Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Selvstendig nåringsdrivende

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg vil gjerne vite om jeg og broren min ved å ta annleggsmaskinførerkurs og de obligatoriske 40 timene i gravemaskin (M2) har det vi trenger for å leie oss selv ut på frilansbasis som maskinførere, eller om det kreves særskilt løyve til den slags.

Ingen av oss har særlig erfaring med maskiner, men jeg har jobbet litt som håndmann bl.a. i en bedrift vår bestefar en gang drev.

Med vennlig hilsen,

Jan-Kjetil

Unnskyld! Det skal selvfølgelig stå 'Selvstendig næringsdrivende' i tittelen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke så vidt jeg vet, men det krever jo ekstra arbeid å danne et firma.

Samtidig går dere jo glipp av en rekke goder som privat ansatte har, blant annet sykepenger, dagpenger, ekstra forsikringer, pensjonsforsikringer etc. Dette kan jo selvfølgelig også ordnes som selvstendig, men det krever jo ekstra arbeid.

Men så har man jo dette med ansvarsrett osv, hvem står eventuelt ansvarlig for de prosjektene dere jobber med. Dere er nok i mange tilfeller avhengig av at den som leier dere inn står som ansvarlig byggherre, ansvarssøker etc.

Et annet spørsmål er hvem som eventuelt må dekke skader som dere kan være uheldige å skape, trenger dere en eventuell forsikring for dette? Pass på dette i avtaler dere måtte inngå med andre entreprenører slik at dere ikke blir sittende med svarteper!

Det er en del generelle tips om forskjellige forretningsformer og ting som bør tenkes gjennom før man starter opp her:

https://www.altinn.no/no/hjelp-til-regelverk/starte-bedrift/for-du-starter/

Det står også en del om de plikter man har etc.

Men det er lite spesifikk informasjon om akkurat dette fagområdet som dere tenker på.

Ekstra:

Om dere er bønder og alt er "registrert" tror jeg det skal være veldig enkelt. Kjenner til mange i den bransjen som leier inn bønder/gårdgutter. Bonden sender da som oftes regning for antall timer han har arbeidet, og fører dette opp mot gårdsregnskapet. Entreprenøren har ikke sosiale kostnader, altså ingen utgifter dersom bonden er syk etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...