Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

The Wire - Generell diskusjon

Anbefalte innlegg

Er det flere enn meg som har fått med seg denne fantastiske serien. Dybden of forståelsen som produsentene har lagt ned for å skape en så realistisk serie er helt fantastisk.

Hentet fra Wikipedia:

The Wire er en amerikansk kriminalserie for fjernsyn der handlingen er lagt til Baltimore i Maryland hvor den også er produsert. Serien ble skapt, produsert, og i hovedsak skrevet av tidligere kriminaljournalist David Simon. Seriepremieren var på kabelselskapet HBO 2. juni 2002. Ved avslutningen 9. mars 2008 var det produsert 60 episoder fordelt på fem sesonger.

The Wire har et stort persongalleri med rollefigurer først og fremst fra miljøene rundt byens politi og narkotikahandel. Serien fokuserer ellers på ulike deler av aktivitetene og livet i storbyen Baltimore for hver sesong. De er i rekkefølge: narkotikahandelen, havnen, rådhuset, skolen og avisen. Den store skuespillerstaben består i hovedsak av karakterskuespillere som er lite kjent fra tidligere roller. David Simon har uttalt at selv om serien ser ut til å være en kriminalserie handler den «egentlig om den amerikanske storbyen, og hvordan vi lever sammen. Den handler om hvordan institusjonene virker på menneskene, og at om enten du er politimann, havnearbeider, narkotikalanger, politiker eller dommer, er du kompromittert og må godta den institusjonen du er en del av.» Han har også uttalt at serien handler om USAs fall.

Selv om den ikke har hatt stor kommersiell suksess, eller har vunnet noen viktige utmerkelser har The Wire blitt rost av kritikerene, og er ansett som en av tidenes beste TV-serier av mange. Serie er anerkjent for sitt realistiske bilde av urbant liv, sine artistiske ambisjoner, og uvanlig dype utforskning av sosiologiske emner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 år senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

En morsom ting jeg la merke til først nå ved tredje runde av serien, homofobe Rawls er homofil. Tredje sesong, da en av Brother Mouzone menn leter etter Omar i en homseklubb, får vi et kort glimt av Rawls i utestedet. Han kom vel aldri ut av skapet.

Jeg hadde et gjennsyn med denne episoden i dag, og jeg lo like godt denne ganger som de fem-seks forrige gangene jeg så sesong 3. Helt topp.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Synes det var kjipt at av alle ungene vi fulgte i sesong 4 og utover, så var det kun Namond som kom seg hel ut av det. Alle de andre ble jo junkie, dealere, muscle og ranere, men antar at det er realistisk. Namond var den eneste med en kontakt i systemet, Bunny, som snakket med faren og adopterte guttungen. Har lurt på om Dukie hadde endt opp annerledes enn en junkie dersom han hadde fortalt Prez, at han var hjemløs og faktisk tatt den GEDen/Highschool Diploma av seg selv som han snakket om, men tviler, siden Prez ikke hadde noen tilknytning til systemet. Carver prøvde jo, men klarte ikke å få Randy ut selv om han tilbudte seg å adoptere han.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...