Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

hvordan få trådløst internett etter formatering[LØST]

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp formatert min samboers pc og installert xp professional service pack 3.

Jeg har klart å laste inn lyd-drivere og grafikk-drivere, men jeg får ikke til å laste inn trådløst nettverk.. jeg fant disse på hjemmesiden til acer:

Wireless LAN Atheros Wireless LAN Driver 7.7.0.429 5.7 MB 2009/12/31

Wireless LAN Broadcom Wireless LAN Driver 5.60.18.9 15.0 MB 2009/12/31

Wireless LAN Intel Wireless LAN Driver - for SP1x2HMW 13.0.0.107 126.8 MB 2009/12/31

Wireless LAN Intel Wireless LAN Driver - for INT6250H 13.0.0.107 136.8 MB 2009/12/31

prøvde å installere alle sammen, men fikk ingen av de til å installere. Feilmeldinger inneholdt bl.a. "this istallation is not supported on this operating system version". eller " the windows installer service could not be accessed. this can occur if you are running windows in safe mode, or if the windows installer is not correctly installed."

Kan noen hjelpe meg med finne ut hva jeg må gjøre for å få maskinen til å kunne lete etter og koble til trådløse nettverk?

Pc'en er: acer aspire one, AO532h og xp professional service pack 3.

prosessor: intel atom N270

motherboard: acer AOA150

famt masse drivere her, men får ikke til å se at noen av de gir meg nett.. tenkte at kanskje en av de som heter intel ville fungert, siden netbooken har intel merke på seg..

http://us.acer.com/acer/service.do?LanguageISOCtxParam=en&miu10einu24.current.attN2B2F2EEF=3750&sp=page15e&ctx2.c2att1=25&miu10ekcond13.attN2B2F2EEF=3750&CountryISOCtxParam=US&ctx1g.c2att92=450&ctx1.att21k=1&CRC=23934287

Endret av Balrog11
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg tror det er wireless lan atheros.. den får jeg til å installere, men underveis i installasjonen så dukker det opp en " found new hardware" også vil den lete etter en ethernet controller.. men den finner den ikke.. hvordan skal jeg finne den?

lavalys sier jeg har atheros ar5007EG wireless network adapter

Endret av Balrog11
Lenke til kommentar

Prøv med produsentens egne drivere da:

http://www.atheros.cz/

bare velg riktig operativsystem naturligvis

Nå anntar jeg at du faktisk har identifisert kortet ditt korrekt vel og merke. Om du skla være helt sikker så er den beste måten å sjekke deviceID'en fra enhetsbehandling og søke den frem i en passende søkemotor. kort guide for dette:

http://www.gilsmethod.com/how_to_resolve_unknown_device_problems

-Stigma

• Liker 1
Lenke til kommentar

takk for svar :) nå har jeg installert Wireless LAN Atheros Wireless LAN Driver 7.7.0.429 5.7 MB 2009/12/31 , mens jeg installerte den så sa den "found new hardware" og ville ha en ethernet controller. jeg ga den den jeg fant fra atheroz sin side, og det så ut til å gå bra. Installasjonen fullførtes. Men jeg er enda ikke på nett, og får enda ikke opp den som leter etter trådløse nettverk. (som ligger på taskbaren ved klokka)

Hva skal jeg gjøre for å få den som søker etter trådløse nettverk og kobler meg til?

når jeg ser på device manager så står det gult spørsmålstegn og utropstegn ved disse:

ethernet controller

globetrotter hsupa modem

video controller

video controller vga compatible

Endret av Balrog11
Lenke til kommentar

har du av/på bryter på maskinen for trådløst nettverk? de fleste bærbare har det, selv om de noen ganger er litt bortgjemt på chassiset. på noen av aspire modellene er det en slide-bryter på den tynne fremsiden (høyre delen) av maskinen. Sjekk at denne er på.

-Stigma

Lenke til kommentar

ja, bryteren står i rett posisjon og det er skrudd på. prøvde skru av og på.. jeg ser også at når jeg prøver å oppdatere ethernet controller fra device manager, og viser til mappa med driveren jeg lastet ned så vil den ikke installere den..

det virker jo nesten som den drivern ikke passer til operativsystemet mitt.. men i følge lavalys så skal det være den rette

Endret av Balrog11
Lenke til kommentar

nå fant jeg en som endelig funket.. den het atheros_wireless_7.7.0.429-2kxp

problemet er at den er fra steinalderen. man må sette opp alt manuelt, man fikk ikke opp en liste med nettverk f.eks., og jeg skjønte ikke så mye av den..

den eldgamle versjonen den installerte faktisk så at jeg fikk sånn trådløst nettverk ikon.. det gjorde ikke den nye av en eller annen grunn.. det virker som den nye ikke installerer client utility.. kun driveren..

Endret av Balrog11
Lenke til kommentar

Jeg ville jo personlig bare annbefalt at du bruker iwndows innebygde håndterer for trådløst og ikke installerer noe ekstra client. windows sin er som regel bedre uansett, ihvertfall i nyere windows versjoner.

Det virker som om du har mange drivere du mangler. Ihvertfall:

chipset drivere

videokort drivere

netverks drivere

innebygd modem drivere

I de nyere windows versjonene er det meget god støtte med at det meste slikt blir installert automatisk, men tilbake til XP så du påberegne å installere en del drivere manuellt.

Jeg ville forsøkt å ta en manuell installasjon fra device manager på de nyeste driverene du finner, dvs. ike via setup filen, men via veiviseren i device manager.

-Stigma

Lenke til kommentar

også skjønner jeg ikke hvorfor ingen av driverne til ethernet controller vil bli installert fra device manager..

har prøvd masse ulike versjoner av driveren jeg skal ha.. men ingen av de funker

Endret av Balrog11
Lenke til kommentar

nå ser det ut som internett driver er rett installert.. men hvordan kobler jeg opp mot nettet uten en apllikasjon som hjelper meg ved klokka?

Et eller annet sted under Kontrollpanel skal det finnes en mulighet til å velge mellom windows sin nettverksbehandler eller produsentens.

Let litt under kontrollpanel så finner du den.

Lenke til kommentar

jeg fant en guide til det.. men den snakka om at je gskulle finne min network connection, som ett på følgende bilde: properties.jpg

men jeg har ikke en sånn connection..det er helt blankt der, og får ikke til å lage det heller.

og skulle jeg ikke hatt et sånt lite ikon ved klokka med bilde av en dataskjerm?(altså internettforbindelseikon) 68572-wireless-network-detected.gif

er det noe jeg ikke har installert? under network adapters i device manager så står det at jeg har:

1: atheros ar5007EG wireless network adapter

2: realtek RTL8102E Family PCI-E Fast Ethernet NIC

Endret av Balrog11
Lenke til kommentar

og pcen er forresten aoa150..

prøver reinstallere xp nå, i tilfelle det var noe galt under installasjon som gjorde at jeg ikke fikk dette internettforbindelseikonet nede ved klokka.

Endret av Balrog11
Lenke til kommentar

Tenker på hvordan jeg skal hjelpe deg på best mulig måte og første jeg vil gjøre, er å anbefale å bruke redigeringsfunksjonen. Er en knapp som heter "Rediger" i høyre hjørne i innleggene og du kan bruke den til å legge til/slette info fra innlegg istedenfor å skrive nye. :thumbup:

Angående saken, virker som du gjør det vanskelig for deg. Har du brukt supportsidene til Acer for å finne riktig programvare og drivere? Det lønner seg og er egentlig best da man har alt på ett sted.

Følg linken --> Acer Support

Er ikke sikker hvilken modell du mener antar beskrivelsen din tilsvarer Aspire 1500. Det kan du lett sjekke. Er egentlig bare å finne riktig modell i lista. laste ned og installere.

Håper det hjelper.

Edit: var raskere enn meg visst. Trengte egentlig ikke det, men er nok enklere enn å avinstallere driver for driver. Vil nok ta en del tid å legge inn alle Windows oppdateringene.

Fant også modellen din i lista, så når du skal laste ned drivere, velger du Netbook -> Aspire One -> AOA150. Da vil all programvare og drivere være listet. Ser også at det er kun en trådløs driver tilgjengelig, så der slipper du å knote mer. ;) Lykke til.

Endret av Myst
Lenke til kommentar

Denne modellen skal ha en recovery funksjon på disken, om du ikke har partisjonert den om da, for da er den nok borte for godt :p

Denne funksjonen skal du kunne starte fra bios ;)

Hvis ikke så skal det gå fint å gjøre det du prøver på.

Bytta til XP Pro SP3 på min, og seinere til Windows 7 Pro :) (etter at jeg oppgraderte den til 1,5GB minne)

Lenke til kommentar

nå ser det ut som ting begynner å fungere. når jeg installerte windows på nytt så avsluttet ikke installasjonen så fort, så kanskje ahdde noe med det å gjøre, i tillegg så er jeg nå sikker på at jeg installerte rett driver takket være myst. Så takk for hjelpen alle :)

ja, har en recovery partisjon, men hakke peiling på hvordan jeg skal bruke den fra bios. lette, men fant ikke no alternativ for det :p

Lenke til kommentar

Bra at det funker nå, glad jeg kunne hjelpe. :thumbup:

Starter man rec-partisjoner fra BIOS? Trodde man skulle boote fra den partisjonen når man ville kjøre recovery. Har en bærbar som jeg hadde Vista i. Måtte formatere og mangelen på riktig CD førte til at jeg måtte installere XP. Har også en recovery partisjon. Skal se om det går an å boote opp fra den.

• Liker 1
Lenke til kommentar

funker ikke 100% enda. finner nettverket mitt, men får ikke koblet opp.. kanskje noe med innstillinger på network authentication og data encryption?

nå står det på wpa2-pks og AES

vet noen om dette er riktig?

EDIT: det var fordi passordet ble feil, fordi jeg har engelsk tastatur. Fungerer nå som jeg skrev passordet rett :)

Endret av Balrog11
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...