Gå til innhold

For de som vil ringe billig til utlandet: Rebtel


Anbefalte innlegg

Tenkte tipse folk om denne muligheten, siden jeg selv kom over den ved en tilfeldighet, og har spart meg MYE penger og MYE bry.

 

Kort sagt er det slik at Rebtel er en digital utgave av gamle calling-card systemet. Men istedet for å kjøpe kort som man må taste inn koder, så setter man bare inn penger på kontoen, og når man ringer / sender SMS blir det automatisk trukket fra konto. Ikke noen skjulte trekk eller misting av ringetid.

 

Etter det jeg vet trenger man ikke noe spes type telefon, men de har egen app for Android og iPhone feks. Dersom man har annen telefon eller ikke vil kjøre appen, oppretter man kontakter på sin konto, og får et dedikert tlf nummer man da bruker for å ringe vedkommende (fra det/de tlfnr du har oppgitt er din(e)).

 

Alle samtaler går via et lokalt nummer i Oslo. Du betaler da lokal takst + den gitte sats til utlandet. Jeg kan nevne at feks for meg å bruke Rebtel til Dominikanske Republikk koster ca halve prisen av Skype, og jeg kan ringe fra min vanlige telefon.

 

Rebtel.com er adressen til siten, de er svært seriøse og en av de største i verden på sitt område, så det er safe. Dersom folk vil ha invite, send meg en melding med email adr så skal jeg sende invites. PS! Man trenger strengt tatt ikke invite, så dersom noen vil ha dette er det bare som en takk til meg som tipset om dette.

 

Som sagt, har spart meg mye penger og bry ved at jeg ikke trenger bruke Skype.

 

jarle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du først er inne på telefonering med VOIP, så kan en få til det på mange telefontyper.

 

Denne applikasjonen har jeg selv prøvd på min telefon, og der virker den bra. På en Nokia 5800 Xpress Music. Fring heter programmet:

 

http://www.fring.com/default.php

 

Det støtter Skype og SIP protokollene. SIP er det mange VOIP-tilbydere som kjører samtalen sine på. Med SIP kan en ringe via PC'en sin eller via mobilen sin, men også via ett dedikert telefonapparat som har SIP-protokollstøtte.

 

Har prøvd Skype (som har en proprietær protokoll), og har også prøvd VoipStunt som benytter SIP-protokollen. Dette var fra Fring-applikasjonen (Skype & Voipstunt).

 

Det en må være klar over er at du da vil benytte mobiltelefonen din med datatrafikk og det kan koste om du ikke har ett rimelig abonnenment for datatrafikk.

 

Å ringe over SIP-protokollen fra PC-programvare fungerer fint det også, men da er en veldig stasjonær, om en ikke surfer fra en bærbar PC da.

 

Å ringe over SIP-protokollen fra dedikert telefon har jeg tilgode å teste.

 

Å ringe over Skype fra en dedikert telefon har jeg prøvd. En telefonmodell med ethernet og basestasjon for trådløs håndsett som Clas Ohlson solgte tidligere.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ja, det er flere der ute, men for meg skiller Rebtel seg helt klart ut, pga den fungerer annerledes enn feks Skype/Fringe etv, og den er billigere/mye enklere tilgjengelig.

 

Brukte før Skype, da fra PC for å ringe, men ble da selvsagt VELDIG begrenset. Skype for Android er lite tilgjengelig fordi Skype har blitt 'kjøpt' for å si de slik at en mobil leverandør i USA, så de trakk den vanlige Android appen tilbake. Og som sagt, Skype fra Norge til Dom Rep mobil koster dobbelte av det Rebtel koster.

 

For meg er det viktig jeg kan ringe via Rebtel fra egentlig hva telefon som helst. Trenger ikke spesifikk telefon eller PC. Men det er svært kjekt med Rebtel appene. Kan da og sende SMS til Dom Rep, noe jeg IKKE kan fra Telenor (ja, temmelig dårlig...).

 

jarle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...