Gå til innhold

Test: Apple Iphone 4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

er det rom for forbedringer, fortjener ingenting topkarakter. gjelder jo alt.

terningkast er også veldig subjektivt, og ekstremt unøyaktig. hvorfor ikke amobil ikke bruker et 0-100 system som gamespot f.eks vet jeg ikke.... en 6'er betyr alt fra 83-100 (8.3-10.0) så det betyr jo også at jeg hadde godtatt alt som var under 100 også. for 100 betyr PERFEKT! ingenting kan måle seg. ingenting lignene er noen sinne lagd før, og ingenting er så fantastisk. håper dette gir klarhet i hvorfor jeg ikke godtar en 6'er

det virker som om de som faktisk liker apple godter seg mer en hva jeg iriterer meg her.

Men det du egentlig sier der er at det ikke burde finnes en "toppkarakter", men når den øverste er irrelevant så blir jo den under irrelevant helt til det ikke er noen relevante karakterer igjen. Og et terningskast basert karakter system er ikke helt nøyaktig, men selv om de har kommet fram til at den er en 95/100 telefon så vil det bli "oversatt" til 6 på den andre skalaen. Anyway, skjønner hva du mener men men... Smaken er som baken, todelt eller mer..... Wait.... What?! Anyway.

Om anmeldelsen: Velskreven og meget detaljert, men fant en liten skriveleif:

Med mikro-SIM fra Telenor i Iphone 4 ble mottaket vesentlig bedre langs

hele ruten, foruten ved tunellen mellom Carl Berners Plass og Hasle.

Skrives forøvrig "tunnelen".

Lenke til kommentar

@[GDI]Raptor

om jeg har noensomhelst ønske om å kunne gjøre noen av de tingene du mener er helt unaturlig å gjøre, så bør jeg bare ligge langt langt unna en iphone...

Jepp, helt enig...

Det finnes veldig mange sære behov for en mobiltelefon. Tror aldri du vil kunne finne en "perfekt" telefon som absolutt alle vil være fornøyde med.

Lenke til kommentar

@Erik1992

så du forstår ikke at 6=100 og 83=6 som jeg skrev tidligere. helt fra 83-100 er jo en 6'er og en 6= jo nemlig joda du gjetta det faktisk. en helt perfekt karakter. for å vri å vende litt mer på det... 83%=100% for du syntes ikke nøyaktighet er så viktig.. kansje du skulle krympa karaktersystemet enda mer. der 2 er den høyeste karakteren. så er tingen de tester enten dårlig eller bra...

Lenke til kommentar

Hvis du fikk en iphone 4 for å skrive en anmeldelse der du neglisjerer antennefeilen hadde du også gjort det. Ikke forvent mer av skribenter uten journalistutdanning enn det du ville forventet av en fyr bak kassa på rimi.

Du, kompis. En ting. Bare kutt ut den fanboy retorikken din, verden er vitterlig ikke så svart hvit. Hadde undertegnede ikke likt hva jeg så med iPhone4 ville jeg være den første som sa så. Men faktum er det at jeg liker den veldig godt.

Antenneproblematikken er ikke reell. Problemet er kun hvordan signalstyrken vises - det har ingen ting å gjøre med selve signalstyrken. I nesten alle tilfeller der telefonen viste at det ikke var dekning, var det dekning og jeg kunne fortsatt ringe med den. Dette er ikke mine ord, men Walter S. Mossberg, som er en meget anerkjent amerikansk journalist. Kilde.

Så skal du hate iPhone, snakk sant.

• Liker 3
Lenke til kommentar

@[GDI]Raptor

så du mener alle de som ikke tenker seg helt om å kjøper en 16gb iphone må kjøpe seg en helt flonka ny iphone for å få 16gb til med lagringsplass. ellers koster jo 16gb med sd minne svimlende 500 spenn eller no i den durn(siden vi ikke trenger å være så nøyaktige alikevell).

Lenke til kommentar
Raptor' date='30. juni 2010 - 23:47' timestamp='1277934465' post='15879539']

Både Amobil.no og AnandTech mener jo at dette ikke er noe problem.

Amobil har også testet iPhone 4 under norske forhold. AT&T sitt 3G nett er i utgangspunktet elendig. Tror de fleste her setter amobil sine praktiske tester ganske langt over synsing fra enkelte personer her på forumet, som aldri har testet en iPhone 4.

