Åsmund Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 (endret) Hei. Pusser opp badet. Jeg har lagt spon, litex deretter membran. elektriker la varmematter deretter skaffa han conplan vr jeg skulle legge på selv. Etter hva jeg kan finne ut av så tåler ikke conplan vr vann. Jeg må legge membran oppå igjen, men hvordan er det å sperre conplan vr mellom to lag membran? Er det stor risiko for kondens og soppdannelse? Det er forresten ett lite bad med dusjkabinett så det blir minimalt med vannsøl. Kanskje det ikke er nødvendig med membran? Kanskje jeg kan bruke en membran som ikke slipper igjennom vann men som sliper igjennom luft? edit: tror jeg legger difusjonsåpen membran på toppen Endret 30. juni 2010 av Åsmund Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Har du allerede lagd conplan-guffa? Hvis ikke, krev å få bytte den med avrettingsmasse fra eller anbefalt av Litex, eller noe annet som tåler vann. Men, i følge denne instruksjonsvideoen fra Litex skal det legges membran på toppen dersom du bruker en avrettingsmasse som ikke tåler vann. Det går sikkert bra så lenge avrettingsmassen får tørke skikkelig før du legger membran, og den øvre membranen blir og forblir tett. Sopp-problemer oppstår ikke før en stund etter vann klarer å trenge inn mellom membranene. Samtidig kan man jo mene at det er ganske bortkastet å bruke Litex på gulvet hvis man allikevel skal smøre membran over hele gulvet rett under flisene. Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 30. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2010 Takker for svar. Jeg har ikke lagd guffa ennå. Men hva tror du om en difusjonsåpen membran? Da skal vel fuktighet kunne dampe vekk samtidig som at vann ikke trenger ned? Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Med fare for å drite meg ut: -Meiner gulvet uansett skal ha tilfredstillende membran på bad. Selv om det er kabinett. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Men hva tror du om en difusjonsåpen membran? Da skal vel fuktighet kunne dampe vekk samtidig som at vann ikke trenger ned? Jeg googlet diffusjonsåpen membran, og ja, det kunne se ut til det brukes ved oppussing av bad der det allerede er en gammel membran, og bør kunne egne seg i dette tilfellet også. Men spør en fagmann. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Med fare for å drite meg ut: -Meiner gulvet uansett skal ha tilfredstillende membran på bad. Selv om det er kabinett. Det du sier er ikke helt feil, men du treffer ikke helt problemstillinga i tråden. Selv med dusjkabinett kan det bli vannsøl, f.eks dersom avløpet eller sluket under dusjen er tett, da er vanntett gulv en god ting. Og det kan man oppnå med membran i form av vanntette plater som Litex med forseglede skjøter og skruehuller, en membranduk, sveiset vinylgulvbelegg, eller som kanskje dårligste (minst holdbare) alternativ: Smøremembran. Men her er problemstillingen at det allerede er lagt en meget god membran i form av Litex-plater, og det er ikke ideelt med to membraner som fuktighet kan bli stengt inne mellom. Det ideelle er så vidt jeg forstår å bruke avrettingsmasse som tåler vann oppå Litexen - da slipper man å kline med smøremembran mellom avrettingsmasse og fliser. Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 2. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2010 Tusen takk igjen for svar. Jeg vet iallefall hva jeg skal gjøre neste gang, og at jeg må være forsiktig nå. Jeg bestemte meg for å ta sjansen på å bruke conplan vr og difusjonsåpen membran på toppen. Jeg satte i gang med dette før jeg fikk svar angående den difusjonsåpne memnbranen. Var litt utolmodig. Det er blitt en litt ujevnt, norn klumper. Så jeg for prøve å pusse ned samt også kanskje rette av med lim. Kan nok ikke ha noe særlig mer masse oppå nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå