CorporalClegg Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 (endret) Hei! Har lenge vurdert kjøp av nytt kamera, og siden fotointeressen *skal* vokse fra "pek og skyt" til en hobby regner jeg med et dSLR er rette valget(?) Situasjonen idag er slik: Jeg har nesten ikke tatt i et dSLR-kamera før, og kunnskapsnivået er veldig elementær (Type det jeg har lært etter 4-5t med googling osv..). Men, jeg ønsker å lære. Jeg ser for meg at det kommer til å blilandskapsbilder, muligens noe lek med nordlys, sport, makro, portrett osv. Eller vent, dette ble egentlig synsing. Jeg vet vel egentlig ikke helt konkret hva jeg skal bruke det til.. Det jeg ser for meg etter litt lesing er et kamera som ikke er helt i nederste sjikt (Eos1000d osv), slik at kameraet ikke blir begrensningen på en stund. Jeg heller mot Nikon av et par grunner, den viktigste er at jeg får det trolig veldig billig gjennom jobben. Den andre er at objektivene jeg kjøper til dette kameraet kan brukes til et eventuelt fullformatkamera.. Er da D90 eller D5000 greie alternativ? Eller er det en helt annen produsent eller et helt annet produkt som er et bedre valg? Utover kameraet er det vel en fordel å bytte ut kit-objektivet? ( ) Jeg lurer på om en kombinasjon av et rimelig fastobjektiv med god lysfølsomhet, et teleobjektiv og et normalobjektiv er greit? Eller holder kit+tele i første omgang? Budsjett vet jeg ærlig talt ikke, et tak på 10-15 000 kanskje? Jeg vet ikke- kom med forslag! Takk Mvh Corporal Clegg/Ivar EDIT1:La til ønske om makro EDIT2:Endret emnetittel Endret 30. juni 2010 av Corporal Clegg Lenke til kommentar
tvister Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Om du får Nikon kamera rimelig gjennom jobben så er D90 med en 16-85 og en 50 f1,8 et godt og fleksibelt valg. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Jeg svarer med utgangspunkt at du har til hensikt og lære deg alt rund bruken av et speilrefleks. Innstegs/nybegynnermodellene er veldig strippet for funksjoner og prosessing for å kunne holde prisen så lav som mulig,de gir samme bildekvalitet som dyrere kameraer men det tar bare lengere tid og få gjennomført det. Så når du sier at du vil lære deg bruken ville jeg anbefale deg og hoppe rett på semiproff utgavene,hvis du kjøper et kamera som er lansert 1 til 2 år siden får du enormt mye for pengene i dag og har mer igjen til objektiver og annet fotoutstyr. For tiden er det to kameraer som stikker seg ut det første er som nevnt over Nikon D90 og et annet kamera er Canon 50D begge er utgående modeller,men du får enormt mye kamera for pengene med disse to her.Disse er raskere og har flere direktevalg muligheter av innstillinger.Kjøpte selv Canon 30D for en meget god pris og solgte det etter et par år med minimalt tap,så hvis dette ikke er noe for deg allikevel så blir ikke tapet så stort som forventet. Både Canon og Nikon har mange gode objektiver i alle prissegmenter,en 15-85IS for Canon eller en 16-85VC for Nikon vil gi deg et allsidig objektiv som ikke går på bekostningen av bildekvaliteten.Det lureste er nok og gå for et fastobjektiv hvis du vil lære det fotografering fortere,disse krever mer av brukeren for og få et godt resultat,et fastobjektiv i området 28mm til 50mm vil fungere utmerket som eneste objektiv fram til man har en bedre forståelse for hva man trenger/forlanger av objektiver.Både Nikon og Canon har et stort utvalg der som går fra 800.- til flere titalls tusen. Ikke legg for mye i objektiver ennå,samme hva du kjøper så vil du fort finne ut at du trenger et annet objektiv 1 Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Se og på Sony, Pentax og Olympus. Da får du stabilisering og autofokus i kamerahuset, dermed på alle objektiver du kjøper, noe du ikke får på Canon og Nikon. Og de 3 merkene har og følgende særegenheter: Olympus: lett og kompakt og vel de beste jpgene rett fra kamera Pentax: Værtett og robutt, med vel noe av den beste kitoptikken Sony: Beste liveview løsning, mye god og billig Minoltaoptikk tilgjengelig og FF-modeller. Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 30. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2010 Takker for innspill! Ok, nå har jeg kjørt enda en økt med nilesing og blir egentlig ikke særlig klokere. Trodde når jeg satt meg inn i dataverden for noen år siden (apropos: forøvrig bare å sende en PM om du skal ha ny maskin - så fikser jeg et bra oppsett ) at det var sykt mye- men systemkamera er jo nesten like "ille" ! Men, jeg har da funnet ut noe: Budsjettet tror jeg skal ligge på rundt 5 for huset, samt det som må til for en relativt god normal-zoom. Kombinasjonene du foreslår Nautica virker høyst aktuelle! Men det store spørsmålet er vel; hvilket?? Fulgte også oppfordringen din Karabin, og kom frem til dette: Pentax = AA-batterier er no-go ; ) Sony = Crappy kvalitetsfølelse og ikke så godt utvalg av objektiver(?) Olympus: Seiler frem som en soleklar kandidat: Olympus Zuiko Digital 14-54mm F2.8-3.5 II og enten E-620 (pga svært bra størrelse) eller E-30 (pris:5999!). Objektivet virker på meg som bedre en de to variantene fra canon/nikon pga lysfølsomhet, og Olympus markedsfører den som et 28-108mm (er det pga cropfaktor?) så zoomområdet er veldig greit. Etter litt mer lesing seilte et annet aspekt opp, nemlig vekt: Hvor stor forskjell merker jeg på feks E30 og E620? (Idiotisk formulert, det jeg mener er om størrelsen/vekten allerede er så stor at 200gr ekstra ikke har så mye å si) Takk! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 (endret) apropos: forøvrig bare å sende en PM om du skal ha ny maskin - så fikser jeg et bra oppsett Du er noen timer for sent ute bestilte tidligere i dag dette oppsettet Når det gjelder vekt så spiller det ikke så stor rolle,størrelse er nok viktigere. Du kan sammenlingne kameraer hos dp. Olympus har vel cropfaktor 2 så en 28-108 = 56-216mm og en 14-54 = 28-108mm,du får ikke like mye vidvinkel som på CaNikon kitobjektivene. Endret 30. juni 2010 av Nautica Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Etter litt mer lesing seilte et annet aspekt opp, nemlig vekt: Hvor stor forskjell merker jeg på feks E30 og E620? (Idiotisk formulert, det jeg mener er om størrelsen/vekten allerede er så stor at 200gr ekstra ikke har så mye å si) Hvis du slenger på en 14-54mm II, så merker du ikke så mye til vektforskjellen. Jeg har kjøpt E-620 pga størrelse, og da blir 14-54mm litt i det støreste laget. Så jeg tror en E-30 er et bedre alternativ. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Takker for innspill! Har du tenkt noe over om du vil ha videofunksjon? Mange speilreflsker har ikke det, og de som har det gir ikke kontinuerlig autofokus mens du filmer. Et annet spørsmål er om du vil kunne bruke LCD-skjermen som søker. De fleste modeller kan det i dag, men det er ganske stor forskjell på hvor brukbart det er til vanlig knipsing. Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 30. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2010 Etter litt mer lesing seilte et annet aspekt opp, nemlig vekt: Hvor stor forskjell merker jeg på feks E30 og E620? (Idiotisk formulert, det jeg mener er om størrelsen/vekten allerede er så stor at 200gr ekstra ikke har så mye å si) Hvis du slenger på en 14-54mm II, så merker du ikke så mye til vektforskjellen. Jeg har kjøpt E-620 pga størrelse, og da blir 14-54mm litt i det støreste laget. Så jeg tror en E-30 er et bedre alternativ. Hvor stort er objektivet? Opp mot feks Tamron sin 18-270 eller kitbojektivet til D90. (eneste størrelsesreferansen jeg har ) Takker for innspill! Har du tenkt noe over om du vil ha videofunksjon? Mange speilreflsker har ikke det, og de som har det gir ikke kontinuerlig autofokus mens du filmer. Et annet spørsmål er om du vil kunne bruke LCD-skjermen som søker. De fleste modeller kan det i dag, men det er ganske stor forskjell på hvor brukbart det er til vanlig knipsing. Video, gjerne- men ikke avgjørende. Skal jeg ha god video kjøper jeg dedikert kamera når behovet melder seg. Live view, ja- og helst med vribar skjerm. Lenke til kommentar
Redman Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Pentax = AA-batterier er no-go ; ) k-x & k-m = AA K7 har "vanlig oppladbar" Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 30. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2010 Pentax = AA-batterier er no-go ; ) k-x & k-m = AA K7 har "vanlig oppladbar" Aha, men litt utenfor budsjettet Takk Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Hvor stort er objektivet? Opp mot feks Tamron sin 18-270 eller kitbojektivet til D90. (eneste størrelsesreferansen jeg har ) Det er ikke så alt for stort - tipper at det ganske likt Tamron 18-270 når "pakket" sammen. Det er tyngre, og bir ikke på langt nær så langt. Det er et nydelig objektiv som er nærmere 24-70 f/2.8 i bildekvalitet enn kit-objektivene. Video, gjerne- men ikke avgjørende. Skal jeg ha god video kjøper jeg dedikert kamera når behovet melder seg. Live view, ja- og helst med vribar skjerm. Olympus sin liveview er den beste kontrastbaserte løsningen. Det er kun Sony som har en bedre implementasjon av liveview, men det går på bekostning av søker-størrelsen. Olympus har den beste løsningen på utvippbar skjerm. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Jeg vil ikke si det er noe i veien med å bruke 14-54 på E-620. Jeg har testet det litt på E-420, og synes de var fine sammen. Se hvordan ting passer her: http://four-thirds.org/en/products/matching/index.html Jeg bruker 14-50/2.8-3.5 på E-520, og det er jo ikke sånn at jeg ikke har glede av at huset er så lite selv om objektivet er såpass stort (en del større enn 14-54). Med mindre det hovedsaklig skal brukes digre eller manuelle objektiver tror jeg jeg ville holdt meg til E-620 på grunn av den finfine størrelsen. Noen vil kanskje være opptatt av å ha et kamera med to kontrollhjul, men ett holder lenge om man ikke er fryktelig dreven. Det er ikke så ofte jeg bruker M og har behov for å endre både lukker og blender veldig fort, for eksempel - og om jeg gjør det er jeg i stand til å bruke knappen for å skifte mellom dem. 14-54 er forøvrig ikke bare rimelig lyssterkt, det er høy konstruksjonskvalitet også, og det tåler regn og snø finfint. Canons og Nikons mellomklassenormalzoomer (17-55/2.8) koster dobbelt så mye, og da er Canons en diger støvsuger og Nikons ustabilisert (men begge er topp optisk). Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 1. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2010 Hypotetisk spørsmål: Forutsatt at objektivet som blir brukt er det samme, hvilket av disse kameraene vil gi den jevnt over beste bildekvaliteten: Olympus E30 Olympus E620 Canon Eos 550D Canon Eos 50D Nikon D90 Nikon D5000 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Hvis vi tar utgangspunkt i at objektivene har eksakt samme utsnitt,egenskaper og kvalitet samt at settingen er den samme vil du få tilnærmelsesvis likt resultat,forutsetter at du ikke driver med pixel-peeping De du henviser til har i utgangspunktet har tre forskjellige størrelser av sensoren så du vil få forskjellig utsnitt,og kameraene vil gi forskjellige bilder. Hvilken kvaliteter du er ute etter spiller også inn,D90 og 50D gir deg litt bedre dynamikk men 550D/3000D vil gi deg litt med detaljer,Oly vil gi mer dybde i bildene. Canon er kjent for å gi bildene litt for mye smash i fargene,noen liker det mens andre synes det er styggedom. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Hypotetisk spørsmål: Forutsatt at objektivet som blir brukt er det samme, hvilket av disse kameraene vil gi den jevnt over beste bildekvaliteten: Olympus E30 Olympus E620 Canon Eos 550D Canon Eos 50D Nikon D90 Nikon D5000 En Olympus-fan vil si E-30 (eller muligens E-620, avhenger av dagsformen) Canonfolket vil nok si 550D. Og Nikonfolket vil nok krangle om det er D5000 eller D90. Det er en del spørsmål som du må svare på før vi i det hele tatt kan gi deg et feilaktig svar på sviktende grunnlag. 1. Skal du bruke mest høy eller lav ISO? 2. Hvilket objektiver har du tenkt å bruke? 3. Skal du bruke JPEG eller RAW? 4. Hvis du skal bruke JPEG, skal du stille inn kamera best mulig, eller tenker du å klå litt på bildene i etterkant? 5. Hvilket stjernetegn er du født i? Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 1. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2010 (endret) Minner meg litt om de forskjellige leirene innenfor dataverden Spørsmålene: 1. Jeg vet ikke, skal jeg bruke mest høy eller lav ISO? Vet sånn noenlunde hva det innebærer, men om feks ISO 800 holder har jeg ikke forutsettinger for å svare på. 2. Foreløpig en god normalzoom*, trolig et fastobjektiv med f/1.8 * Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM for ~2500 (nytt), er det et godt alternativ? Evt er det et av de jeg har listet opp tidligere, om ikke noen andre har andre alternativer? 3. Begge 4. Klåingen blir vel på raw-filene? Merk: Har nesten ikke brukt bildebehandlingsprogram, men har inntrykk av at det er en viktig del av fotograferingsprosessen. (?) 5. Fiskene Endret 1. juli 2010 av Corporal Clegg Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Grunnen til at jeg stiller spørsmålene slik jeg gjør, er at alle kameraene er fordømt gode. Men de er litt forskjellige i hvor gode de er til å gi deg fiks-ferdige JPEG-er (mange vil si ingender ) og hvor gode de er på høy ISO. Hvis du gidder å ta deg tid til å pusse på bildene i ettertid, ogbruker RAW, så er første punkt likegyldig, og hvis ISO 800 er maks du skal bruke, så er også andre punkt likegyldig. Da kan du vurdere om du trenger video (EOS 550D), utvippar skjerm (Olympus, Nikon D5000), og/eller god liveview (Olympus). Det som er viktig er at du har penger nok til et skikkelig objektiv i tillegg til huset. Sigma 17-70mm er et godt alternativ, Tamron 17-50mm likeså. Men Olmypus sin 14-54mm er nok en god del bedre enn de to forannevnte. For å finne et bedre objektiv enn 14-54mm, så må du nok se på Canon 15-85mm / Nikon 16-85mm (for fleksibilitet) eller Canon 17-55mm /f2.8 IS /Nikon 17-55mm DX (lysstyrke og optisk kvalitet). Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Du kan lese litt i Guiden"blender,lukker,iso og sånt" En av våre naboer har laget en fin simulator,legg merke til dybden/fokusområdet i bilde ettersom du forandrer blender og bevegelseuskarphet når lukkertidene "slutare" blir lange,også hvordan støyen utarter seg ved bruk av iso. Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 1. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2010 (endret) Mtp ISO vet jeg ikke hva jeg trenger faktisk. Se på dette bildet, hvor høy ISO trenger man feks her? : Var veldig begeistret for vippbar skjerm før jeg prøvde ulike kamera idag, nå er ikke dette en vesentlig funksjon. Liveview skal jeg ha, men hvor rask autofokusen tror jeg er er uvesentlig. Videoen er kjekk å ha, men ikke vesentlig. Den skjermen på toppen av feks D90 derimot, virker som en veldig grei sak å ha. Kit-objektivet til D90, 18-105mm. Hvordan er det? Vil jeg merke en stor forbedring fra de vanlige 18-55mm kit-objektivene til Sigma's 17-70. Hvor forskjellig er forresten grepene på Eos 500 og 550? Var å tafset på noen kamera idag, men de hadde ikke 550D. EDIT: bilde lagt i spoiler EDIT2: Nautica: veldig god visualisering av de tingene jeg har slitt mest med Endret 1. juli 2010 av Corporal Clegg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå