Gå til innhold

Radeon 9500 non-pro eller GeForce 4 TI4800se


jostor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den var faktisk en ganske hard nøtt. :D

Er du interessert i at spillene du har nå går jevnere, eller er du mer framtidsorientert?

Hvis det første er et faktum, så vil kanskje Ti4800SE være det beste kortet av de to. Ihvertfall hvis du ikke er interessert i høye oppløsninger med Anisotropic Filtering eller Anti Aliasing.

 

På den annen side, så er GeForce 4 gammel teknologi. Nye spill vil med stor sannsynlighet gå en god del bedre på en Radeon 9500, ihvertfall hvis du setter opp oppløsningen og virkelig prøver å knekke kortet.

 

Egentlig kan jeg ikke anbefale noen av kortene. :o

Istedenfor Ti4800SE, ville jeg valgt en Ti4200. Du kan overklokke begge kortene til omtrent samme hastighet. Velg isåfall Ti4200 med 128MB RAM hvis du velger å kjøpe en Ti4200.

Isteden for Radeon 9500np ville jeg valgt en (ja, jeg vet det er dyrere, men det er verdt det... :woot: ) Radeon 9500Pro. Denne kan av og til være et lite beist rent overklokkingsmessig. Kanskje en Radeon 9600Pro også ville være et godt valg.

 

Her er en link som beskriver noen av tankene mine på en grei måte:

http://oc3dmark.octeams.com/cardguide.html

Lenke til kommentar
Hvor mye har DirectX9, Anti Aliasing og Anisotropic Filtering å si for grafikken?

Kikk på forskjellige tester, det er ofte screenshots med AA/AF slått av og på.

Med hardware DX9-støtte kjører kommende spill basert på DX9 mye bedre (som du kan se på 3dmark03-resultater).

Lenke til kommentar
Kanskje en Radeon 9600Pro også ville være et godt valg.

 

9600Pro koster 1616 kr mot 9500 sine 1350 kr... Disse kortene er veldig like og scorer nesten like høyt i benchmarks. Spec'en er nesten lik bortsett fra clock speed, og da ville jeg tro at 9600Pro er mindre overklokkingsvennlig. Se link under:

 

http://www6.tomshardware.com/graphic/20030...tournament_2003

 

Legg merke til ytelsen på 9500Pro, det kortet ville jeg anbefalt, fordi det har en veldig høy ytelse/pris rate, og er somoftest svært overklokings vennlig. Koster 1581 kroner (se www.hardware.no sin prisguide)

Lenke til kommentar
Hvor mye har DirectX9, Anti Aliasing og Anisotropic Filtering å si for grafikken?

 

Anti Aliasing(AA) og Anisotropic Filtering(AF) er såkalt "eyecandy"

som jevner ut bildet og grafikken blir mye penere, men man mister "en

del" FPS av det....

 

Et kort som har hardware support av DirectX 9 vil gjøre det mye bedre

(flere bilder i sekundet) i en benchmark som bruker DirectX 9, enn et

kort som kun har hardware support for DirectX 8. Konklusjon: HW support av DX 9 er viktig i DX 9 spill, men gjør ingen forskjell i DX 8 spill

Lenke til kommentar

Ja, jeg mener det i hvertfall.

Den dårlige siden er at komplett ikke får de inn før 31.07, de måtte

bestilles fra sapphire... Så du må nok forbrede deg på litt venting :(

 

Hvis du skal ha det kan du spare på å kjøpe det fra komplett's

web-shop, hvis ikke du bor i finnmark eller på svalbard da....

Lenke til kommentar
Den var faktisk en ganske hard nøtt. :D  

Er du interessert i at spillene du har nå går jevnere, eller er du mer framtidsorientert?

Hvis det første er et faktum, så vil kanskje Ti4800SE være det beste kortet av de to. Ihvertfall hvis du ikke er interessert i høye oppløsninger med Anisotropic Filtering eller Anti Aliasing.

 

 

hva skal du med ett fremtidsrettet kort? ingen kort er fremtidsrettede, spesielt ikke 9500 non-pro, hva skal du med ett kort som støtter dx9 når det ikke er raskt nok til å kjøre ett eneste dx9 spill?

å ha de dyre "fremtidsrettede" kortene er sløseri hvis du tenker økonomisk, men det er jo og gøyt å ha ett rått grafikkort i pcen.

skal du kjøper grafikkort så anbefaler jeg 9500 pro versjonen som koster rundt 1500kr eller 9700-non pro som er litt høyere i prisklasse - 2000kr.

Lenke til kommentar
Kanskje en Radeon 9600Pro også ville være et godt valg.

 

9600Pro koster 1616 kr mot 9500 sine 1350 kr... Disse kortene er veldig like og scorer nesten like høyt i benchmarks. Spec'en er nesten lik bortsett fra clock speed, og da ville jeg tro at 9600Pro er mindre overklokkingsvennlig. Se link under:

 

http://www6.tomshardware.com/graphic/20030...tournament_2003

 

Legg merke til ytelsen på 9500Pro, det kortet ville jeg anbefalt, fordi det har en veldig høy ytelse/pris rate, og er somoftest svært overklokings vennlig. Koster 1581 kroner (se www.hardware.no sin prisguide)

 

Ja. Jeg vet at Radeon 9500 er omtrent like rask som en Radeon 9600Pro på standard klokkefrekvenser. Men når det gjelder overklokking tar du litt feil tror jeg. :D Uten annet enn standard kjøling er det faktisk flere som har nådd 500MHz+ på coren til Radeon 9600Pro. Det er på grunn av 0,13micron prosessen til dette skjermkortet i motsetning til Radeon 9500/9700/9800 sin 0,15micron. Rett og slett en overklokkers våte drøm. Det er ikke umulig å se for seg 600MHz core med volt-mod og skikkelig kjøling! :woot:

Derfor mener jeg at valget mellom de kanskje ikke er så lett likevel. Overklokking er, for meg, så gøy at prisen ikke ville stoppet meg. Jaja.

 

1: hva skal du med ett fremtidsrettet kort?  

2: ingen kort er fremtidsrettede,  

2,5: spesielt ikke 9500 non-pro,  

3: hva skal du med ett kort som støtter dx9 når det ikke er raskt nok til å kjøre ett eneste dx9 spill?  

4: å ha de dyre "fremtidsrettede" kortene er sløseri hvis du tenker økonomisk, men det er jo og gøyt å ha ett rått grafikkort i pcen.  

5: skal du kjøper grafikkort så anbefaler jeg 9500 pro versjonen som koster rundt 1500kr eller 9700-non pro som er litt høyere i prisklasse - 2000kr.

 

1: Noen (ikke jeg altså!) kjøper skjermkort i det håp at de skal kunne vare i nesten 2 år! Sprøtt? Ja! :lol:

2: All cards are equal, but some cards are more equal than others. Ja?

2,5: Helt enig! Men han spurte! Ja-nei?

3: Aner ikke. Likevel klarer de å selge skjermkort under denne kategorien! Vanvittig! Folk er generelt uvitende?

4: :yes: (se signatur) :yes: :o (ikke se i lommeboka mi eller samvittigheten min) :o

5:Fullstendig, komplett enig! :woot:

Lenke til kommentar

Ja, det glemte jeg... :oops: 0.13 micron genererer jo mye mindre varme

og kan derfor overklokkes mer, riktig?

 

Men med siden 9600Pro kun har fire pipelines vil nok ett overklokket

9500Pro gi bedre resultat....

 

Hvor mange pipelines har Ti 4800se? Og hva med resten av spec'en?

 

Korrekt meg hvis jeg tar feil; jeg er alltid ivrig etter å lære noe nytt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...