet. (bug i autopower systemet: Slur med clutchen når du ligger i 50, og traktoren går fortere. Får min til å gå i 73 kmt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478 Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Skal du lovlig kjøre traktor som går i en hastighet over 40km/h må du ha lastebil-førerkort. Spurte selv politiet her i byen når jeg var stoppa i (bil-)kontroll om saken, men han sa at det er ingen i politiet som kan de reglene der, så bare jeg ikke blir tatt i fotoboks eller radar, så er det bare å tute og kjøre... En annen begrensning på traktorlappen er og vekta, men det vet du sikkert... Nei. Du må ha traktorlappen og være 18! Du har ikke lov til å kjøre 50km traktor hvis du er under 18 Om du leser på Vegvesen.no, så leser du at : Denne klassen gjelder føring av traktor og motorredskap (begge med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t) med eller uten tilhenger. Tillatt totalvekt må ikke overskride 25.000 kg som enkeltkjøretøy eller som vogntog før førerkortinnehaveren har fått to års erfaring i klasse T eller har fylt 21 år. ... Det altså vekt-grensen som opphører etter 2 år med førerkort eller fylte 21 år, ikke farten! Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Førerkortforskriftens bestemmelser om traktorførerkort skal nå revideres. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Nå sitter nok lastebileierforbundet og fråder, de kommer til og gjøre hva som helst for og forhindre endringene. De var vel også aktive i diskusjonen rundt kjøring av bred redskap på vei som gikk i sommer hvor noen fikk det for seg at man måtte helst ha maskinsemi og følgebil fra jorde fra jorde. Det man burde gjøre var og slippe lastebilnæringen fri, droppe alt av løyver og la de som har lyst få drive uten slike merkelige konstruksjoner som dette løyvet er. 1 Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Noen som har hørt noe nytt om denne saken? Når skal det bestemmes? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 Ting tar tid i politikken, og særlig når f.eks. NLF (m.fl.) skal komme med innsigelser (som i "bredde-saken" agvg refererer til...). Er vi heldige skjer det noe før et evt. regjeringsskifte i 2013.. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Ja, det tok jo "bare" tre år (eller åtte, om vi går tilbake til det ble innført i 2005)... Dvs, først skal det endelige endringsforslaget ut på høring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå