L4ngley Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Heisan Sitter driver å overklokker en maskin her og ønsker å følge litt med på CPU temperatur under load. TMPPIN2 er jo helt ute å kjører. De enkelte kjernene raporterer jo fine temperaturer. De fleste treffene på nett som refferer til TMPIN2 er til NB. Men den er ikke varm i det hele tatt, kan holde fingere på den og den er like kald som en alu klump. Noen tips.. Regner jo med det må være en feilavlesning, men noen som har noen andre programmer å anbefale til avlesning? ser også at Det rapporteres en del mer volt i HW monitor en med CPUZ, den sier 1,476. Prime er stabilt i timesvis, tivler på at det hadde gått hvis NB faktisk holdt 128grader. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Det finnes ingen standard for hvor mange temperatursensorer det er på et hovedkort. Det brukes standard komponenter for avlesning av spenning og temperatur, disse har et visst antall innganger, men alle ikke nødvendigvis i bruk. Når man da bruker et generisk program så vet ikke det noe om hva som er tilkoblet. Ikke tilkoblede innganger vil da vise slike rare verdier. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Prøv coretemp http://www.alcpu.com/CoreTemp/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 (endret) ... eller RealTemp Edit: Obs, sorry. Så ikke at det gjaldt en Phenom. Endret 30. juni 2010 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Vel, ser ikkje noke gale med 12v linja di eller ved 5v det er alltid litt på avveie. Har samme cpu, eit asus formula IV kort, å finne ut kva den faktiske volten en setter til cpu er ikkje lett, setter 1,5v-core i bios, bios seie att den gir 1,438 eller noke, jo meir eg setter opp volten i bios jo større foskjell blir det mellom kva eg har sett, og kva bios mener volt'n er. overdrive mener att når eg har 1,45v er det 1,25v Cpu-z viser 1,5 når eg har 1,525v. vet forsatt ikkje kva eg skal forholde meg til, cpu-z er jo ikkje oppdatert til å støtte x6, men virker som den viser tilnermet rett volt. NB temp merker du fort korleis den er, er godt nok å bare holde handa på nb, brenner du deg er dette får varmt. Vet ikkje heilt kvifor du er bekymra får nb temp da du har en BE cpu, trenger ikkje stille opp nb volt i det hele tatt, minnet justerest fint med eit par hakk på fsb, nåke som ikkje gjere systemet ustabilt. Lenke til kommentar
L4ngley Skrevet 1. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2010 Takke for tilbakemeldinger. Slår meg til ro med at det er en sensor som ikke finnes/ikke virker.. @ThaBear Kjenner meg veldig godt igjen med volten du nevner. Setter en vedi i bios og CPU-z viser noe annet. Siden Volten endrer seg litt under last er det ikke bare bare å dobbelsjekke bios->cpu-z På hovedkortet er det noe "probe it" punkter eller hva de heter, mulig det går å måle vcore direkte der med mulitmeter. Får se om jeg finner multimeterer i kveld Jeg er ikke bekymra for NB, men på et forum en plass var det noen som mente at TMPPIN2 var sensoren på NB. Derfor jeg tok opp NB. Ellers så har jeg ikke økt volten i det hele tatt på NB. kun vcore. Klokka bittelitt på fsb, men milevis fra ustabile hastigheter. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 "Probe it" punkter? kor er dei? :O kan ikkje finne det, og hk manualen er borte vekk, mulig kastet.. kor godt multimeter trengst får dette da? eg har 1.52 vcore nå, cpu-z viser jo ikkje mer enn 1.48 uten load og enda mindre uten. må nesten skaffe meg eit multimeter Fikk ny cpu kjøler i går, denne fungere som bare f, men får forsatt ikkje 4ghz stabilt, og siden eg ikkje vet kva eg skal stole på må eg nok til med eit multimeter Lenke til kommentar
L4ngley Skrevet 1. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2010 Probit punktene finner du i umiddelbar nærhet av ATX power tilkoblinga til HK. Da var det målt, og vCore er dønn likt på multimeter som på CPU VCORE i Hardware Monitor. Også når den varier litt under load, så er den lik på HW monitor og voltmeter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå