koda Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Jeg har tatt over en eldre gressklippertraktor. Det ble sagt at den gikk fint da den ble testet sist (når det var vet jeg ikke, og slangen fra forgasser til motor hadde to store hull, sannsynligvis musespist). Tannhjulet til starteren var gåent, og var blitt demontert. Deretter var starteren blitt kastet. Det ble sagt at batteriet var "nytt". Det er blitt lagret innendørs, men kan sikkert ha stått i mange år. Jeg kjøpte ny starter (riktig merke og produktkode på eBay fra USA, 1/5 av norsk pris inkl. frakt), og montert denne (én ledning på bunnen av starteren, jeg gjetter på at den er +, selv om den er svart.) Jeg har gått over det jeg skjønte av kabler uten å finne noe feil. Da jeg vred om nøkkelen, skjedde det absolutt ingen ting. Jeg fikk sjekket batteriet, og det var på 9V (12V-batteri). Jeg koblet så batteriet med startkabler til batteriet i bilen min som jeg lot kjøre på tomgang, men fortsatt ingen reaksjon når jeg vred om nøkkelen. - Det burde vel være noe lyd fra starteren? Det kan jo hende at den nye starteren ikke funker. - Hvordan kan jeg sjekke dette? (Det er vel også mulig at noen kabler er musespist uten at jeg kunne se det. Såvidt jeg har skjønt, må det være minst 30Kg vekt på setet for at den skal starte. Det kan jo hende at dette har hengt seg opp, selv om setet går ned når jeg sitter på det). Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 (endret) Det er vel en kontakt for pluss og en for minus på starter, ta startkabler og hold på minus og pluss og se om du får noe liv i den, evt ta den ut og prøv den. Du har vel sjekket at selve motoren går rundt om du sveiver for hånd? Det skal også gå an å bruke en batterilader, men den bør være litt kraftig. Endret 29. juni 2010 av arjato Lenke til kommentar
koda Skrevet 29. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2010 Det er vel en kontakt for pluss og en for minus på starter, ta startkabler og hold på minus og pluss og se om du får noe liv i den, evt ta den ut og prøv den. Du har vel sjekket at selve motoren går rundt om du sveiver for hånd? Det skal også gå an å bruke en batterilader, men den bør være litt kraftig. Det er bare én kontakt på starter, men kanskje det er minus der jeg har skrudd den fast til motoren? Motoren la seg dra rundt for hånd, men problemet er uansett før motoren siden starteren ikke går rundt. Jeg har ikke batterilader, så da tenker jeg at jeg like gjerne kan kjøpe nytt batteri i stedet. (Særlig hvis 9V betyr at batteriet er herpa?) Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Om det er det gamle batteriet som har 9 volt så er det nok liv i det enda, trenger bare å lades, men om du har lyst til å kjøpe nytt så du vet det er ok så er det bare å gjør det. Lenke til kommentar
koda Skrevet 30. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2010 Kjøpte nytt batteri, men like dødt. Når jeg så lagde en kobling rett fra batteri-pluss til starteren så ble det liv i denne, så feilen ligger tydeligvis i releet, tenning eller kabler. (Jeg starter en ny tråd ang. feilsøking på relee.) Motoren derimot startet ikke, så det er flere feil her. Første blir å sjekke tennpluggen, må bare få tak i en tennpluggnøkkel først.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå