Gå til innhold

Feil på flere disker - viser kun cache

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har støtt på et problem når det gjelder 3 disker som har vært innom det nå ødelagte hovedkortet på PC'en min.

Etter at jeg prøver å sette dem i nye PC'er, gjenkjennes diskene kun ved størrelsen på sin respektive cache.

Dette gjelder både en WD Raptor, WD Green og en WD Black.

Har forsøkt litt forskjellig på Black disken, men kommer ingen vei.

Til og med WD's eget diagnoseverktøy finner noe feil med disken.

Problemet er at det ser ikke ut til at det heller sjekker noe mer en bare cachen, da en test som burde tatt flere minutter/timer, er unna på ca 2 sekunder, med "No errors detected".

Er det noen måte jeg kan "resette" diskene på, slik at de skjønner hva størrelsen faktisk er?

Håper på svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd Data Lifeguard? Hva sier det om størrelsen (LBA)?

Se vedlagt.

Kun 33 MB.

Dette er WD Green disken. Black disken oppførte seg på akkurat samme måte da jeg prøvde WD's verktøy via DOS (ved boot).

Denne gangen er disken koblet til via et SATA/ATA til USB adapter.

Er det ikke noen tabeller og slikt som kan være korka et sted?

Mener å ha hørt snakk om at det finnes backup av sånne internt på disken, men aner egentlig ikke hva jeg snakker om her :p

Fins det håp?

post-60448-1277915741,4706_thumb.jpg

post-60448-1277915753,0671_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Sjekka tråden du linka til, og det spørs om det blir hakket for avansert for meg.

Fikk tak i "diskpart", men den nekta å kjøre i Win7 CMD vindu...

Får gjøre litt testing med de andre produsentene sine verktøy.

Takker uansett for svar! :)

Lenke til kommentar

Jeg får bryte litt inn med noe som jeg lurer på.

I post 4 linker du til en annen tråd.

I post 31 legger wiberos ut dette :

2rxb0qd.jpg

Vil denne kommandoen "renske ut" rester i fra f.eks en tidligere Linux installasjon på denne disken ?

Jeg har selv brukt UBCD, og System Tools > Partitions Tool > MBR Work > Reset MBR , til dette.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Ja, de gjør det samme. Man kan slette bare MBR, eller slette hele disken (noe som kan ta lang tid).

Når MBR er slettet vil disken for alle praktiske formål se ut som den er ny. Når du åpner Diskbehandling i Windows vil det dukke opp en melding om at disken må initialiseres. Da skrives ny MBR.

Lenke til kommentar

Jeg ville prøvd. Det er ikke noe annet enn et slikt diagnoseprogram som kan gjøre jobben med å sette kapasiteten. 

Jeg vet dog ikke sikkert om det er der feilen ligger. Litt rart at DLG ikke støtter denne kommandoen, hvis man antar at disken har en slik mulighet, og det er den parameteren hovedkortet ditt har klart å forandre på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...