Gå til innhold

Krav om beviser, førerkort og kurs overalt.

Anbefalte innlegg

Hvordan har de tenkt at folk skal kunne få jobb når en sånn jungel av hindringer står i veien? Hvem har råd til å ta alle disse kursene og førerkortene når man omtrent er konkurs.....

Hva koster klasse C ? 70 000 kroner? Hvem betaler en sånn sum når til og med de som er erfarne sjåfører går arbeidsledige. Og hvor mange truck serifikater har poppet opp? Så vidt jeg kan se er det en hel del.

Ikke lett å finne jobber å søke på her, nei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De skal bare skvise penger ut av folk. Akkurat som de borekursene til Nordsjøen.

Hvem er "de"? Og har du tenkt på at det kanskje er nødvendig med bevisene, førerkortene og kursene for å kunne utføre jobben?

Redigert: Leif.

Endret av Runar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem er "de"? Og har du tenkt på at det kanskje er nødvendig med bevisene, førerkortene og kursene for å kunne utføre jobben?

Nåja, nå har jo kursbransjen ett behov for og stadig komme opp med kreative metoder for og få de selvfølgeligste ting dokumentert og sertifisert. Er det ikke ett behov så kan man selvsagt argumentere for at man "øker" sikkerheten og HMS, jeg ser skjelden at man dokumenterer at disse tingene virker i ettertid.

Har selv endel kurs, sertifikat for varme arbeider er det mest geniale, der lærer man jo at bruk av f.eks skjærebrenner medfører risiko for brann...... Hvordan kunne man egentlig vite det før man fikk lært det på ett kurs....

Jeg hadde en litt varm diskusjon med en kursarrangør, jeg mente at masse av disse kursene var helt idiotiske i og med det var almen viten og sunt folkvett det gikk på, han svarte med og be meg vise frem kompetansebeviset på folkevett, har du ikke beviset så har du ikke kunnskapen... Helt utrolig.....

Hva skal folk som sliter med og komme ut i arbeidslivet gjøre? De kan snart ikke ta noe arbeid i og med snart de enkleste jobber krever en kortstokk i lommeboka med kurs og kompetansebevis som gjerne koster noen tusen pr kurs...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hensikra med kursbeviset er jo nettopp at du har eit bevis på at du har fått opplæring.

Som f.eks varme arbeider kurset, ja mykje av dette er heilt vanleg folkevett, men det er kanskje ikkje alle som har tenkt på alt. Som f.eks at brann kan oppstå på andre siden av ein vegg p.g.a. at eit metall rør leder varmen gjennom veggen.

I tillegg så kan du som arbeidsgiver eller privatperson leige inn ein person til å gjere varme arbeider, og dersom du sjekker om den du leiger inn har kursbeviset så kan du være forholdsvis sikker på at denne arbeideren ikkje brenner ned bygget ditt.

Ansetter du ein person som ikkje kan bevise at dei har vanleg folkevett så må du nesten sjølv være til stedes for å være sikker på at den personen du har leigd inn er edruelig nok til å ikkje forårsake brann.

Og eg skal love deg at det finnest nok av folk som ikkje har vanleg folkevett.

Akkurat det samme blir det på eit mekanisk verksted, ville du helst hatt bilen din fiksa av ein mekaniker med fagbrev eller ein sjølvlært person som kanskje er flink eller kanskje vil gjere ei tabbe som gjer at du dør i ei bilulykke på fyrste prøveturen etter reperasjonen?

Kurs, utdanning og sertifikater er også det som skiller din søknad ut fra den store massen.

Du vil som arbeidsgiver f.eks kunne få tak i nærmast eit uendelig antall ufaglærte lagerarbeidere til ein billeg penge, men søker du etter ein lagerarbeider som også kan kjøyre truck (utan at det medfører ulykker) så vil du ha eit færre antall søknader å lese gjennom.

Lenke til kommentar

Nåja, nå tenker jeg mer på kostnaden for samfunnet med stadig nye slike krav, det gjør det langt vanskeligere for mange og få en jobb, f.eks de som sliter med div problemer med lesing og skriving, folk som ikke har så gode evner til og ta til seg kunnskap i skrevet form eller som fikser f.eks en kurseksamen.

Vi har snart ikke plass til slike i og med vi lar narre til og tro at all kunnskap må dokumenteres i form av godkjente papirer, og dra inn fagbrev o.l er feil i og med dette er noe helt annet.

Det er en hel kursbransje som ikke ønsker annet enn og skape stadig flere slike kurs og bevis, og myndighetene er ikke så vanskelige og overbevise.

Og for arbeidsgiverne er det jo ett problem, de kan ikke lengre ta inn folk rett fra gata selv på enkle jobber, de må bruke tid og penger på kursing som i mange tilfeller er unødvendig. Vi lager ikke ett fleksibelt og effektivt samfunn med og lage masse rigide stengsler.

Vi kan ikke uføretrygde alle som før kunne få en enkel jobb og greie seg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår problemet, men dei fleste kursa som er påkrevde for å kunne gjere ein jobb er vel godt begrunna basert på tidlegare erfaring.

Ein person som blir tatt rett inn fra gata vil uansett trenge internopplæring før arbeidet kan starte så på den måten er det jo greit at personen kan vise til eit kursbevis slik at arbeidsgiver ikkje treng å bruke tid på akkurat den delen av opplæringa.

Det har også blitt mykje meir fokus på kven som skal stå ansvarleg for alt mulig, dette bidrar også til meir fokus på dokumentert kunnskap. Det er ei grense for kor mykje godt arbeid ein tilfeldig person kan gjere for ein billeg penge og grensa for kor store verdier som kan bli øydelagte.

Som f.eks ein som kjøyrer truck på eit lager, personen kan i utganspunktet gjere ein god jobb sjølv utan sertifikat. Men kva om denne personen som kjøyrer truck ulovleg kræsjer borti ein reol slik at alle reolane i heile lokalet rammler som dominiobrikker?

Største problemet slik som eg ser det angåande kurs og beviser er at det er alt for mange useriøse aktører, eller aktører som trur dei veit mykje meir om eit fagfelt en dei eigentleg gjer.

Slike sikkerheitskurs kan være direkte farlige dersom kursinstruktøren lærer folk dårlige holdninger og smarte triks for korleis dei kan ta snarvegar i faget.

Lenke til kommentar

Nåja, nå tenker jeg mer på kostnaden for samfunnet med stadig nye slike krav, det gjør det langt vanskeligere for mange og få en jobb, f.eks de som sliter med div problemer med lesing og skriving, folk som ikke har så gode evner til og ta til seg kunnskap i skrevet form eller som fikser f.eks en kurseksamen.

Det er nå en gang slik at om det skal være trygt å ferdes rundt i bygg som er satt opp, kjøre på veiene osv - så må det stilles krav til kvaliteten på det arbeidet som er gjort. Ja, det er selvsagt synd at noen faller utenfor, men vi kan pokker ikke sette liv og helse på spill bare for at et analfabet vil jobbe som hjernekirurg. Vil du ha en jobb, så må du lære deg hvordan jobben skal utføres, i de fleste tilfeller innebærer dette å ta en utdannelse, andre krever kun et kurs eller to.

Vi har snart ikke plass til slike i og med vi lar narre til og tro at all kunnskap må dokumenteres i form av godkjente papirer, og dra inn fagbrev o.l er feil i og med dette er noe helt annet.

[/Quote]

Det er ikke noe vi er narret til å tro, det er nå en gang slik at kurs og sertifiseringer er viktige for å sikre kvalitet.

Og for arbeidsgiverne er det jo ett problem, de kan ikke lengre ta inn folk rett fra gata selv på enkle jobber, de må bruke tid og penger på kursing som i mange tilfeller er unødvendig. Vi lager ikke ett fleksibelt og effektivt samfunn med og lage masse rigide stengsler.

[/Quote]

Jeg vil heller vite at flyet jeg setter meg i, ikke er bygd av en fyllik Boeing plukket opp fra gata enn at hvermannsen skal kunne ta de jobber det måtte passe dem, uten opplæring, kurs og utdannelse.

[/Quote]

Vi kan ikke uføretrygde alle som før kunne få en enkel jobb og greie seg selv.

Nei, de burde gått uten mat, slik at de lærte seg at man faktisk må jobbe for føden.

Lenke til kommentar

Ein person som blir tatt rett inn fra gata vil uansett trenge internopplæring før arbeidet kan starte så på den måten er det jo greit at personen kan vise til eit kursbevis slik at arbeidsgiver ikkje treng å bruke tid på akkurat den delen av opplæringa.

Det er ingen som sier at man ikke skal ha opplæring, men ett raskt kjørekurs av en erfaren bruker duger jo ikke. Man skal ha ei mølle med papirer, godkjente lærere osv, jeg har truckførerbevis og det var ganske latterlige greier og ikke mer enn man hadde kunne lært opp folk på stedet, ca en time burde ha holdt rikelig.

F.eks:

Du skal faktisk ha ett 8 timers kurs for og ha lov til og bruke vinkelsliper, i tilegg må du ha varme arbeider kurs, skal du jobbe etter riksvegen så kreves det ett eget kurs også for det.... Hallo?

Man må ha kurs for 6 -7000,- for og kappe en bolt i veggrøfta...

Lenke til kommentar

Godkjente lærere ved truckkjøyringsopplæring er da ein sjølvfølge, ein kan jo ikkje sette kven som helst til å lære andre å kjøyre truck utan at ein veit at denne personen er skikka til å drive opplæring.

Det er heller ingenting i vegen med å drive lokal opplæring på stedet, men då må som sakt dei som driv med opplæringa kunne dokumentere at dei har nok kunnskap om det dei skal undervise i.

Det å kjøyre truck er enkelt, det kan alle lære på en times tid. Det å lære korleis du skal føre truck på ein sikker og trygg måte krever både tid og erfaring.

Du treng ikkje nødvendigvis være veldig flink som truckfører for å bestå kurset, men eit bestått kurs vil dokumentere at du har ein viss kunnskap om det du holder på med og kanskje viktigast, du kan haldast ansvarleg for handlingane dine dersom det oppstår ei ulykke sidan du strengt tatt skulle ha visst betre en å forårsake ei ulykke.

Det samme med varmearbeider kurset, du har lært korleis du skal unngå at det oppstår brann og dersom du likevell forårsaker ein brann så kan du holdast ansvarleg.

Kurset for å jobbe langs trafikkert veg inneheld blandt anna element om korleis du skal dirigere trafikk, noke som i alle fall eg synest er veldig viktig. Når eg blir dirigert av ein vegarbeidar så stoler eg på at denne personen veit kva han driv med og at eg ikkje dirigert ut i vegen sammtidig som eit vogntog kjem i mot.

Det er akkurat dette fokuset på kursing og kompetanse som gjer at vi kan utvikle samfunnet framover. Ulykker koster vanvittig mykje samanlikna med å ansette faglig dyktige personar (sjølv om det kostar meir).

Hadde ein stor andel av vegprosjekta her i landet blitt utført av tilfeldige personar som man krysser fingrane og håper dei har vanleg folkevett og sikkerheitskultur så hadde mesteparten av vegmiddlane gått med til å rydde opp etter arbeidsulykker.

Lenke til kommentar

Nei, de burde gått uten mat, slik at de lærte seg at man faktisk må jobbe for føden.

Ja, men man får jo ikke jobb! Ikke kom med idiotiske påstander, og i hvert fall ikke om du lønnes av det offentlige...

Nettopp på grunn av alt det kurstullet får mange ikke alternative jobber. Det er ikke snakk om jobber som krever fagbrev heller i denne sammenheng.

.

Endret av Kaarerekanraadi
Lenke til kommentar

Jeg syns det er helt greit at folk som skal kjøre feks skyvemasttrucker på over 2 tonn, har fått ordentlig opplæring i dette og kan bevise det. Selv for en så "enkel" jobb som truckføring. Dersom man vil kjøre lastebil eller buss er det enda viktigere. Du kan ikke bare stappe lastebilen full og kjøre, det er faktisk ikke så enkelt.

Dersom man ikke er villig til å ta de kursene som trengs, og får evt førerkort for disse, finner man seg sikkert en jobb i kassa ett sted.

Ett lite stalltips, meld deg hos orcus eller adecco, si du vil jobbe på lager, så får du kursinga som trengs.

NikkaYoichi har helt rett, du må bruke penger for å tjene penger.

Lenke til kommentar

Joda, men må man virkelig på 8t på kurs for og bruke en vinkelsliper?

Hvis man trenger beviset og kan det, hvorfor kan man ikke bare ta prøven?

Når arbeidstilsynet krever kursing på så enkle ting så burde de legge ut dette som gratis nettkurs, og jeg ser ingen av disse kursarrangørene som tar godt betalt nevner folk f.eks med skrive og lesevansker med ett ord, muligens kan du ta eksamen muntlig men hvem vet.

Og jeg ser heller ikke at det er gjort noen seriøse og uavhengige undersøkelser om dette i det hele tatt virker, hvis det virker like bra som mange hevder så burde det være lett og finne ut av.

Lenke til kommentar

Joda, men må man virkelig på 8t på kurs for og bruke en vinkelsliper?

Nei. Vinkelsliper, motorsag og lignende er ikke redskap som krever sertifisert opplæring, (dvs fra en sertifisert kursinstans) slik som masseforflytningsmaskiner og kraner. Det kreves dokumentert opplæring, som arbeidsgiver skal gi, men det finnes ingen krav (læreplaner) noe sted til hva denne opplæringen skal inneholde, eller hvor lang den skal være, f.eks. 8 timer for vinkelsliper. Det eneste som kreves er et papir/skjema hvor du og arbeidsgiver skriver under på at du har fått opplæring, og på hva slags verktøy.

Ellers fullstendig enig med deg i at mye av dette er meningsløs papirflytting... :hrm:

Lenke til kommentar

NikkaYoichi har helt rett, du må bruke penger for å tjene penger.

Tåpelig mantra som ikke passer i arbeidsmarkedet, men for en investor.

At man må bruke massevis av penger på å kanskje få jobb er jeg i mot. Minner om flyselskaper i england der du må betale opplæringen og så kanskje du får jobb......

Hvorfor skal folk som ikke har jobb måtte bruke massevis av penger de ikke har på unyttige kurs uten jobbgaranti?

Lenke til kommentar

Nei. Vinkelsliper, motorsag og lignende er ikke redskap som krever sertifisert opplæring, (dvs fra en sertifisert kursinstans) slik som masseforflytningsmaskiner og kraner. Det kreves dokumentert opplæring, som arbeidsgiver skal gi, men det finnes ingen krav (læreplaner) noe sted til hva denne opplæringen skal inneholde, eller hvor lang den skal være, f.eks. 8 timer for vinkelsliper. Det eneste som kreves er et papir/skjema hvor du og arbeidsgiver skriver under på at du har fått opplæring, og på hva slags verktøy.

Ellers fullstendig enig med deg i at mye av dette er meningsløs papirflytting... :hrm:

Jeg bare gikk ut i fra de kursene som ligger ut og der er det 8t, men kjenner jeg lusa på gangen så det det nok snart skjerpet slik at slike lettvintheter kan fjernes.... ;)

Lenke til kommentar

Kursene varer som regel livet ut, og for hvert enkelt kurs du tar økes antallet stillinger du kan søke på. Som jeg har sagt tidligere, jeg skjønner ikke problemet. Dessuten er det ofte muligheter for å få kurset dekket, enten via NAV eller arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...