cyclo Skrevet 10. juli 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. juli 2010 (endret) Tj-nomme & Runar: Hadde det ikke vært for at jeg har behov for å kjøre egen programvare på telefonen i forbindelse med masteroppgaven min, så hadde jeg for lengst byttet til en "dum" telefon. Datakjeden har den utmerkede nokia 1208 til 189 kr (for noen uker siden hadde komplett den til 149, men har nå økt prisen med en 100-lapp). Da får man en utmerket og stabil telefon som nesten aldri behøver å lades, og som tåler en liten trøkk. Og det beste av alt, den består cyclo's hardcore telefontest som nesten ingen telefoner faktisk består: Den kan stå av seg selv på høykant, og når man ringer til den når den står slik danser den rundt i sirkel på grunn av vibratoren. Dette er den eneste testen som virkelig forteller om en telefon er en kvalitetstelefon... UrgeLol: hehe. Du får spise brød og vann i en måned hver gang du kjøper ny telefon, så kanskje det går over? Endret 10. juli 2010 av cyclo Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 11. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 11. juli 2010 Noen som vet når Android 2.2 kommer ut til resten av mobilene som har 2.1? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 11. juli 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. juli 2010 Det er nok opp til hver enkelt produsent å avgjøre... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 12. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 12. juli 2010 (endret) Finnes det en slik Stopmobilkjøp telefon man kan ringe å få hjelp? Siden januar har jeg gått fra en Iphone 3GS til Sony Ericsson X10 som jeg hadde i 10 dager ca, for så å kjøpe meg en HTC Desire. Og nå tror jeg faen meg jeg kommer til å ende opp med Iphone 4. Du skal ihvert fall ikke ringe til meg... Jeg må ha hatt nærmere 130 siden 1994. Edit: prøver å være trofast mot min HTC hero, men lurer på å skaffe meg SE X10 mini som "elskerinne". Kommentarer, anyone? Endret 12. juli 2010 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
genser Skrevet 12. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 12. juli 2010 utmerkede nokia 1208 til 189 kr Nokia 1208 er nesten utmerket, men lillebror 1200 slår den ned i stövlene. Hva skal man med en elendig fargeskjerm på en slik telefon, når man kan få en monokrom skjerm som funker flott i alle lysforhold? Ble svärt skuffet over at Nokia valgte 1208 fremfor 1200 på det norske markedet. Lenke til kommentar
nerikk Skrevet 24. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2010 Hei, jeg har en Samsung Soul, akkurat er jeg i Danmark på ferie. Og oppe i hjørnet på skjermen er det en lite "R" symbol, er det noen som vet hva det indikerer? er litt redd for at for at det har noe med Internet å gjøre, litt kjipt viss den ligger å søker elns, og jeg får en mega regning i posten når jeg kommer hjem Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 24. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2010 Hei, jeg har en Samsung Soul, akkurat er jeg i Danmark på ferie. Og oppe i hjørnet på skjermen er det en lite "R" symbol, er det noen som vet hva det indikerer? er litt redd for at for at det har noe med Internet å gjøre, litt kjipt viss den ligger å søker elns, og jeg får en mega regning i posten når jeg kommer hjem Roaming? Siden du er i utlandet. Jeg kjenner ikke den telefonen, men du kan jo ta en runde i menyene og sjekke om det er mulig å stenge for datatrafikk. Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 26. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2010 (endret) Må få inn et innlegg her så jeg ikke glemmer tråden igjen. Vet nesten ikke hva jeg skal skrive men nå venter jeg på hvit iPhone 4, som skal ta over for min hele 2 år gamle HTC Diamond. Håper bare ikke Apple drøyern for lenge. Endret 26. juli 2010 av Gregory House Lenke til kommentar
hernil Skrevet 26. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2010 Vet dette er cyclos fagområde så lurer på hva han har å si angående svakhetene i GSM-krypteringen som brukes her til lands Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 31. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2010 Den greia med dekning på iPhone 4, jeg får da det samme når jeg holder i iPhone 3G på samme måte også? Hvorfor alt oppstyret? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 31. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2010 Den greia med dekning på iPhone 4, jeg får da det samme når jeg holder i iPhone 3G på samme måte også? Hvorfor alt oppstyret? Nei, si det. De fant vel endelig noe håndfast ved et Appleprodukt de kunne kritisere. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. august 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. august 2010 Vet dette er cyclos fagområde så lurer på hva han har å si angående svakhetene i GSM-krypteringen som brukes her til lands Hmm... Strengt tatt er det __gammelt__ nytt. Det som prates om i den artikelen ble demonstrert på en konferanse for over et år siden. Og det er __mye__ lengre siden enn det at krypteringen faktisk ble tatt. Det som skjedde for omtrent et år siden var vell at man faktisk hadde nok data, og god nok programvare til at man kunne knekke enhver GSM-samtale sekunder etter at den ble startet. Bruker man 3G er man trygg. Dessuten har 3G en kjempestyrke sammenlignet med GSM-nettet: I 3G autentiserer senderens seg overfor mobilen, i tillegg til at mobilen autentiserer seg overfor senderen. I GSM-nettet kan hvem som helst sette opp en falsk GSM-sender som kan avlytte (og slik har det vært i ørten år), fordi mobilen bare tar informasjonen den får fra GSM-senderen (f. eks. hvilken sender som er best å bruke) for god fisk. Kriminelle har brukt den sistnevnte metoden ganske lenge. Politiet har også utstyr og teknikker for å utnytte dette (ved å blokkere eksisterende sendere og tvinge alle mobiler i et område over på deres egen sender kan politiet se hvem som oppholder seg i en bygning f. eks.) Uansett vil man ikke være helt trygg selv om man bruker 3G-nettet. Har man tilgang til utstyr hos operatør, har man også tilgang til avlytting (benyttes når politiet har rettskjennelse - men i praksis kan også en utro tjener hos operatør finne på noen sprell). Eneste måten man kan være nærmest helt trygg er dersom man benytter dediktert krypteringsutstyr i hver ende av samtalen (brukes ofte av ulike etjenester, politisk sensitive saker og tilsvarende). Forøvrig har jeg tilgang til utstyret som trengs for dette, så når jeg får litt tid senere i høst, så skal jeg leke meg litt Lenke til kommentar
Runar Skrevet 3. august 2010 Rapporter Del Skrevet 3. august 2010 Forøvrig har jeg tilgang til utstyret som trengs for dette, så når jeg får litt tid senere i høst, så skal jeg leke meg litt Hvordan "leker" man seg med slikt utstyr uten å bryte diverse lover? Det er vel tillatt i testsammenheng, regner jeg med? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. august 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. august 2010 Hvordan "leker" man seg med slikt utstyr uten å bryte diverse lover? Det er vel tillatt i testsammenheng, regner jeg med? Nå finnes det jo ikke noe lovverk som forbyr å lytte på frekvenser, bare å sende... Dog finnes det helt klart lovverk som forbyr skjult avlytting, men det er jo uproblematisk om man bare avlytter seg selv (da er det jo ikke skjult). Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 16. august 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. august 2010 Driver og raider forumet for dårlige emnetitler og feilposter... Lenke til kommentar
Runar Skrevet 16. august 2010 Rapporter Del Skrevet 16. august 2010 Driver og raider forumet for dårlige emnetitler og feilposter... Stå på! Det virker kanskje som meningsløst arbeid nå, men det vil lønne seg i Himmelen. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 16. august 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. august 2010 Som dere sikkert har merket er omstruktureringen av mobilforumet godt på vei til å være ferdig. Det er fortsatt mer aktivitet i "Smarttelefon"-kategorien enn ønskelig, men dette er noe jeg kommer tilbake til senere. Det er fortsatt slik at mengden feilposter og dårlige titler på mobilforumet er uakseptabelt høyt. Og i den forbindelse ønsker vi nå å ta inn flere nye dedikerte veiledere på mobilforumet. Når jeg sier dedikert, så mener jeg at vi er på jakt etter brukere som har fartstid på mobilforumet, ellers om ønsker å gjøre en innsats for mobilforumet. Veilederene vil naturligvis ha fulle veilederrettigheter på hele forumet, men vi ønsker altså brukere som vet at de kommer til å gjøre en innsats for mobilforumet. Du lurer kanskje på hva en veileder er? Veilederens arbeidsoppgaver Kort og godt er veilederens arbeidsoppgaver å veilede og hjelpe brukerne, samt sørge for at brukerne holder seg til forumets retningslinjer. En annen viktig oppgave er å sørge for at tråder plasseres riktig, og at emnetitlene er beskrivende. Veilederne har også mulighet til å delta i interne diskusjoner og dermed i større grad påvirke beslutninger som angår forumet enn det andre brukere kan. Selv om veiledere ikke kan gjennomføre straffereaksjoner mot andre medlemmer slik som moderatorer kan, har de myndiget til å komme med anbefalinger til brukerene for å sørge for at tråder ikke sklir ut eller situasjoner blir for voldsomme. Dette kan de gjøre direkte gjennom tråden, eller via meldingssystemet til de brukerene det er aktuelt å melde fra til. Moderatorhandlinger veiledere har tilgang til Veiledere har ikke tilgang til noen direkte sensurverktøy, de vil altså ikke kunne redigere innhold i andres innlegg, slette innhold, skjule det eller komme med straffereaksjoner overfor brukerene. De har heller ikke tilgang til papirkurven, hvor slettede innlegg havner, eller brukerenes advarselslogger. De rent tekniske moderatorhandlingene veiledere kan gjennomføre er: * Flytte tråder * Splitte ut innlegg til nye tråder * Flytte innlegg fra en tråd til en annen * Slå sammen to tråder * Endre emnetitler * Se rapporterte innlegg og brukere Ønsker du å lese mer om veilederrollen kan du lese vår wiki her. Det er også verdt å merke seg at siden veiledere får tilgang til deler av vårt internforum og rapporteringspanelet, har vi et krav til egnethet for oppgaven. Dog er dette kravet langt mindre enn for moderatorposisjonen, vi har f. eks. droppet kravet om myndighet slik vi krever av våre moderatorer, siden veiledere har tilgang til lite sensitiv informasjon, og har ikke tilgang til sensurverktøy. Jeg syns dette høres spennende ut, hva gjør jeg nå? Det er flere måter du kan søke om å bli veileder. Du kan opprette en søknadstråd i kategorien Søknad om å bli veileder. Merk deg at emnet du starter i den kategorien kun vil være synlig for deg som trådstarter og administratorene. Ingen andre brukergrupper vil kunne se din søknad. Informasjon om hva som skal inkluderes i din søknad, hvilke krav vi stiller og annen praktisk informasjon kan du lese i den kategorien. Eller du kan sende en tilsvarende søknad til administrator Tom Waits For Alice eller til meg, cyclo. Uansett hvordan du velger å søke, husk å merke søknaden din med at du søker stilling i mobilkategorien. Da vil forhåpentligvis søknaden din bli behandlet raskere. Bruk rapporteringsfunksjonen Generelt brukes rapporterings-knappen alt for lite her på mobilforumet. Vi ønsker at dere rapporterer alt dere kommer over som vi moderatorer, administratorer eller veiledere bør vite om. Her på mobilforumet gjelder det særlig dårlige emnetitler og feilpostede tråder. Om man har sendt en søknad om å bli veileder, så bør man straks sette i gang å bruke rapporteringsfunksjonen. Vi er nemlig ute etter brukere som viser et engasjement for mobilforumet, så da vil naturligvis brukere som rapporterer flittig fra mobilforumet havne først i køen. Da håper jeg søknadene raser inn. Lykke til! Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 17. august 2010 Rapporter Del Skrevet 17. august 2010 (endret) Skal bli flinkere til å rapportere iallefall. Så får vi se om jeg kanskje søker som veileder. Kan man øvrig se hvem som rapporterer? F.eks "Gregory House rapportere innlegg #4 i "Telefonkiosken - møtestedet for mobilinteresserte". Endret 17. august 2010 av Gregory House Lenke til kommentar
Runar Skrevet 17. august 2010 Rapporter Del Skrevet 17. august 2010 Ja, det er mulig å se hvem som står bak rapportene. Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 17. august 2010 Rapporter Del Skrevet 17. august 2010 ... sånn at de som bare tulle- rapportere eventuelt blir straffet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå