Gå til innhold

Reklamasjon på hagemøbler, forhandler trenerer. Hva er mine rettigheter?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Sensommeren for 5 år siden kjøpte jeg en hagegruppe bestående av 4 stoler, 2 fotskamler og 1 bord. Disse ble plassert på en egen veranda hos mine foreldre. Siden den gang har møblene knapt vært brukt (antar at det har blitt brukt ca 20 ganger, og da tar jeg nok i). Møblene har vært forsvarlig lagret. Møblene var av plast og vedlikeholdsfrie, men de er tørket av med mild såpe hvert år.

 

Denne sommeren flyttet jeg til ny leilighet og tok med meg disse møblene. I løpet av den første ble de brukt nesten daglig og i løpet av samme uken brakk samtlige stoler på akkurat samme sted, og ble ubrukelige.

 

Jeg har desverre ikke kvittering på kjøpet, men har funnet igjen kjøpet fra kontoutskriften. Kopi av kontoutskrift samt kopi av andre papirer jeg fikk med møblene (garantibeskrivelse bl.a.) ble også levert. Jeg husker også å ha kjøpt møblene med 50% rabatt. Det kan også nevnes at møblene har 5 års garanti, som ennå ikke var utløpt når stolene ble levert.

 

Møblene ble kort tid etter (2 dager) levert til forhandleren andre uken i mai, som tok i mot disse i butikk og jeg ble informert om at saken ville meldes videre til reklamasjons-avdelingen.

 

Etter 3 uker hadde jeg ikke hørt noe fra reklamasjons-avdelingen og begynte å purre. Det er siden vært mye fram og tilbake, men i bunn og grunn har jeg fått beskjed om at stolene vil bli erstattet og at nye stoler er bestilt. Nå, omtrent 1 mnd senere uten noen tilbakemelding fra forhandleren, og uten å ha fått noen antatt leveringsdato har jeg igjen begynt å purre.

 

De siste 2 dagene viser det seg at stolene må bestilles fra Holland, og forhandleren har rotet bort dokumentasjon som ble levert. Jeg opplever også å bli mistenkeliggjort ved at det stilles tvil til om dette er en reklamasjonssak. Etter litt diskusjon fram og tilbake får jeg igjen bekreftet at de vil erstatte de 4 stolene, men det er uvisst om jeg vil få nye stoler i løpet av sommeren. De har tilbudt å refundere beløpet, men dette ønsker jeg ikke, da jeg ikke vil få kjøpt tilsvarende møbler til samme pris i dag (jeg kjøpte de i sin tid til halv pris). Jeg har spurt om det er mulig å få lånemøbler i mellomtiden; de sjekker nå opp og vil komme tilbake til meg (HVIS de i det hele tatt ringer meg tilbake; har opplevd altfor mange ganger tidligere i denne saken at de ikke har ringt tilbake som lovet).

 

Jeg har gjennom hele prosessen opplevd å bli mistenkeliggjort, at forhandleren har trenert saken, og at de er særs uvelkomne når jeg kontakter de og en sjelden gang faktisk kommer gjennom på telefon. Det virker også som de mener å ha strukket seg langt for å gi meg nye stoler, og at det er på ren good-will fra forhandleren.

 

Forhandleren har forsåvidt sagt at jeg skal få nye møbler, men blir tvilende når de ikke kan oppgi noen dato og ved gjentatte anledninger stiller tvil til om dette er en reklamasjonssak. De har også rotet bort overlevert dokumentasjon. For alt jeg vet kan de plutselig snu i saken og nekte meg erstatning.

 

Hva er mine rettigheter i en slik sak?

 

tl;dr: 4 hagestoler ødelagt, jeg mener det er reklamasjon. Forhandleren har tidligere sagt seg enig, men trenerer, gjentatte ganger mistenkeliggjør meg, og er særs uhyggelige på telefon. Jeg vet enda ikke om jeg har hagemøbler i sommer. Hva er mine rettigheter?

 

Oppdatering: Fikk nettopp vite fra forhandleren at jeg i mellomtiden kan få låne 4 andre stoler. Dette er absolutt positivt!!

Endret av AndyG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...