Gå til innhold

Islam - Brenne de som ikke ber?

Anbefalte innlegg

Er du enig i profeten Muhammeds uttalelser om at de som ikke ber skal brennes?

Narrated Abu Huraira:

Allah's Apostle said, "By Him in Whose Hand my soul is I was about to order for collecting fire-wood (fuel) and then order Someone to pronounce the Adhan for the prayer and then order someone to lead the prayer then I would go from behind and burn the houses of men who did not present themselves for the (compulsory congregational) prayer. By Him, in Whose Hands my soul is, if anyone of them had known that he would get a bone covered with good meat or two (small) pieces of meat present in between two ribs, he would have turned up for the 'Isha' prayer.'

Narrated Abu Huraira:

The Prophet said, "No prayer is harder for the hypocrites than the Fajr and the 'Isha' prayers and if they knew the reward for these prayers at their respective times, they would certainly present themselves (in the mosques) even if they had to c awl." The Prophet added, "Certainly I decided to order the Mu'adh-dhin (call-maker) to pronounce Iqama and order a man to lead the prayer and then take a fire flame to burn all those who had not left their houses so far for the prayer along with their houses."

Kilde: http://www.usc.edu/schools/college/crcc/engagement/resources/texts/muslim/hadith/bukhari/011.sbt.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis noen føler seg voldsomt støtt så vit at det er islams egne skrifter som støter deg. Det eneste jeg gjør er å vise hva profeten Muhammed har sagt, i følge islams mest troverdige kilder.

Det er legitimt å spørre om hva folk synes om dette.

Lenke til kommentar

Ikke så rart fyren klarte å konvertere halve afrika når de ble stilt sånne krav. Hadde vel begynt å be jeg også om alternativet var svidd hud.

Gitt et ikke islamsk ståsted så er det vel vanskelig å ikke være uenig.

Lenke til kommentar

Referansene til brenning av folks hus fordi de ikke kommer til bønn innebærer ikke oppfordring (profeten gjorde det faktisk ikke), men bare en måte å demonstrere hvor alvorlig det er å miste bønnen (det er som å si "dette er så ille, at jeg kunne.....").

Lenke til kommentar

Referansene til brenning av folks hus fordi de ikke kommer til bønn innebærer ikke oppfordring (profeten gjorde det faktisk ikke), men bare en måte å demonstrere hvor alvorlig det er å miste bønnen (det er som å si "dette er så ille, at jeg kunne.....").

Hmm, dette virker da noe merkelig. Skal det forstås slik at om profeten faktisk hadde gjort det [brent deres hus] så hadde det ikke vært en klandreverdig handling?

Lenke til kommentar

Hmm, dette virker da noe merkelig. Skal det forstås slik at om profeten faktisk hadde gjort det [brent deres hus] så hadde det ikke vært en klandreverdig handling?

Skjønte ikke helt hva du mente?

Lenke til kommentar

Skjønte ikke helt hva du mente?

Profeten sa at det de hadde gjort [ikke kommet til bønn] var så alvorlig at han kunne ha brent ned deres hus. Han gjorde det ikke, men om han hadde gjort det hadde det mao vært berettiget i og med at de ikke kom til bønn.

Profeten hadde altså ikke gjort noe galt eller klandreverdig om han hadde bestemt seg for å brenne husene deres. Han kunne like gjerne ha gjort det, men han lot være for å være grei. Har jeg forstått det riktig da?

Endret av Stjerneskruen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan forklarer dere muslimer at Muhammed kunne uttale at det ikke er tvang i religion, sammtidig som har uttaler at de som ikke møter til bønn burde brennes?

Har dere reflektert rundt dette og gjort dere noen tanker?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...