Gå til innhold

Studere fysikk?

Wassabi

Anbefalte innlegg

hei. jeg har alltid vært interessert i evulosjon, fysikk, astronomi osv. og vil vite mer om hvordan universet fungerer og hva det består av og sånt.. burde jeg søke på noe slags studie? hvilke eventuelt?

har ikke generell studiekompetanse, så det begrenser seg kanskje mye hva jeg kan søke på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei. jeg har alltid vært interessert i evulosjon, fysikk, astronomi osv. og vil vite mer om hvordan universet fungerer og hva det består av og sånt.. burde jeg søke på noe slags studie? hvilke eventuelt?

har ikke generell studiekompetanse, så det begrenser seg kanskje mye hva jeg kan søke på?

Hei.

Du må nok skaffe deg generell studiekompetanse ja. Ellers er du ikke kvalifisert søker ved et universitet.

Jeg er akkurat ferdig med tredje året på fysikk ved universitet i Bergen. Det er et fantastisk studiet for de som er interesert. Har du hatt fysikk på videregående skole ? 2Fy og 3FY ? Dersom du liker stoffet i de fagene samtidig som du liker matte så er fysikk noe for deg. Bachelorgraden i fysikk kan egentlig deles i 3 deler.

første året. Examen philosphicum (alle må ha det), og utover det bare matte i ett år. Matten du lærerer går på calculus regning(derivering og integrering blir repetert fra videregående), differensial ligninger, linær algebra, funksjoner av fler variabler osv osv her bygger en opp fundamentet som all fysikk bygger på.

Andre året og litt av tredje året. Her har du en rekke generelle fysikk fag som dekker alt fra klassisk mekanikk, elektromagnetisme, eksperimentelle metoder, relativitetsteori, optikk og persepktiver i fysikk, fordelt utover flere fag.

3 året. Her velger du fag selv, jeg har spesialisert meg i kvantemekanikk og atomfysikk. Her er det mye å velge i, f eks i bergen tilbyr de fag om romfysikk, mikroelektronikk, akustikk, kjernefysikk, partikkelfysikk, atomfysikk med mye mer. Andre steder som Oslo har kosmologi og astronomi.

Ja og så kan jeg nevne at vi også har fag i programering (jeg har hatt 2), dette er et verktøy som i moderne fysikk er veldig viktig, men vi bruker enkle programeringspråk som python og C++ (dersom du har hørt om de).

Så dersom du får generell studiekompetanse og interesserer deg for fysikk, så kan jeg anbefale deg det på det sterkeste. Miljøet her i bergen vertfall er kjempebra, jeg kjenner også folk på fysikk i både oslo og trondheim og de trives de også. Men dersom du ikke har generell studiekompetanse må nok det skaffes først, dersom du mangler fag og ikke har hatt fysikk fag så anbefaler jeg videregående fag som 2Fy og 3Fy, og også den mest avanserte matten videregående har å tilby (vet ikke hva den heter i dag).

Jeg sier ikke dette fordi jeg antyder at du ikke liker matte, men veldig mange tror at fysikk bare er spennende ord og slikt som man hører om i media om CERN der det høres ut som fysikk bare går ut på å kunne kule navn og "pugge" avanserte ting. Så derfor nevner jeg det bare i tilfelle, at fysikk innebærer faktisk mye avansert matte, matte er grunnstenen som fysikk bygger på. Så en bør nesten like matte og være flink i det for å gjøre det bra i fysikk. Fordelen med fysikk er at en må faktisk huske ganske lite, mye mindre enn f eks i juss, medisin, biologi osv osv. Det er fordi fysikk er strukturert på en slik måte at en forstår tingene utifra færre grunnbegreper som man "husker". Så ved å huske en ting kan man utlede veldig mye annet.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Høres veldig interessant ut Ceburger.

Hvilke jobbmuligheter har man etter fysikkstudier sånn generelt. Ingeniør er et dypt ord - beskriv litt hvordan man bruker kompetansen ute i arbeidslivet.

