AnBa Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Heisann Jeg begynner til høsten på mitt tredje år på studiespesialiserende linje på videregående, og har fremdeles ingen anelse om hva jeg vil jobbe med. Noen nevnte diplomati eller jobb på en ambassade i en samtale, og jeg må si det høres ganske fristende ut. Jeg interesserer meg for samtiden, politikk og generelt det store verdensbilde, de aktuelle sakene, og mener dette kunne vært en spennende jobb. Om du har noe å dele om det hadde jeg gjerne likt å høre det. Det jeg egentlig ville spørre om var, hva må jeg studere for å kunne få en stilling innen noe slikt? Statsvitenskap? Eller finnes det egne studier, type diplomatistudie? Mange takk KristofferAG Lenke til kommentar
Runar Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 På nettsidene til Utenriksdepartementet fant jeg et par artikler som kanskje kan være av interesse. Den ene forteller om Studentpraktikantordningen, som gir studenter mulighet til å tilbringe et halv år på en utenriksstasjon, mens den andre skriver om UDs aspirantkurs som er et "treårig traineeprogram med sikte på fast jobb i utenrikstjenesten". På bunnen av den første artikkelen er det også lagt ved et utvalg ledige praktikantstillinger ved forskjellige ambassader. Hvis du leser hver enkelt stillingsannonse vil det stå oppgitt hvilke krav som stilles med tanke på utdanning. Jeg kan trekke frem et eksempel fra ambassaden i Stockholm, som søker "to personer som er i siste halvdel av sin utdannelse innen fagområdene statsvitenskap, økonomi, jus, kultur eller informasjon." Lykke til! 3 Lenke til kommentar
AnBa Skrevet 30. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2010 Dette ser absolutt perfekt ut. Var akkurat noe sånn jeg så etter! Tusen takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå