Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

125cc til helårsbruk og en og annen lengre tur?

Anbefalte innlegg

Er det overhodet mulig? Med DrHawkins sin logikk kan jeg jo kjøre med 7 passasjerer (eller er det 8?) i Priusen min. For med førerkort klasse B kan jeg jo ha 7 (8) passasjerer! Makan til idioti.

Et førerkort gir deg tillatelse til å bruke et kjøretøy, sett at kjøretøyet oppfyller visse krav for å passe inn i en klasse med kjøretøyer, som f. eks. motoreffekt, toppfart, antall seter, tyngde osv. osv. Alle disse tingene er spesifisert i vognkortet. Der står det antall sitteplasser, maksvekt, egenvekt, motoreffekt og hele sulamitten. Det betyr at det ikke er tillatt med flere personer i kjøretøyet enn det som er spesifisert i vognkortet, på samme måte som det ikke er tillatt med høyere totalvekt (mere last) enn det kjøretøyet er registrert for. Det er sikkert mulig å lage en lettmotorsykkel med plass til tre, men hvis denne registreres med 3 seter har du ikke lov til å kjøre den med A1-førerkot. Med A1-førerkort har du lov til å kjøre alle kjøretøy i klasse A1, men du har ikke lov til å laste opp kjøretøyet mer enn maksvekten spesifisert i vognkortet, og på samme måte har du ikke lov til å ha flere passasjerer enn det er spesifisert i vognkortet. Det finnes lettmotorsykler med kun 1 sitteplass, ergo har ikke alle lettmotorsykler lov til å ha en passasjer.

Heldigvis skjønner jo alle med normalt folkevett dette, uavhengig av hvordan det fungerer i verdenen oppi DrHawkins sitt hode. I den verdenen er tross alt all lyd elektriske bølger (og ikke et fysisk fenomen, men elektronisk), 200 kroner brukt på en tomt på mars er en fantastisk investering og ellers gjelder kun de lovene og reglene (naturlover så vel som menneskeskapte) som DrHawkins forstår, resten er ugyldige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

herr brun

på bil står det i bognkortet hvor mange det er plass til.. du kan også se hvor mange seter det er i en bil

på A1 lappen så kan du ha 1 passasjer uavhengig av sykkelen. du har misforstått alt totalt. du burde ialefall ikke ha noe lapp fordi du har jo ikke iq til å forstå noenting som helst...

Aldri? Med EXC er jo sykkel for gate/vei :)

Akkurat xD Så hvorfor sier han at det du viste fram var et cross-vognkort?

:dribble:

hahahahahhahahhahahah jeg sa det var MOPED vognkort.. LÆR DEG Å LES

Det står at du med et A1 førerkort har tillatelse til å kjøre med en passasjer. Men dette FALLER BORT VISS SYKKELEN IKKE ER REGISTRERT FOR TO!

hvis sykkelen ikke er registrert for 2 så er den ikke vei bregna. så enkelt

men det finnes ikke en eneste sykkel som kjøres på veier med normale skilter og normale forhold som ikke er registrert for 2.. samtidig så står det ingenting i vognkort om hvor manga som kan sitte på sykkelen da regelen ligger i førerkort klassen du har

KTM EXC. Jeg viste deg bilde av et vognkort istad.

CROSSER... IKKE NORMALE VEI BEREGNA

men det finnes ikke en eneste sykkel som kjøres på veier med normale skilter og normale forhold som ikke er registrert for 2.. samtidig så står det ingenting i vognkort om hvor manga som kan sitte på sykkelen da regelen ligger i førerkort klassen du har

KTM EXC. Jeg viste deg bilde av et vognkort istad.

du viste bullshit

NÅR i helvette begynt CROSSERE å få vognkort?!

alle kjøretøy har vognkort. absolutt alle

Fordi at han uheldigvis ble mistet i bakken som ung :(

Han sa vel egentlig ikke at det var vognkort for cross? Nå er jeg med her ja! Han sa vel det ja :p

CROSSER... IKKE NORMALE VEI BEREGNA

At de ikke er veiberegnet er fordi en crosser ikke er lovlig på vei.

Til Mr. Hawking

Men enduro/motard/supermotard er samme formen som crosser, men har alt utstyr og motorkraft som skal til for at den skal være lovlig på veien. Og det er faktisk ingen forskjell på vognkortene fordi det er en enduro eller racing. Det finnes racingsykler som ikke er godkjent til 2 personer, men kan bli omgjort til dette av et verksted, eller en enkelt person. Deretter må man på "visning" til vegvesenet.

MEN DET ER FOTSATT LOV TIL Å HA 1 PASSASJER PÅ SYKKELEN

Lenke til kommentar

Bare så du er klar over det så har ikke uregistrerte crossere for banekjøring noe vognkort (har kjørt cross selv, så jeg vet). KTM EXC er derimot en sykkel med lys og alt annet som er nødvendig på vei, den er registrert med hvite skilter og har vognkort. I vognkortet står det hvor mange sitteplasser sykkelen har.

I vognkortet på min 2003 mod. Honda XL125 Varadero står det klart og tydelig "Antall sitteplasser i alt: 2". Her kunne det like godt stått 1.

edit: Du blander det at A1 lappen gir deg lov til å ha passasjer (det finnes ingen førerkort der det står "ikke med passasjer" eller lignende) med hvor mange sykkelen er godkjent for. På samme måte har du med billappen lov til å ha 8 passasjerer, men det forutsetter at bilen har 9 godkjente sitteplasser. Du kan ikke stappe 8 passasjerer i en 5-seter bare fordi lappen gir deg lov til å ha det antallet passasjerer.

Endret av Martin_PS3
Lenke til kommentar

hahahahahhahahhahahah jeg sa det var MOPED vognkort.. LÆR DEG Å LES

Du er klar over at vognkort er likt for alle kjøretøy? Jeg viste deg et litt eldre vognkort for en bil.

hvis sykkelen ikke er registrert for 2 så er den ikke vei bregna. så enkelt

Jeg gjentar, ktm exc?

alle kjøretøy har vognkort. absolutt alle

ALle kjøretøy på vei ja.

MEN DET ER FOTSATT LOV TIL Å HA 1 PASSASJER PÅ SYKKELEN

Viss den er registrert for det.

Lenke til kommentar

siste ord: så lenge det står i loven og i trafikkskoler uten noen spesifikt om vognkort eller sykkel så har det ingen betydning

for å være den voksne i denne tråden så sier jeg at vi får være enige om å være uenige å la denne diskusjonen ligge nå.

det er ikke dette tråden handler om og vi får vel heller ta den en annen gang/plass

Lenke til kommentar

Bra du lar det være da, siden det er nettopp du som har kverulert og tror fortsatt at det er du som har rett, når du ikke har en ENESTE person som er enig med deg, og likevel tror du at du har rett hele tiden ... Tragisk med andre ord.

Flott du gir opp, så slipper du å trolle denne tråden mere også.

Lenke til kommentar

siste ord: så lenge det står i loven og i trafikkskoler uten noen spesifikt om vognkort eller sykkel så har det ingen betydning

Kjapt, hardt spark. Jeg viser til forskrift om bruk av kjøretøy, § 3-1:

§ 3-1. Antall personer

1.    Kjøretøy må ikke brukes med større antall personer på sitteinnretninger eller på andre plasser enn det er registrert for. For kjøretøy som ikke er registreringspliktig, gjelder fabrikantens bestemmelse tilsvarende.

Fra dette gjelder det visse unntak (listet opp i pkt 2). Det relevante unntaket er i § 3-1 pkt 2 bokstav f, som tillater ett barn under 10 år på moped. Vilkårene for å kunne bruke dette unntaket er at tillatt vekt ikke overskrides, og at passasjerfrakten skjer betryggende.

Med mindre du kan vise til en lov eller nyere forskrift som opphever eller gjelder foran dette, så tar du faktisk feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

det er dere som troller og kverulerer på lover og trafikkskoler... ikke meg.. husk det

self awareness er noe der dypt trenger.

Tror jeg aldri i hele mitt liv har blitt så sinnssykt provosert av ett menneske.

Som skrevet hundre ganger i denne topic, så med A1 gir det deg retten til og kjøre lettsykkel med passasjer, så lenge den er registrert for det. Og med B, så har du retten til og kjøre med 9 passasjerer, så lenge den er registrert for det.

Er dette noe sykt vanskelig og forstå eller? hvis en sykkel er laget og konstruert for kun 1, eller en bil med bare 4, så kan du ikke kjøre med flere enn 1 og 4, FORDI KJØRETØYET ER IKKE KONSTRUERT FOR DET.

Og på en av forsidene skrev du til og med at moped hadde noen ganger lov til passasjer etter 2009. (Veit ikke om du har ombestemt deg, eller om du fortsatt mener det) Men der er det faktisk en lov som sier at moped har kun lov til passasjer så lenge han/hun er under 10 år. Så der er det samme om mopeden hadde vært registrert for 100.(Noe den selvfølgelig ikke er uansett).

Les dette, og ikke kom med flere dumme utsagn om at vi kverulerer, fordi hvis du hadde visst hva ordet kverulere betyr, så hadde du vell skjønt at det er du som kverulerer når 100 personer er helt enig på hva regelen sier, men så kommer én som er imot, og sier at vi kverulerer!?

Endret av mwftw
Lenke til kommentar

Må bare si at Doktoren tar feil.

Men er det mulig å komme tilbake til topicen å diskutere en lettsykkel for vinterbruk?

Har sett litt på Yamaha DT, men den ser ikke så pen ut og virker som en sykkel man må vedlikeholde mye?

Lenke til kommentar

Det kan jeg ikke svare på, men jeg ville gått for en crosssykkel (jeg vet at Derbi Drd senda er godsykkel, tror det bare er moped. broren min hadde en, han var ute å skrudde hele tiden, men det tror jeg var for det var gøy mer enn at man måtte.) og kjøpt hjul beregna for vinter. Evt atv.

Lenke til kommentar

definèr pen please

den trengs ikke mye vedlikehold for å holdes i bra stand og slikt. du trenger jo seff å gjøre vanlige ting som vasking og oljing av kjede og slike ting som du må med alle sykler men DT trengs ikke noe mer stell enn andre sykler, jeg vil heller si mindre...

Lenke til kommentar

Kjapt, hardt spark. Jeg viser til forskrift om bruk av kjøretøy, § 3-1:

§ 3-1. Antall personer

1.    Kjøretøy må ikke brukes med større antall personer på sitteinnretninger eller på andre plasser enn det er registrert for. For kjøretøy som ikke er registreringspliktig, gjelder fabrikantens bestemmelse tilsvarende.

Fra dette gjelder det visse unntak (listet opp i pkt 2). Det relevante unntaket er i § 3-1 pkt 2 bokstav f, som tillater ett barn under 10 år på moped. Vilkårene for å kunne bruke dette unntaket er at tillatt vekt ikke overskrides, og at passasjerfrakten skjer betryggende.

Med mindre du kan vise til en lov eller nyere forskrift som opphever eller gjelder foran dette, så tar du faktisk feil.

Hepp :)

Ovenfor har Mr. krikkert gitt dere forskrift som regulerer forholdet.

Ellers så merker jeg meg en del sleivspark og ufine diskusjonsmedoder i tråden.

Krav til posting i tråden:

- saklige og dokumenterte innlegg.

- mating av troll kan dere gjøre i skogen.

- ingen personlige diskusjoner eller ot.

Takk :)

Lenke til kommentar

Ellers så merker jeg meg en del sleivspark og ufine diskusjonsmedoder i tråden.

Hvordan kan du påstå noe slikt? :whistle:

Har TS bestemt seg for sykkel? Jeg vil isåfall vite, for jeg skulle kanskje hatt noe til helårsbruk selv når jeg tenker meg om.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...