Tror du virkelig Apple hadde giddet å kommentere saken hvis det dreide seg om synsing? Apple sa rett ut til kundene sine at de holder telefonen feil og at dette ikke bare gjelder iPhone men alle andre telefoner også. Du kan få trekke din egen konklusjon ut ifra det. Personlig stoler jeg mer på brukererfaringer fra tusenvis av (sinte) kunder. Ikke glem at dette er folk som har stått timevis i kø eller var tidlig ute med forhåndsbestillinger. Dette er stemmen til Applefansen.

Lenke til kommentar

@[GDI]Raptor

så du mener alle de som ikke tenker seg helt om å kjøper en 16gb iphone må kjøpe seg en helt flonka ny iphone for å få 16gb til med lagringsplass. ellers koster jo 16gb med sd minne svimlende 500 spenn eller no i den durn(siden vi ikke trenger å være så nøyaktige alikevell).

Jeg "tenker meg om" og kjøper 32GB til å begynne med. :)

Jeg sier ikke at minnekort er unødvendig, jeg sier at det er nok en funksjon de fleste ikke bruker.

Tror du virkelig Apple hadde giddet å kommentere saken hvis det dreide seg om synsing?

Ja, det tror jeg. Jeg sier ikke at det er snakk om synsing, dekker du antennen på en mobil så risikerer man problemer. Jeg klarer å miste deler av signalet både på min iPhone 3GS og min Nexus One hvis jeg holder med to hender rundt antennen.

Apple sa rett ut til kundene sine at de holder telefonen feil og at dette ikke bare gjelder iPhone men alle andre telefoner også.

Når du tviholder og klemmer hardt på telefonen med begge hendene dine så holder du den feil... Hva skal du bruke den med da? Nesen?

Personlig stoler jeg mer på brukererfaringer fra tusenvis av (sinte) kunder. Ikke glem at dette er folk som har stått timevis i kø eller var tidlig ute med forhåndsbestillinger.

OG jeg stoler på amobil og andre som faktisk har testet telefonen under norske forhold i praktisk bruk, og sier at det ikke er noe problem.

Anerkjente sider som AnandTech sier jo rett ut at signalet på iPhone 4 er bedre enn 3GS i praktisk bruk, jeg har ikke hatt noe trøbbel med 3GS i Norge. Jeg har derimot både slitt med 3GS og Nexus One på AT&T sitt nett i USA.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Raptor' date=' 1. juli 2010 - 00:38' timestamp='1277937531' post='15879851']

Når du tviholder og klemmer hardt på telefonen med begge hendene dine så holder du den feil... Hva skal du bruke den med da? Nesen?

Du har ikke sett videoen jeg linket til så jeg foreslår at du ser den først. Ingen har sagt noe om tviholding her.

Raptor' date=' 1. juli 2010 - 00:38' timestamp='1277937531' post='15879851']OG jeg stoler på amobil og andre som faktisk har testet telefonen under norske forhold i praktisk bruk, og sier at det ikke er noe problem.

Anerkjente sider som AnandTech sier jo rett ut at signalet på iPhone 4 er bedre enn 3GS i praktisk bruk, jeg har ikke hatt noe trøbbel med 3GS i Norge. Jeg har derimot både slitt med 3GS og Nexus One på AT&T sitt nett i USA.

Så hvis amobil sier at det ikke er noe problem så er det umulig at det kommer til å være et problem for deg? Det du glemmer er at det finnes folk som ikke opplever problemet i det hele tatt. Derfor er det greit å høre på mange forskjellige erfaringer og ikke bare lukke ørene og KUN høre på 2 tester. Vi vet forresten allerede at problemet ikke er relatert til AT&T. Bare å ta et kjapt googlesøk hvis du er i tvil.

Lenke til kommentar

Fin test! For min del kunne den gjerne vært enda mer detaljert, gått dypere inn på skjerm og hardware. Gleder meg nå til testen av Galaxy S, og håper at det blir trukket paraleller til iPhone 4 slik at de blir lettere å sammenligne for oss som vurderer begge to.

Forøvrig er jeg enig i terningskastet basert på hva jeg har lest i testen. Det finnes ingen perfekt mobil, og man kan ikke la være å bruke sekserenen fordi den skal være forbeholdt en "telefon-utopi" som aldri vil eksistere.

Lenke til kommentar

Latterlig å klage over at mobilen får 6 på tross av at den ikke er perfekt... Det finnes INGEN perfekt mobil (evig batteri, 5000 GHz osv osv) og det vil aldri finnes. Jeg synes en karakterskala fra 1-6 er bra. Hvordan skal man nøyaktig måle fra 0-100? Kan jo plutselig være 10 poeng +/- alt etter om man har en god dag eller ikke. Det er helt umulig for én person å sette rettferdig karakter i en skala der han har 100 karakterer å velge mellom.

Er forresten veldig glad for at iPhone ikke bruker minnekort! Nå blir jeg vel stemplet som en fanboy fordi jeg liker at Apple har gjort noe som er proprietært, men jeg grøsser når jeg tenker på hvordan jeg måtte koordinere lagring mellom internminne og minnekort tidligere. Og så er microSD-kortene utrolig trege.

Det KUNNE vært bedre multitasking da. Jeg er enig der. Men jeg er faktisk ikke sikker på om jeg kommer til å savne det eller ikke. Kommer an på hvordan IM+(messenger-klient) funker med fast-app switching og push notifications (programmet starter av seg selv i bakgrunnen når noen snakker til deg så det skal gå kjapt å starte det opp). Funker det sånn at jeg fortsatt må vente ei stund for å logge inn så er jeg ikke fornøyd! Men jeg har fått de 3 viktigste tingene da(for min del). Spotify/wimp, Navigon og skype i bakgrunnen.

Jeg er akkurat nå veldig frustrert over at man må ha iTunes også, men i løpet av sommeren skal jeg kjøpe meg iMac, og jeg husker tilbake til de tidene jeg hadde OS X og var veldig fornøyd da. iTunes er tross alt innebygd i OS X og syntes synkingen funket veldig bra med de andre OS X programmene.

For meg virker det som en 6-er telefon. Den er ikke perfekt, men i mine øyne er det den som har kommet nærmest. Største plusset er for min del App Store. Har tester android market ei stund nå og det kan ikke måle seg!

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Hei,

Det er alltid rom for forbedringer. Men vi ga ikke bare terningkast 1 i 2002, da telefonene kunne gjøre veldig mye mindre. Karaktersystemet er litt bedre satt opp enn som så.

Til enhver tid går terningkastene våre fra 1 til 6 etter hvilke telefoner som er det beste på markedet i forhold til prisen. Vi gir en poengsum for hver kategori, og totalen ganges med en prismultiplikator. Dette utgjør en sluttpoengsum som karakteren beregnes ut ifra. Dersom Galaxy S eller andre telefoner får en høyere sluttpoengsum, vil Iphone 4 falle i karakter fordi den ikke har den beste poengsummen i forhold til pris i forhold til andre telefoner. Dersom Galaxy S er bedre til en billigere penge, vil den altså få seks og lage avstand fra Iphone 4 og andre telefoner ved at terningkastet på de går ned.

Når det gjelder å bruke Itunes, er jo det en smaksak. Jeg bruker Ubuntu på PC-ene mine, og jeg setter pris på å kunne overføre filer fritt til telefoner uavhengig av programvare. Likevel ser jeg at Itunes er en god og fullstendig løsning for veldig mange andre. Vi har ikke trukket for at man tvinges til å bruke Itunes (og med riktig ID), men det nevnes i testen for at hver enkelt skal gjøre sin egen vurdering i forhold til dette.

Når det gjelder dekning, har vi testet dette veldig grundig. På videoen som ligger embedded lenger oppe i tråden holder personen godt på de punktene som gjør at telefonen taper dekning. På det som for oss oppleves som en normal måte å holde telefonen på var det ingen problem å surfe, og det går like fort som om telefonen ligger på bordet. Man kan få telefonen til å miste 3G-dekningen ved å holde den på spesielle måter, og da går surfingen tregere. Telefonen går raskt over til Edge og samtaler blir ikke brutt. Det med dekning mener vi altså ikke er noe problem ved vanlig bruk, selv om man kan fremprovosere dekningstap ved å trykke på ganske spesifikke punkter på begge sider av telefonen.

Endret av EinarEriksen
Lenke til kommentar

Enig med det meste i testen. Men syntes enda det er latterlig av Apple å ikke enable FM Radio delen i telefonen. De har hatt dette siden 3GS kom. Det hadde ikke kostet de en krone i hardware, bare lage en software. De har mulighet til å både sende og motta FM Radio med det brikkesettet som er i iPhone 4. Så kan dere si at det er bare å streame radio. Ja, man kan det og selv om jeg har fri bruk av datatrafikk så er det ikke full dekning over alt hele tiden. Dermed vil det ikke fungere. FM Radio er eneste veien å gå for radio på mobil!

Er min mening i allefall :)

Lenke til kommentar

Om en leser mine "eldre" innlegg ang iphone så er vel neppe jeg en fanboy.. Jeg hater iTunes intenst, men endelig har Apple de funksjonene jeg har etterspurt i evigheter, så iPhone4 er en seriøs kandidat. Det jeg ikke liker er at jeg må jailbreake den for å få til siste del av det jeg ønsker: frihet :-).. Men, men.. Jeg er også flink til å syte, og mye av diskusjonen her er flisespikkeri, og lite konstruktivt (fra begge sider)..

For å være helt ærlig burde man ha telefonene i måneder før en kunne gi en god objektiv og subjektiv vurdering av telefonen. Alle telefoner har tilvennings tid...

Gleder meg til å lese galaxy S review når den kommer (at iPhone4 har hatt prioritet kommer vel av populariteten den har :-)), selv om den tross alt har vært på markedet lenger enn iPhone4.. Gjør en sammenligning av den med iPhone4, helst i en egen artikkel da folk her ser ut til ikke å kunne håndtere så veldig mye informasjon på en gang.

Endret av Phreak Paradize
Lenke til kommentar

Til enhver tid går terningkastene våre fra 1 til 6 etter hvilke telefoner som er det beste på markedet i forhold til prisen. Vi gir en poengsum for hver kategori, og totalen ganges med en prismultiplikator. Dette utgjør en sluttpoengsum som karakteren beregnes ut ifra. Dersom Galaxy S eller andre telefoner får en høyere sluttpoengsum, vil Iphone 4 falle i karakter fordi den ikke har den beste poengsummen i forhold til pris i forhold til andre telefoner. Dersom Galaxy S er bedre til en billigere penge, vil den altså få seks og lage avstand fra Iphone 4 og andre telefoner ved at terningkastet på de går ned.

Jaha? Så til slutt ender alle gamle mobiler opp med terningkast 1? I så fall utrolig latterlig og teit å sitte og justere på karakterene hele tida. Vi skjønner at en 6-er for 4 år siden ikke er en 6-er i dag.

Lenke til kommentar
Raptor' date=' 1. juli 2010 - 00:38' timestamp='1277937531' post='15879851']
Apple sa rett ut til kundene sine at de holder telefonen feil og at dette ikke bare gjelder iPhone men alle andre telefoner også.

Det er slett ikke nødvendig å "tviholde og klemme hardt" på iPhone 4 for å oppleve en reduksjon i signalstyrken. AnandTech's artikkel viser at man med iPhone 4 får en signaldempning på 19,8dB når man holder den vanlig, mens tilsvarende for iPhone 3GS er 1,9dB. (Og for Nexus One er tallet 10,7dB.)

Om denne dempningen betyr noe eller ikke kommer helt an på hvort sterkt signalet er i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Om denne dempningen betyr noe eller ikke kommer helt an på hvort sterkt signalet er i utgangspunktet.

Allikevel så konkluderer de med at dekningen er bedre enn med iPhone 3GS, og samtalene holder lenger, samt at de får dekning steder 3GS ikke fikk dekning...

La meg sitere AnandTech:

From my day of testing, I've determined that the iPhone 4 performs much better than the 3GS in situations where signal is very low, at -113 dBm (1 bar). Previously, dropping this low all but guaranteed that calls would drop, fail to be placed, and data would no longer be transacted at all. I can honestly say that I've never held onto so many calls and data simultaneously on 1 bar at -113 dBm as I have with the iPhone 4, so it's readily apparent that the new baseband hardware is much more sensitive compared to what was in the 3GS. The difference is that reception is massively better on the iPhone 4 in actual use.

Det er da tross alt praktisk bruk som spiller noen rolle!!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...