Skal selv gå Fy2 og Fy3. (Fy2 i USA :) )

Lenke til kommentar

Jeg skal begynne på master i atomfysikk til høsten, det er 2 årig oppgave der en tar fag tilsvarende ett år og gjør et ekspriment eller skriver om et felt tilsvarende ett års arbeid. Mange går rett ut i arbeidslivet etter en master, mange fortsetter med PhD eller doktorgrad etter master. (noe jeg er åpen for selv når jeg er ferdig med master)

Yrkesmulighter innen fysikk er mange, men det er ikke sikkert en får jobbe med det en syntes er mest interesant. Noen spesialfelt er med relevante innen næringslivet enn andre.

Fysikk relaterte jobber: Skal en jobbe innen ren fysikk og grunnforskning så er det stort sett universiteter som driver med dette. Det er også organsisasjoner som CERN i sveits, og andre store eksprimenter rundtomkring i verden, her kan en jobbe med ren fysikk. Her driver en med banebrytende ny forskning innen alt fra partkkelfysikk til kosmologi.

En kan også få jobber innen utvikling av teknologi. Mange bedrifter leter etter bedre veier å foreta målinger, gjøre ting mer effektivt og mer presist. Norge er jo en stor olje nasjon enda og vi eksporterer gass og olje i bøtter og spann. Når vi f eks eksporterer gass gjenom ledinger/rør til england, så måler vi mengden akustisk. Slike metoder går på akustikk som er et fagfelt en kan spsialisere seg i innenfor fysikk. Mikroelektronikk er enda ett voksende felt. Elektronikk skal bli mindre og mindre og raskere og raskere, her er det massevis av spenndende jobber innen utvikling. Dette feltet overlapper da mer og mer med mitt eget felt atomfysikk ettersom ting begynner å lukte på atomære størrelser. Veldig relevante retninger for slike steder er: Instrumentering og mikroelektronikk

Det er også stort behov etter folk med IT kunskap, i fysikk lærer en seg å tenke algoritmisk og en bruker programering som et verktøy, dette kan også brukes i yrekslivet. F eks jobber en fyr som nå er ferdig på univeristet med spill-utvikling. Dersom en ikke vil/får jobbe innen ren fysikk så er det også masse muligheter innen programering.

Når vi går fremtiden i møte så krever verden mer og mer teknologi og mer og mer effekt. Innen olje brukes det masse fysikk/geofyikk. Flere land bygger ut kjernekraftverk. Solcelle kraft og andre fornybare energikilder må bli mer og mer effektive. Som nevnt går elektronikken en ny tid i møte når vi kommer ned på mindre og mindre størrelser og flere og flere begynner å tro at kvante-computing er neste generasjoners datamaskiner, kvante-compoutere er da datamaskiner som baserer seg på kvantemekanikk og dens logikk fremfor boolsk/klassisk logikk som dagens datamaskiner baserer seg på. Medisin og medisinsk forskning bruker massevis av fysikk og det er tett samarbeid mellom fysiskere og leger. Ultralyd, MRI, strålebehandling osv er metoder som er utviklet av fysikere/ingenører, disse forbedres hele tiden og nye metoder utvikles. Det er massevis som hele tiden utivikles forbedres, både av universiteter, forsvaret og det offentlige , og av konurerende private bedrifter. Mange av disse tingene går på forståelse av fysikk og bedriftene vil ha behov for folk med forståelse for grunnprinsippene.

De sa til oss når vi skulle velge master at vi ikke skulle tenke på hvilken felt som var mest attraktive i arbeidslivet, vi skulle kun velge etter det vi syntes var mest interessant fordi hvor folk havnet i jobb var ikke veldig avhengig av hvilken spesialtfelt en hadde gått i. Dersom en har en god masteroppgave i fysikk så har personen mulighter for å lære seg komplekse ting raskt, og vil være attraktiv i arbeidslivet selv om ikke bedriften er ute etter f eks ren teoretisk fysikk.

Kan være greit å nevne på slutten at fysikk er et veldig internasjonalt miljø og det er fult mulig å havne opp i utlandet eller få jobber på mange steder rundt om i verden. Siden norge er et relativt lite land så er vi ikke ledende innen veldig mange fagfelt så dersom en vil jobbe med sitt speislalfelt må en mulignes reise mye, eventuelt flytte til et annet land.

Kunne nevnt en lang liste med enten bedrifter som bruke fysikk i sin verdag eller en lang liste over ting som er basert på forståelse for fysikk, men det er nesten listen over alle moderne ting. Håper dette hjalp litt på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...