Gå til innhold

Gehør software med tone og akkord gjenkjennelse

Defo

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som vet om et program som kan trene meg i gjennkjennelse av toner og akkorder (E,F,G osv)?

Har prøvd EarMaster School 5, men der er det kun intervall trening og akkord "betegnelser" som dur, moll, sus osv. Jeg kan ikke prøve meg i å gjenkjenne toner/akkorder og navnet på dem.

Gitar som er instrumentet her, men det er ikke så viktig.

Anyone? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å gjenkjenne en bestemt akkord eller tone (D-dur, E) er en helt annen øvelse enn å gjenkjenne en akkordtype (dur, moll). Noen svært få er født med absolutt gehør og kan (når de har lært seg tonene) gjenkjenne dem automatisk. Det er ikke noe man enkelt kan trene opp, selv om de som har spilt lenge ofte gjenkjenner enkelte toner og kan "regne" seg fram til andre ut fra dette.

Konsentrer deg om å lære akkordtypene, det har du veldig mye mer igjen for.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Å gjenkjenne en bestemt akkord eller tone (D-dur, E) er en helt annen øvelse enn å gjenkjenne en akkordtype (dur, moll). Noen svært få er født med absolutt gehør og kan (når de har lært seg tonene) gjenkjenne dem automatisk. Det er ikke noe man enkelt kan trene opp, selv om de som har spilt lenge ofte gjenkjenner enkelte toner og kan "regne" seg fram til andre ut fra dette.

Konsentrer deg om å lære akkordtypene, det har du veldig mye mer igjen for.

Er i utgangspunktet interessert i a lære absolutt gehør og ikke relativt gehør. Det å kunne høre en akustisk sang, og så med letthet høre hvilke akkorder som blir spilt, eller som passer er det jeg sikter mot.

Lenke til kommentar

Ear master 5 er å anbefale. Der er mange øvelser for å trene opp gehøret, både for å kjenne igjen akkorder og å kunne høre intervaller.

Støtter denne. Dette softwaret er laget spesielt til gehør-trening og vil derfor gi deg mye mer, enn f.eks Guitar Pro vil. Vet at Sibelius gir ut et program som heter Auralia. Sjekk også etter andre software som er billigere, finnes mange trial versjoner ute på nettet der du kan teste det før du evt kjøper.

Lenke til kommentar

Ear master 5 er å anbefale. Der er mange øvelser for å trene opp gehøret, både for å kjenne igjen akkorder og å kunne høre intervaller.

Støtter denne. Dette softwaret er laget spesielt til gehør-trening og vil derfor gi deg mye mer, enn f.eks Guitar Pro vil. Vet at Sibelius gir ut et program som heter Auralia. Sjekk også etter andre software som er billigere, finnes mange trial versjoner ute på nettet der du kan teste det før du evt kjøper.

Ear Master 5 gir ikke muligheten til å teste deg i tone og akkord navngiving, altså E, F, G# osv. Kun dur, moll, sus osv. Dvs. ingen mulighet til å trene opp absolutt gehør.

Skal skjekke ut Auralia :)

Endret av Defo
Lenke til kommentar

Tror du har misforstått litt. Det er ingen software som gir deg absolutt gehør.

Absolutt gehør er som regel en medfødt evne, eller noe som kommer i løpet av livet (sjeldnere) Mange hevder de har klart å trene opp øret, og dermed utvikle absolutt gehør. www.perfectpitch.com tilbyr en stor CD-pakke som påstår at de kan lære dette videre. Har selv denne, men har aldri hørt igjennom alt, og dermed kan jeg heller ikke si noe om kvaliteten. Man lærer seg uansett å "åpne" ørene mer!

Tror du egentlig kan slutte å lete etter softwares, da gehør-programvarene er utviklet for å hjelpe gehøret vi er medfødt med, og ikke gi deg nye "evner".

Lenke til kommentar

Tror du har misforstått litt. Det er ingen software som gir deg absolutt gehør.

Absolutt gehør er som regel en medfødt evne, eller noe som kommer i løpet av livet (sjeldnere) Mange hevder de har klart å trene opp øret, og dermed utvikle absolutt gehør. www.perfectpitch.com tilbyr en stor CD-pakke som påstår at de kan lære dette videre. Har selv denne, men har aldri hørt igjennom alt, og dermed kan jeg heller ikke si noe om kvaliteten. Man lærer seg uansett å "åpne" ørene mer!

Tror du egentlig kan slutte å lete etter softwares, da gehør-programvarene er utviklet for å hjelpe gehøret vi er medfødt med, og ikke gi deg nye "evner".

Er som regel medfødt, men kan like godt trenes opp. Om det hadde fantes et program som hadde spilt en tone, og latt deg navngi den, så hadde dette hjulpet betraktelig.

Faren min kunne høre en låt, og overføre den til gitaren uten noe nevneverdig problemer. Jeg ønsker å kunne gjøre det samme. Høre en låt, og spille den. Han kunne ikke noter eller musikkteori heller btw.

Endret av Defo
Lenke til kommentar

Selve den studien er litt mer kompleks enn: "spill en tone, så skal jeg gjette meg frem til den" Når du skal trene opp absolutt gehør starter du absolutt ikke med å spille en tone og prøve å høre den. Treningen går ut på å først åpne øret for nye "impulser" eller høre ny karakteristikk med tonene, og da helst på ditt eget instrument, da man er kjent med det. Deretter kan man begynne å lytte seg frem og etterhvert utvikle evnen.

Den omfattende studien som er gjort på dette område er stort og innebærer så mye mer enn bare å leke en gjettelek med pianoet. Hvis du virkelig er ute etter absolutt gehør anbefaler jeg deg å se på linken jeg ga deg, og lese informasjon på nettstedet.

Lenke til kommentar

Da hadde faren din mest sannsynlig relativt gehør. Det vil si at han hørte intervallene og kopierte de. Dette er ikke det vanskeligste å trene opp. Absolutt gehør derimot er når man kan høre en enslig tone og kopiere den, eller synge en hvilken som helst tone på kommando.

Det kan være verdt å merke seg at all musikk handler om forhold og sammenhenger. Det er ikke tonene i seg selv som utgjør musikken, men forholdet de i mellom. Altså er strengt tatt ikke absolutt gehør nødvendig for å bli en dyktig musiker, men det er jo slettes ikke negativt heller, vil jeg tro.

Endret av Basusjernet
Lenke til kommentar

@Defo:

Du har tydeligvis bestemt deg for å tro på noe uansett hva folk her sier til deg. Da er det liten vits å skrive mer. Kast gjerne bort tiden på å tro du kan lære deg absolutt gehør. Det kan du ikke.

Og hvordan har du fått for deg det at det ikke går ann å lære seg? Det er absolutt ingenting som tilsier motsatt, med mindre du er helt tonedøv.

Endret av Defo
Lenke til kommentar

Som nevnt ovenfor, det skal være mulig å trene opp øret til å få absolutt gehør. Men det og kunne høre en sang, og spille den på gitar eller et anna instrument etterpå, har absolutt ingen verdens ting med absolutt gehør å gjøre. Her er det bare snakk om relativt gehør, og er det de aller fleste musikere forholder seg til. Jeg personlig har ikke absolutt gehør, men et ganske ok relativt gehør. Tror det å ha absolutt gehør bare er slitsomt :p Hvis man absolutt må ha en tone i ny og ned, kan man alltids ha en stemmegaffel i lommeboka ;)

Uansett, hvis du har lyst til å lære deg å "spille sanger på gehør", tror jeg (det er i alle fall sånn jeg har lært meg det) at du først og fremst må ha en relativt god oversikt over instrumentet ditt, kunne så mange akkorder som mulig (du kan komme ganske langt med bare dur og moll faktisk). Deretter feks prøve å spille sammen med musikken du liker, finne akkordene som passer. Etter hvert lærer du deg å høre forholdene mellom akkordene, hvilken funksjon de har, hvor de "pleier å lede" osv. Jeg har i alle fall fått veldig god nytte av det. En anna positiv ting med å spille sammen med anna musikk, er at du får et stødig komp i bakgrunnen ;)

Men når det er sagt, alle har forskjellige måter å lære på. Og det er sikkert mange som ikke drar like god nytte av min "metode", som jeg har gjort. Men det kan jo være verdt et forsøk, hvis det ikke funker, er dette kanskje ikke metoden for deg^^

Til slutt, et anna godt tips, lær deg MANGE sanger! Desto flere sanger du kan, desto flere "akkordsammensetninger og forhold" vil sette seg i øret og fingrene dine, og det blir lettere å spille nye sanger ved hjelp av gehøret.

Lenke til kommentar

I min naivitet ville jeg trodd at høyere musikkutdannelse og 20 år som musikklærer ville telt noe. Men det er jo bare min mening. Det er selvsagt bedre å tro på de som tjener penger på å selge deg noe. ;)

Har vel personlig litt lite å stille opp med der ja... Kunne du forklart hvorfor du mener det ikke er mulig?

snip

Om en kun har relativt gehør, hvordan kan da så og si alle gode musikere høre hva musikken går i, og spille ut ifra det? Om jeg skal kunne improvisere over en låt som går i f.eks E og A, så må jeg jo først høre at den går i E og A... Evnt. begynne å prøve seg fram midt i compet som gjerne ikke vil låte særlig velykket...

Enlighten me here... :hmm:

Lenke til kommentar

Det handler om forhold og litt grunnleggende musikkteori. Om en sang går i A-dur, så vil den, ihvertfall melodisk (jeg spiller ikke noe akkord instrument), stadig hoppe innom A. Det jeg da gjør, som ikke har så godt gehør, er å prøve meg frem ved å spille den samme tonen gjentatte ganger til jeg hører hvor den passer inn. Denne prosessen vil bare bli kortere og kortere, til jeg til slutt ikke trenger å prøve meg frem lenger. Prinsippet er at man lytter etter tonenes forhold til hverandre.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om du går på musikklinja Defo, men der har man et fag som heter satslære, hvor du lærer om funksjonsharmonikk. Så hvis du har en sang som går i C-dur, så har man "vanligvis" et visst antall akkorder som er vanlig å bruke til den tone-arten: C-dur, D-moll, E-moll, F-dur, G-dur, A-moll (og H-dim). En akkord for hver tone i skalaen. I E-dur har du: E-dur, Fiss-moll, Giss-moll, A-dur, H-dur, Ciss-moll (og Diss-dim).

Men ikke misforstå meg, i nyere musikk, må man forholde seg til mye mer enn de akkordene man ser her, men de jeg nevner er de aller mest brukte innenfor C-dur og E-dur. Man har veldig ofte "metningstoner" i akkorden, som feks 6'ere (C6), 7'ere (C7), 9'ere (C9), add9 (C add), 11'ere (C11), C13, men da begynner man å komme på et ganske høyt spillenivå.

Så som jeg nevnte i min forrige post, det er greit å ha god oversikt over alle akkordene. Hvis noe av dette virker gresk, er det bare å spørre meg hva jeg prater om :p

En siste ting, man trenger ikke absolutt gehør for å høre på en sang, og spille den i riktig toneart på et instrument. Det første du bør gjøre er å finne ut hvilken toneart sangen går i, prøve å finne ut hvilke akkorder som er vanligst å bruke i den tonearten (lista jeg skreiv tidligere), og til slutt prøve å finne ut hvilke akkorder som brukes. (kan være allright å notere ned akkordene så du ikke glemmer det;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...