Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc'en kræsjer ved kjøring av spill

Anbefalte innlegg

Hei

Har de siste dagene hatt et lite problem med at pc'en skruer seg av så fort jeg kjører noen spill. Det begynt såvidt for 2-3 dager siden hvor det hendte den slo seg av når jeg kjørt f.eks WoW eller Battlefield, men ikke hver gag. Idag så har den bare slått seg av. Uansett hvilket spill det er.

Jeg har en pc med;

Interl Core 2 Duo 3.33GHz

4gb RAM

Windows 7 32bit

Geforce 8800 GT

Jeg satt en gulv-vifte rettet mot pc'en i en times tid for å sjekke om det var pga høy temperatur, men virker ikke sånn. Det kræsjer fordet.

Jeg tok også ut strømforsyningen og renset den for støv. Ettersom jeg ser så går alle viftene rundt og er de sitter godt fast.

Her er et bilde av speedfan, dog dette er tatt mens gulv-viften blir kjørt.

En liten ting jeg lurer på er hvorfor temp 3 står med -43?

678412.jpeg

Noen som har den minste idé hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Speedfan er uberegnelig. Bruk heller Everest Ultimate, eller lignende programmer.

Har du nyeste drivere til alle delene i pc'en. Og hvis ikke det funker, så gå til Administrative verktøy, og så på hendelser, eller hvis du har Engelsk OS: Administrative Tools > Event Viewer.

Lenke til kommentar

Har allerede sjekket Eventviewer. Eneste som kommer opp der er en del kritiske ting ved navn "Kernel-power" ID41. Ettersom jeg har blitt fortalt så kommer dette også når man tar svenske knappen, så skulle ikke være bekymret.

"Systemet har startet på nytt uten å avslutte på riktig måte. Denne feilen kan oppstå hvis systemet uventet har sluttet å svare, krasjet eller mistet strøm."

Eneste som stikker seg ut på enhetsbehandlingen er dette:

678483.jpeg

678507.jpeg

Kjørte en 10mins test med programmet du anbefalte.

Endret av kiriee
Lenke til kommentar

98 grader celcius average på CPU'en din. Har du sjekket og fjernet alt støv, eventuelt sjekket at vifta er ordentlig montert? Det virker som du kunne hatt litt kaldere deler, generelt.

Hvis du vil ta det ut til det ekstreme kan du jo prøve å re-innstallere Windows.

Lenke til kommentar

Nå har jeg formatert og installert nytt Windows 7 og den slår seg fortsatt av. Nå begynner jeg å lure litt her.

Noen kloke hoder der ute som kan komme på noe? Med en gang jeg kjører et spill så skrur den seg av, rekker ikke logge inn engang.

Lenke til kommentar

En av de få grunnene til at en PC slår seg av er som Romis sier, temperaturen på CPU er altfor høy. Derfor slår den seg av får å beskytte CPU. Sjekk for støv, eventuelt at kjøleren sitter godt fast på CPU og at det korrekt mengde med kjølepasta mellom kjøleren og CPU.

En annen grunn kan være noe som skjedde meg for ikke så lenge siden, kjøleviften for strømforsyningen tok kvelden, og da slå PCen seg av uten varsel. Også dette for å unngå skade på PSU.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Alle vifter går rundt og jeg plasserte en gulvvifte inn mot PC'en så temperaturene holdt seg på 40-50 grader. Hvis jeg slår på pc'en og kjører et spill så slår den seg direkte av, den kan umulig bli så varm på 3 minutter at den slår seg helt av.

Jeg har lite peiling på sånne problemer, men en jeg snakket med sa det kunne være at det er noen drivere som kræsjer. Kan vel ikke være korrupt/ødelagt RAM eller noe sånt vel? Jeg bare lufter litt tanker

Lenke til kommentar

Alle vifter går rundt og jeg plasserte en gulvvifte inn mot PC'en så temperaturene holdt seg på 40-50 grader. Hvis jeg slår på pc'en og kjører et spill så slår den seg direkte av, den kan umulig bli så varm på 3 minutter at den slår seg helt av.

Jeg har lite peiling på sånne problemer, men en jeg snakket med sa det kunne være at det er noen drivere som kræsjer. Kan vel ikke være korrupt/ødelagt RAM eller noe sånt vel? Jeg bare lufter litt tanker

Jo den kan bli så varm på 3 minutter.

Jeg ville demontert kjøleribba til prosessoren og lagt på ny kjølepast og fjernet allt av støv i kjøleribber med en boks trykkluft.

Lenke til kommentar

Skal prøve å få byttet kjølepasta idag. Jeg fjernet støvet her om dagen så det er ikke problemet.

Skjønner bare ikke hvorfor det kom så plutselig og hvorfor den slår seg så fort av ved spilling. Fra jeg kjører spillet til den slår seg av er 2-3 sekunder..

Slenger opp et bildet fra biosen, om det skulle være til noe hjelp.

679457.jpeg

Lenke til kommentar

Tror nok det kan være kjølepasta. Hvis man tar av vifta til CPU'en og ikke fjerner og legger på ny kjølepasta kommer ikke pc'en ordentlig på igjen. Bare så du vet hvor viktig det er, liksom. Hvis pc'en er noen år, så er det ekstra viktig. Selv bytter jeg hvert år, selv om det er alt for mye. Men jeg liker å ha en ordentlig PC hele tiden, jeg da.

Lenke til kommentar

Prøvde å bytte kjølepasta, selv om det var nok der og den ble byttet før jul.

Den fortsett å slå seg av. Prøvde t.o.m å klokke den ned, men hjalp ikke.

Kan det være PSU'en? Den er ikke så veldig gammel, men har hørt jeg burde vurdere en bedre en med høyere watt. Den jeg har nå er Sweex PS030 power supply 400w 12cm fan.

Kan harddiskene har noe som helt å si på dette? De begynner å bli gamle nå, 5-6 år kanskje. De er utrolig varme ser du.

Endret av kiriee
Lenke til kommentar

Merkelig nok så kom jeg faktisk inn i et spill og det har kjørt et par minutter nå.

Jeg satt en gulv vifte inn mot pc'en en halvtimes tid før jeg prøvde. Samtidig som jeg avsluttet alle prosesser som tok mye av pc'en, eller tok noe som helst. Firefox, Spotify, msn og slikt.

Hva kan problemet være nå?

Lenke til kommentar

En liten ting, hvis det bildet du postet fra BIOS er like etter at du har startet PCen, så er en CPU temp på 66 grader veldig høyt. Temperaturen på min CPU, en Q9550 som er overklokket til 3.2 Ghz, ligger på 30 grader etter oppstart. Nå er den 36 grader med en rom temperatur på 27 grader. Så jeg vil fortsatt på stå at CPU temperaturen din er altfor høy.

Under en OCCT CPU test (kjørte den i 20 minutter) var ikke CPU temperaturen i min PC over 58 grader, og du har 66 grader i BIOS, like etter oppstart!!!

Og hvis du må ha en ekstra gulv vifte for å få ned temp på CPU, da burde du absolutt tenkte på enten å kjøpe en ny CPU kjøler eller sjekke at den du har er festet skikkelig, fordi den du har nå kjøler ikke slik den skal.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...