Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

125cc til helårsbruk og en og annen lengre tur?

Anbefalte innlegg

Når du kan vise meg der det står, at alle 125cc som befinner seg i norge, uavhengig av produsent, sitteplasser eller vognkort kan kjøres med to passasjerer originalt - så skal jeg erkjenne at det er et nederlag. Men til nå, så er det du som burde gjøre det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DrHawkins: Så du mener altså, helt seriøst, at du kan kjøre to på en KTM EXC 125ccm registrert som lett motorsykkel med 1 sitteplass/ingen passasjerplass, helt lovlig uten å gjøre en dritt? Skal love deg at treffer du på en politimann da, blir det bot.

Endret av metalhead!
Lenke til kommentar

For å dra en digresjon her: alle med førerkort klasse B kan kjøre med 8 passasjerer (8+1). Betyr dette at man kan kjøre med 8 passasjerer i en toseter? Nei. Det DrHawkins påstår kan likestilles med å påstå at man med førerkort klasse B kan kjøre med 8 passasjerer i alle biler, uansett hva vognkortet sier. Og det er bare feil ...

På samme måte har man med førerkort A1 lov til å ha én passasjer, men det forutsetter at sykkelen er godkjent for 2 (noe ikke alle er).

Lenke til kommentar

Er vel på tide å gi seg nå vel, doktor? Du tar åpenlagt feil og har gjort det hele tida. Kildene du har gitt er generelle for A1-lappen. De går altså ikke nærmere inn i lovverket og spesielle regler som gjelder for alle de forskjellige kjøretøyene. Siden de fleste lett-motorsykler er regga for 2, går heller ikke loven nærmere inn på de (få) som er regga for bare 1.

Lenke til kommentar

DrHawkins: Så du mener altså, helt seriøst, at du kan kjøre to på en KTM EXC 125ccm registrert som lett motorsykkel med 1 sitteplass/ingen passasjerplass, helt lovlig uten å gjøre en dritt? Skal love deg at treffer du på en politimann da, blir det bot.

nei jeg sier at du kan ha en passasjer med modifikasjoner på sykkelen... uten mods så må du nok forholde deg til en person ja fordi det er en CROSSER....

@martin808

mt5.jpg

er ingen ekstra fotvilere på denne og derfor står det slik.... I TILLEGG ER DEN EN MOPED.. IKKE EN 125CC

å dum går det ann å bli

Kurs: Kjøreopplæring - Lett motorsykkel

Autoteam Lørenskog AS

FormKlasserom<br clear="all">VarighetIkke satt<br clear="all">DeltidJa<br clear="all">HeltidNei<br clear="all">NivåKurs<br clear="all">Pris5500,-<br clear="all">Pakketilbud: 10 kjøretimer Dette kurset har ikke oppført noen dato for studiestart. Bruk skjemaet under for å kontakte leverandør for nærmere informasjon. <br clear="all"> Klasse A1 Lett motorsykkel

Fakta om opplæringen:

Dersom du ikke har førerkort fra før, må du starte med trafikalt grunnkurs før du kan starte øvelseskjøringen.

I trinn 2, må man starte med en teoretisk del på 2 timer. Man kan ikke starte kjøretrening (øvelseskjøring) før den teoretiske delen er fullført.

I trinnets siste del må man gjennom en obligatorisk veilledningstime vi sammen vurderer om du er ferdig med dette trinnet i opplæringen

I trinn 3 trener man på sikker og god kjøring.

I trinnets siste del må man gjennom en obligatorisk veilledningstime der vi sammen vurderer om du er ferdig med dette trinnet i opplæringen

I trinn 4 foregår den avsluttende opplæringen frem mot førerprøven. Her er det et obligatorisk kurs på 8 timer, hvorav 1 time er teori og 3 timer er kjøring.

Før du får førerkortet må du ta en teorieksamen. Denne kan du ta når du vil, uavhengig av om du har begynnt på kjøringen i trinn 2 eller ikke.

Kort om klasse A1 Lett motorsykkel:

Med førerkort i klasse A1 kan du føre motorsykkel med motorvolum inntil 125ccm og 11kW.

Du kan starte øvelseskjøringen fra du er 15 år

Du kan ha med én passasjer

Priser

Trafikalt grunnkurs 1 850,00

uten mørkekjøring

Pakketilbud: 10 timer kr 5 500,00

10 kjøretimer

Førerprøve 2 000,00

Kjøretime / Veiledningstime 575,00

Sikkerhetskurs, vei 3 200,00

Teorikurs 850,00

http://www.kursguide...tt-motorsykkel/

§ 3-4. Førerett i klasse A1 Førerett i klasse A1 gjelder for:

1.Lett motorsykkel med eller uten sidevogn. 2.Tohjuls moped.

http://www.lovdata.n...-0298.html#12-1

Er det lovlig at jeg sitter på med lettsykkel med kjæresten ...

Hei På lett motorsykkel og med førerkort klasse A1 har man lov til å ha med seg en passasjer. Det er viktig å huske på at motorsykkelen oppfører seg annerledes når man er to på sykkelen (større egenve...

http://www.ung.no/la...A1_og_A%29.html

VIKTIG LINK:

http://www.kimtrafik...o/klasseaen.htm

LES ALT

Du sier imot loven. du sier imot reglene, du sier imot all lovskrift og alt som finnes rundt dette

tror du må virkelig tenke deg om

EDIT:

Nei men alle lettmc har mulighet til å sette på ekstra fotstøtter

LES

HVOR MANGE GANGER MÅ JEG QUOTE DENNE OPP FOR AT DERE SKAL FORSTÅ DETTE?????

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Den der er ikke original, men ja den har passasjer hendel og er laget for to.

Jeg er også fullstendig klar over at det er en 50cc.

Hint jeg tok bilde. Faktisk er det jo en 49cc, jeg oppgi det i tideler også. ;)

Poenget er at det står at det er _en_ sitteplass. Dette gjør det også på noen 125cc.

Dette gjelder ikke _alle_, men de fleste.

Endret av martin808
Lenke til kommentar

Det der omhandler FØRERKORTET, ikke spesifikt sykler.. Begynner med drittkasting igjen nå? Føler deg truet? Noen problemer hjemme kanskje?

En Super Motard er lik en crosser, men gjerne med stive dempere og andre skjermer. Så det er en vanlig MC det også. Man kan modifisere sykkelen, men da MÅ det godkjennes og en endring i vognkortet må gjøres.

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

Den der er ikke original, men ja den har passasjer hendel og er laget for to. Jeg er også fullstendig klar over at det er en 50cc.

Hint jeg tok bilde. Faktisk er det jo en 49cc, jeg oppgi det i tideler også. ;)

Poenget er at det står at det er _en_ sitteplass. Dette gjør det også på noen 125cc.

Dette gjelder ikke _alle_, men de fleste.

det er nye lover på mopeder også og derfor kommer det slik

poenget er at på en moped gjør det det men ikke på en 125cc fordi der sier loven og alt annet at du kan ha en passasjer på uansett....

det er kun rein crosser og rein trial sykler du ikke kan ha 2 stk på eller er absolutt alt av 125cc sykler tillat med 1 passasjer

jeg har quotet lover og trafikkskoler så mange ganger nå og enda tør dere ikke å innrømme at dere tar feil

endring i vognkortet må gjøres ja men ikke antall passasjerer fordi det er lovlig uansett på lettmc.. det står det enkelt og greit i loven

nei jeg sier at du kan ha en passasjer med modifikasjoner på sykkelen... uten mods så må du nok forholde deg til en person ja fordi det er en CROSSER....

@martin808

mt5.jpg

er ingen ekstra fotvilere på denne og derfor står det slik.... I TILLEGG ER DEN EN MOPED.. IKKE EN 125CC

å dum går det ann å bli

Kurs: Kjøreopplæring - Lett motorsykkel

Autoteam Lørenskog AS

FormKlasserom<br clear="all">VarighetIkke satt<br clear="all">DeltidJa<br clear="all">HeltidNei<br clear="all">NivåKurs<br clear="all">Pris5500,-<br clear="all">Pakketilbud: 10 kjøretimer Dette kurset har ikke oppført noen dato for studiestart. Bruk skjemaet under for å kontakte leverandør for nærmere informasjon. <br clear="all"> Klasse A1 Lett motorsykkel

Fakta om opplæringen:

Dersom du ikke har førerkort fra før, må du starte med trafikalt grunnkurs før du kan starte øvelseskjøringen.

I trinn 2, må man starte med en teoretisk del på 2 timer. Man kan ikke starte kjøretrening (øvelseskjøring) før den teoretiske delen er fullført.

I trinnets siste del må man gjennom en obligatorisk veilledningstime vi sammen vurderer om du er ferdig med dette trinnet i opplæringen

I trinn 3 trener man på sikker og god kjøring.

I trinnets siste del må man gjennom en obligatorisk veilledningstime der vi sammen vurderer om du er ferdig med dette trinnet i opplæringen

I trinn 4 foregår den avsluttende opplæringen frem mot førerprøven. Her er det et obligatorisk kurs på 8 timer, hvorav 1 time er teori og 3 timer er kjøring.

Før du får førerkortet må du ta en teorieksamen. Denne kan du ta når du vil, uavhengig av om du har begynnt på kjøringen i trinn 2 eller ikke.

Kort om klasse A1 Lett motorsykkel:

Med førerkort i klasse A1 kan du føre motorsykkel med motorvolum inntil 125ccm og 11kW.

Du kan starte øvelseskjøringen fra du er 15 år

Priser

Trafikalt grunnkurs 1 850,00

uten mørkekjøring

Pakketilbud: 10 timer kr 5 500,00

10 kjøretimer

Førerprøve 2 000,00

Kjøretime / Veiledningstime 575,00

Sikkerhetskurs, vei 3 200,00

Teorikurs 850,00

http://www.kursguide...tt-motorsykkel/

§ 3-4. Førerett i klasse A1 Førerett i klasse A1 gjelder for:

1.Lett motorsykkel med eller uten sidevogn. 2.Tohjuls moped.

http://www.lovdata.n...-0298.html#12-1

Er det lovlig at jeg sitter på med lettsykkel med kjæresten ...

Hei På lett motorsykkel og med førerkort klasse A1 har man lov til å ha med seg en passasjer. Det er viktig å huske på at motorsykkelen oppfører seg annerledes når man er to på sykkelen (større egenve...

http://www.ung.no/la...A1_og_A%29.html

VIKTIG LINK:

http://www.kimtrafik...o/klasseaen.htm

LES ALT

Du sier imot loven. du sier imot reglene, du sier imot all lovskrift og alt som finnes rundt dette

tror du må virkelig tenke deg om

EDIT:

Nei men alle lettmc har mulighet til å sette på ekstra fotstøtter

LES

HVOR MANGE GANGER MÅ JEG QUOTE DENNE OPP FOR AT DERE SKAL FORSTÅ DETTE?????HVOR MANGE GANGER MÅ JEG QUOTE DENNE OPP FOR AT DERE SKAL FORSTÅ DETTE?????

HVOR MANGE GANGER MÅ JEG QUOTE DENNE OPP FOR AT DERE SKAL FORSTÅ DETTE?????HVOR MANGE GANGER MÅ JEG QUOTE DENNE OPP FOR AT DERE SKAL FORSTÅ DETTE?????

Lenke til kommentar

les selv i loven at A1 førerkort kan ha 1 passasjer

de sier ikke at du blir nødt til å ha passasjer for å kjøre... seff ikke....

men de sier at du har fulle muligheter til å frakte en passasjer med A1 førerkort (uavhengig av vognkort eller sykkel)

hadde vognkort eller sykkel spillt noen rolle så hadde dette selvfølgelig vært nevnt i lovene eller hos trafikkskolene

det du sier randeboy er at hvis det jeg sier skulle stemt så skulle det stått at det blir nødt til å ha en passasjer med for å kjøre... men det er ikke det som er saken.. du kan ha med en passasjer

det betyr ikke at enkelte sykler eller vognkort tilsier noe annet men det sier at du kan velge å kjøre alene eller du kan ha 1 med deg.. det er ditt valg... uavhengig av vognkort eller sykkel (utenom rein crosser og rein trial)

snakk om hvem som driter på draget ja som ikke klarer å tolke ting riktig engang

Lenke til kommentar

det står det med at det ikke står der da vettu

hadde det stått for eksempel: "med A1 førerkort så kan du ha 1 passasjer men det avhenger av hvilken sykkel og hva som står i vognkort" så hadde saken vært noe helt annen ja

men det står ikke slik

det står enkel og greit at med A1 kan man ha med 1 passasjer (det står ingenting om vognkort eller sykkel og det betyr uavhengig av vognkort eller sykkel)

makan til galskap

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

DrDritings:

KTM EXC er registrert som lett mc, derfor er det en lett mc, samme med GasGas SM125 og noen typer Husky (usikker på den siste der).

KTM's crossere kalles SX, og kan ikke kjøres på vei. Men det kan EXC, som er godkjent for vei og er beregnet for veibruk med EN person på. Ingen passasjerer.

Ro, ro til fiskeskjær?

Lenke til kommentar

selv om den er registrert wsom lettmc så er det fortsatt en crosser... herregud da mann

en vei registrert 125cc i slikt format er offroad.. ikke crosser

crosser er en klasse for seg selv og EXC er en crosser og ikke en offroad...

de som kjører konkuranse på bane kjører også crossere men kan kun ha 1 person på og det fordi det er en crosser som er beregnet på bane kjøring

en yamaha dt125r er originalt en crosser det og men ombygd slik at det ble en offroader og dermed blei vei godkjent og dermed kan ha 2stk på den

Lenke til kommentar

Èr du helt dum, Hawkins?

SX heter crossyklene til KTM.

DT er ingen crossykkel, det er en sykkel for veibruk. Yamahas crossere heter YZ, eller PW, eller TTR

Og ingen av de er like som DT

Endret av metalhead!
Lenke til kommentar

Velkommen til Mopedportalen

An Error Occurred

Beklager, en feil oppstod. Hvis du ikke vet hvordan du bruker denne funksjonen, eller ikke vet hvorfor du fikk denne feilmeldingen, prøv å se gjennom hjelpefilene for mer informasjon, eller ta kontakt med en moderator/administrator.

[#10342] Vi kunne ikke fastslå hvilket forum dette emnet er i.

hahahahahahahahahahahahahaha

VI SNAKKER OM 125CC SOM MAN KJØRER PÅ VEIENE (A1 LAPPEN)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...