Gå til innhold

Krav om beviser, førerkort og kurs overalt.

Anbefalte innlegg

Vel, for oss som avskyr unødvendig byråkrati og forordninger er slike ting ett problem på prinsipielt grunnlag.

At snart alle sider ved ens liv skal detaljreguleres og kontrolleres synes jeg er en uting, kanskje man burde innføre ett sertifikat for videre eksistens som fornyes med noen års mellomrom, tre forsøk med stryk og du er ute ;)

Ta førerkort, nå lager man flere og flere opplegg, f.eks du kan ikke kjøre traktor med B-lappen.

Jeg har ikke sett at det var noe stort problem med ulykker med traktor som var ett resultat av manglende opplæring med byråkratene gadd ikke og begrunne sine endringer i skikkelige tall og undersøkelser.

Selvsagt vil kjøreskoler og tryggtrafikk o.l juble, jeg tok C-lappen med fire kjøretimer og det er i dag ansett som helt uansvarlig men er det det?

Hjelper mer og mer teori og prøver? neppe, men det fyller opp mange lommebøker og skaffer mange ett greit levebrød.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke med deg, men jeg ser forskjell på klasse C/D sertifikat og et lederkurs. Jeg er enig i at det er alt for mye teori med kjøretøysertifikatene nå, og jeg er ikke glad i overdreven byråkrati heller.

Men jeg setter pris på at man i dag har muligheten til å kurses i stort sett hva som helst, og at disse kursene kan bevise at man har en viss peiling når man skal søke arbeid. Selv om truckførerbeviset kan virke unødvendig, så må man huske på at en truck er et stykke tungt maskineri, og dersom en ulykke skjer kan det ha store konsekvenser. Dette er også tilfelle i mange andre sammenhenger der et kurs er påkrevd, enten av lov eller arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Joda, det er ikke så at trucklappen er så ille men det sprer seg til stadig nye områder, jeg er redd man lar seg forføre av ideen at man kan eliminere all risko hvis man bare pøser på nok teori og undervisning, det er jo det som ligger til grunn for de stadige skjerpingene av f.eks førerkort. Jeg synes man bør kunne dokumentere effekten etter noen år, hvis den ikke lar seg påvise så bør kravene reduseres.

Og pøse på med nye krav og kurs er ikke bra for fleksibiliteten til samfunnet samt at det øker terskelen for og få seg jobb.

Lenke til kommentar

NikkaYoichi har helt rett, du må bruke penger for å tjene penger.

Tåpelig mantra som ikke passer i arbeidsmarkedet, men for en investor.

At man må bruke massevis av penger på å kanskje få jobb er jeg i mot. Minner om flyselskaper i england der du må betale opplæringen og så kanskje du får jobb......

Hvorfor skal folk som ikke har jobb måtte bruke massevis av penger de ikke har på unyttige kurs uten jobbgaranti?

Er det ikke slik det er nå da? Mange bruker masse penger på utdanning for å kanskje få seg en jobb....

I de aller fleste høytlønnede yrker må man ta en utdanning for å få jobb. Utdanning er ikke gratis.

Selvfølgelig kan man drite i skole og studier og alikevel få seg en jobb, men da blir det teit å sutre over at man kanskje må flippe burgere på McDonald.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...