PrettyBoy Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 (endret) Hei, Slik er historien, en kompis av meg ba meg ta med bilen hans til EU godkjenning, på vei til NAF streiker servostystemet(i motorveien)jeg får svingt, men jeg måtte ta i skikkelig. Uansett jeg får parkert bilen ringer til NAF, han sier at bilen må inn på verksted(Møller bil) Idag få jeg telefonen fra verkstedet og han sier at ledningsnett i bilen er deffekt og servoen er deffekt. Og dette vil da koste 35.000 å fikse. Og jeg med andre ord har ikke 35K, det har ikke kompisen min heller. Spør jeg hva er det som årsaken til at ledningsnett er deffekt sier han at dette kommer av fuktighet?!?? :/ Uansett jeg har ikke så mye peiling på biler, så det jeg lurer på er, hva er ledningsnett? Spurte om det var mulig å kun fikse servoen, svaret var nei, er det andre måter å fikse dette på? Er dette noe man gjøre selv? Takk for hjelpen!? :/ Edit: Bilen er en Skoda Fabia verdt rundt 60.000,- Hva hadde dere gjort? Endret 30. juni 2010 av PrettyBoy Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Om du har 35.000 er da vel irrelevant, det er ikke din bil, men kompisen din sin bil. Inshalla, han finner pengene til reparasjon. Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 30. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2010 Hva koster det for å fikse ledningsnettet og servo`en tror dere? Noen som har erfaring med dette? Hvis ja, hvilke verksted brukte dere? Takk for svar,. Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 30. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2010 Om du har 35.000 er da vel irrelevant, det er ikke din bil, men kompisen din sin bil. Inshalla, han finner pengene til reparasjon. Jeg skjønner jo det, men vil jo gjerne hjelpe han i og med at det var jeg som kjørte i det tidspunktet, men det er ikke det som er saken. Men ja, har du ikke no svar på non av mine spørsmål? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Servoen må da kunne skaffes fra hoggeren, muligens ledningsnettet også kan kjøpes der. Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 30. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2010 Servoen må da kunne skaffes fra hoggeren, muligens ledningsnettet også kan kjøpes der. Som sagt, jeg hakke så mye peiling på biler, hoggeren? Mener du vrakern? Så med andre ord, dette er noe man gjøre selv? Altså ikke jeg, men en som har litt peiling på biler? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Kommer helt an på hva som er feil. Ang. ledningsnettet, så er det sansynlig at det er noe spesifikt som er feil. Ledningsnett til biler er typisk èn enhet, som da er ferdigoppmålte ledninger, ferdig lagt i føringer, med plugger påsatt. Dette nettet blir bare lagt over bilen i føringene som er der fra før, og så plugges èn og èn kontakt inn, siden de allerede da er plassert på korrekt sted. Problemet med å bytte hele ledningsnettet er at det krever at veldig mye demonteres. Dvs. overalt hvor det går ledninger må det demonteres, hele veien fra foran i bilen til bak. Verksteder vil ikke bytte enkeltdeler som følge av at instruksene fra fabrikant sier at ledningsnettet er èn enhet. Hvis man vet hvilke ledninger som feiler, dvs. hvor de går fra og hvor de går til kan man legge disse på nytt og la resten ligge. Dette krever selvsagt noe kunskap, og man må kunne finne ut hvilke ledninger som skal byttes. Hvis denne bilen har et tradisjonelt servostyringsystem er det lite sansynlig at disse to feilene er relatert. Dette vet ikke jeg noe om, men et tradisjonelt servostyringsystem har ikke noe elektronikk eller elektrisk system i seg i det hele tatt. Det eneste som kan finnes er en sensor som forteller motorstyringen at hydraulikken er belastet slik at den kan kompansere med mer motoreffekt. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 (endret) Tradisjonelle har ikke det. men idag får du såkalte elektrisk-hydrauliske systemer. servopumpa er elektrisk og du finner en svingføler på/ved rattstammen (nederst) Slik er det på mange Skodaer idag, Fabia mk1 var den første Skodan med dette. her er det heller ingen påfylling av servoolje slik som det vanligvis er. men det er servoolje på systemet. Endret 30. juni 2010 av Simkin Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 1. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2010 Tusen takk for svar folkens Så ledningsnettet er noe som kan bli ødelagt av fuktighet? Finnes det noe billigere alternativer, vet dere om noen billige verksted i Oslo? Hvis jeg skulle velge et annet verksted, må jeg betale dem noe, for oppholdet der i deres verksted? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Hvis jeg skulle velge et annet verksted, må jeg betale dem noe, for oppholdet der i deres verksted? Tja, hva mener du? Verkstedet gjør selvsagt ikke jobben gratis. Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 1. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2010 Hvis jeg skulle velge et annet verksted, må jeg betale dem noe, for oppholdet der i deres verksted? Tja, hva mener du? Verkstedet gjør selvsagt ikke jobben gratis. Hehe, nei er klar over det, det jeg mente var at Møller bil har bilen, de har hatt den i et par dager nå, hvsi jeg evt skulle velge et annet verksted, tror dere jeg må betale Møller bil, bare fordi bilen stod hos dem de dagene? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Du må nok betale for tiden de har brukt på og feilsøke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå