Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

125cc til helårsbruk og en og annen lengre tur?

Anbefalte innlegg

Takk for alle svar.

Skal se i vognkortet når jeg kjøper sykkel hvor mange som kan sitte på.

Kona har i hvertfall sagt at hun vil ikke. Og det er jeg glad for. :whistle:

Ingen får lov uten ordentlig kjøredress, sko og hansker. I praksis ingen.

Ser ut som om XR er en grei sykkel. Har litt sans for Honda.

(Lettstelt og går og går er min erfaring.)

Lurer allikevel på hvordan Shadow er på vinteren, siden den er så lav.

Har litt sansen for laid back stilen også ;) Gjerne med veltebøyle og ekstra fotstøtter foran. Vet ikke om det er mulig.

Kanskje litt lite oversikt på den.

Hadde det ikke vært for den ubrukelige størrelsen på ANF's bensintank hadde det vært en kul sykkel også.

Endret av Erigon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, men da fins det jo ikke unntak da? Er det det du mener? For alle betyr jo alle?

absulott alle lettmc kan ha 1 passasjer ja men det er ikke alle lettmc det er ekstra fotvilere på slik at du må kjøpe det utenom og montere på, men alle lettmc kan ha 1 passasjer uansett ja...

de unntakene som finnes er snakk om fotvilerne, ikke om man kan ha passasjer eller ikke. men om det er fotviler eller ikke

Lenke til kommentar

Ja, men da fins det jo ikke unntak da? Er det det du mener? For alle betyr jo alle?

absulott alle lettmc kan ha 1 passasjer ja men det er ikke alle lettmc det er ekstra fotvilere på slik at du må kjøpe det utenom og montere på, men alle lettmc kan ha 1 passasjer uansett ja...

de unntakene som finnes er snakk om fotvilerne, ikke om man kan ha passasjer eller ikke. men om det er fotviler eller ikke

Nei, hvor mange som kan sitte på står i vognkort

Det finnes mange lettmotorsykkler som ikke er registrert for mere en èn person.

Lenke til kommentar

det finnes ikke en eneste lettmc du ikke kan ha passasjer på

før dere sier noe mer angående dette vil jeg ha kilder på dette fordi den eneste kilden som finnes i lover og trafikk skoler er at man kan ha passasjerer på... hadde det vært visse restriksjoner på dette så ville det ikke ha stått i loven eller hos trafikk skolene

enkelt og greit

Lenke til kommentar

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreropplaering/Foreropplaering/Motorsykkel/Ovingskjoring

Ved øvingskjøring med motorsykkel på veg eller andre område som ikkje er avsperra ,skal den som er med deg sitja på motorsykkelen og kunne instruere deg via tovegs kommunikasjonsutstyr . Har motorsykkelen som du øvingskjører med sitjeplass berre for føraren, må den som er med deg kunne instruere gjennom tovegs radiosamband eller liknande, i tillegg til å ha visuell kontakt .

Det finnes Lettmotorsykler som ikke kan ha passasjer.

Endret av Martin_PS3
Lenke til kommentar

Dra ned til nærmeste trafikkstasjon/trafikkskole. Så spør du "Hei, kan man lovlig sitte to stykker på en lettmotorsykkel hvis lettmotorsykkelen ikke er registrert for mer enn èn person?

Bare innse at du tar feil.

Lenke til kommentar

http://www.vegvesen....l/Ovingskjoring

Ved øvingskjøring med motorsykkel på veg eller andre område som ikkje er avsperra ,skal den som er med deg sitja på motorsykkelen og kunne instruere deg via tovegs kommunikasjonsutstyr . Har motorsykkelen som du øvingskjører med sitjeplass berre for føraren, må den som er med deg kunne instruere gjennom tovegs radiosamband eller liknande, i tillegg til å ha visuell kontakt .

Det finnes Lettmotorsykler som ikke kan ha passasjer.

Det er for øvingskjøring vettu... da jeg tok lappen kjørte kjørelæreren min etter meg.... har du ikke sett 2 motoryklister med 2 gule veste etter hverandre

dette gjelder kun ved øvelselskjøring og når man tar lappen

ikke når man har lappen. når man har lappen så kan man ha passasjer

jeg kjørte opp med min egen sykkel men kjørelæreren kjørte bak

dette viser bare hvor lite du egentlig kan om dette

Dra ned til nærmeste trafikkstasjon/trafikkskole. Så spør du "Hei, kan man lovlig sitte to stykker på en lettmotorsykkel hvis lettmotorsykkelen ikke er registrert for mer enn èn person?

Bare innse at du tar feil.

alle lettmc kan man ha 1 passasjer på men det er ikke alle lettmc det er ekstra fotvilere på.... tror det er du som bør gå å spørre om dette

jeg har hatt lappen i mange år og vet dette veldig veldig godt

TA Å LES ALLE LOVENE OG TRAFIKKSKOLENE JEG HAR QUOTET FRAM FØR DU SIER NOE

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Kurs: Kjøreopplæring - Lett motorsykkel

Autoteam Lørenskog AS

FormKlasserom<br clear="all">VarighetIkke satt<br clear="all">DeltidJa<br clear="all">HeltidNei<br clear="all">NivåKurs<br clear="all">Pris5500,-<br clear="all">Pakketilbud: 10 kjøretimer Dette kurset har ikke oppført noen dato for studiestart. Bruk skjemaet under for å kontakte leverandør for nærmere informasjon. <br clear="all"> Klasse A1 Lett motorsykkel

Fakta om opplæringen:

Dersom du ikke har førerkort fra før, må du starte med trafikalt grunnkurs før du kan starte øvelseskjøringen.

I trinn 2, må man starte med en teoretisk del på 2 timer. Man kan ikke starte kjøretrening (øvelseskjøring) før den teoretiske delen er fullført.

I trinnets siste del må man gjennom en obligatorisk veilledningstime vi sammen vurderer om du er ferdig med dette trinnet i opplæringen

I trinn 3 trener man på sikker og god kjøring.

I trinnets siste del må man gjennom en obligatorisk veilledningstime der vi sammen vurderer om du er ferdig med dette trinnet i opplæringen

I trinn 4 foregår den avsluttende opplæringen frem mot førerprøven. Her er det et obligatorisk kurs på 8 timer, hvorav 1 time er teori og 3 timer er kjøring.

Før du får førerkortet må du ta en teorieksamen. Denne kan du ta når du vil, uavhengig av om du har begynnt på kjøringen i trinn 2 eller ikke.

Kort om klasse A1 Lett motorsykkel:

Med førerkort i klasse A1 kan du føre motorsykkel med motorvolum inntil 125ccm og 11kW.

Du kan starte øvelseskjøringen fra du er 15 år

Du kan ha med én passasjer

Priser

Trafikalt grunnkurs 1 850,00

uten mørkekjøring

Pakketilbud: 10 timer kr 5 500,00

10 kjøretimer

Førerprøve 2 000,00

Kjøretime / Veiledningstime 575,00

Sikkerhetskurs, vei 3 200,00

Teorikurs 850,00

http://www.kursguide...tt-motorsykkel/

§ 3-4. Førerett i klasse A1 Førerett i klasse A1 gjelder for:

1.Lett motorsykkel med eller uten sidevogn. 2.Tohjuls moped.

http://www.lovdata.n...-0298.html#12-1

Er det lovlig at jeg sitter på med lettsykkel med kjæresten ...

Hei På lett motorsykkel og med førerkort klasse A1 har man lov til å ha med seg en passasjer. Det er viktig å huske på at motorsykkelen oppfører seg annerledes når man er to på sykkelen (større egenve...

http://www.ung.no/la...A1_og_A%29.html

VIKTIG LINK:

http://www.kimtrafik...o/klasseaen.htm

LES ALT

Du sier imot loven. du sier imot reglene, du sier imot all lovskrift og alt som finnes rundt dette

tror du må virkelig tenke deg om

EDIT:

Nei men alle lettmc har mulighet til å sette på ekstra fotstøtter

LES

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Bullshit! For sykler registrert for 2 kan du øvelseskjøre med en som har mc lappen bakpå. For sykler som er regga for 1 må ledsager kjøre bak på tung mc.

Grunnen til at de gjerne velge å kjøre bak på kjøreskoler, er pga at da ser læreren bedre hva du gjør riktig og galt. Eller pga at du og kjørelærer ovegår maks belastning på sykkelen.

Edit: Et godt eksempel på sånn bullshit som du skriver, DrHawkins er:

Du har en varebilregistert bil med grønne skilter, registrert for to personer. Hvis du da setter i bakseter i bilen betyr ikke det at du kan ha med deg 3 ekstra passasjerer. Da må bilen godkjennes og du må betale diverse for å få hvite skilt og ekstra passasjerer tillatt i et nytt vognkort.

Endret av metalhead!
Lenke til kommentar

KTM EXC 125 modeller før 2008 er kun registrert for EN person, og for å få lov til å ha passasjer så måtte man søke om å få lov til det. For det har seg slik DrHawk at mange sykler har en maks personvekt, og flere som ligger på rundt 120 kg. I tillegg har en EXC alt for myk demping originalt, så dette må fikses på også(I tillegg til støtter for føttene), ellers ville passasjeren gjøre til at bakhjulet tok oppi skjermen.. Og det er meget vanskelig i dag å få en gammel EXC registrert med to personer.

Grunnen til at jeg veit dette er for at jeg kjørte en Husqvarna WR SM mens en god kompis kjørte en KTM EXC. ;)

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

Du sier faktisk imot deg selv! Du sier at sykkelen bare er registrert for en, men bare under øvelekjøring? Hvor er logikken i det?!

jeg har aldri nevnt at sykkelen er registrert for 1 person under øvelseskjøring... jeg sier at når man øvelseskjører så kjører læreren bak deg på egen sykkel. hvor du får registrering utav det vet faen ikke jeg...

sykkelen trengs ikke registreres for hverken 1 eller 2 personer. så lenge det er 125cc innen 15hk (altså lett mc) så er det lov å ha 1 passasjer på, uansett sykkel.. uansett vognkort

under opplæring kjører læreren på egen sykkel bak deg med headsett for kommunikasjon til deg

etter man har fått lappen kan du ha 1 passasjer uansett sykkel, uansett vognkort, uansett hva... det eneste som er at det er ikke alle sykler som har ekstra fotvilere men dette kan kjøpes utenom å monteres på etter eget ønske..

så enkelt

dere sier imot loven... dere sier imot trafikk skoler... dere sier imot alt...

ifølge dere er det lov til å drepe... det er lov til å foreta ran... det er lov til å urinere offentlig fordi loven er bare bullshit ifølge dere...

dere er jo helt på bærtur hele gjengen....

KOM MED DE HELVETTES KILDENE DERES OG IKKE BARE PÅSTÅ TING

JEG HAR GITT DERE KILDER FRA LOVEN (lovdata.no) OG JEG HAR GITT DERE KILDER FRA TRAFIKK SKOLER

hva dere sier resten betyr bullshitt da dere har null verdi i forhold til det jeg har vist fram så piss off

hver eneste lettmc sykkel kan ha 1 passasjer uansett hva dere sier og mener

Lenke til kommentar

Begge de to i klassa mi som har tatt lett mc førerkort har hatt kjørelæreren bakpå når de har hatt kjøretimer. Så det er tydelig at det er forskjellig fra skole til skole.

Litt stygt å si det, men du må være en jævla bedreviter som ikke tar til seg en dritt annet enn det som kommer fra høyere makter, det fins for faen unntak. Blir sinna, du tar så jævlig feil.

Edit: ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...

Gjett hvor jeg har det fra?

Endret av metalhead!
Lenke til kommentar

Ja du har vell mere peiling enn selve produsenten til sykkelen og hva vegvesenet selv sier du. :)

En KTM EXC før 2008 er IKKE laget og TÅLER heller ikke to personer. Da kommer du til ødelegge dempingen og hjulet tar oppi ramma/skjermen. ;)

LES OG GRIN.

http://www.ktm-forum.no/viewtopic.php?f=25&t=288&sid=566aee098ed726439638663df84b1db0

http://www.bike.no/forum/thread.php?t=5193&p=1#r84871

Det er opp TIL PRODUSENTEN om den tåler to personer eller ikke, og den MÅ være typegodkjent for to personer for å ha en passasjer! Du driter deg ut sånn at jeg blir lei meg ... At du i det heletatt gidder å diskutere er helt sykt.

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

Skal scanne/ta bilde av vognkort når jeg får meg lettsykkel - som forhåpentligvis ikke er om alt for lenge.

Vognkort%20R1609.jpg

Legg merke til antall registrerte sitteplasser. dette er kanskje et litt gammelt vognkort, men informasjonen er den samme på bil, moped og lettsykkel. (Og andre kjøretøy)

Lenke til kommentar

Det er for en bil hahahahahahahahahahahaha

BIG FAIL

vognkortet til lettmc ser helt anderledes ut

hadde det vært restriksjoner på slike ting så hadde det ikke stått slik som det gjør i trafikk skoler og i loven. er du så kjukk i huet at du ikke klarer å forstå det???

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Er vell du som er kjukk i huet som ikke leser det jeg linker til? Og hva jeg har av erfaringer selv. De fleste KTM EXC'er på veien i norge er typegodkjent for EN PERSON. Vanskelig å skjønne det eller? Grunnen til dette er for at ramma og fjæring er IKKE LAGET FOR TO PERSONER.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...