Gå til innhold

Alternativ til Macbook Pro 15"

Kaksa

Anbefalte innlegg

Ser etter ny bærbar. Vurderer sterkt Macbook Pro 15", men synes den koster litt masse.

Men er det nokon som kan komme med konkrete anbefalinger til pcer som matcher ein slik macbook?

Er den til 16,500kr eg ser på, så om her finnes billigere pcer som matcher spesifikasjonane så blir eg veldig glad :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei :) Jeg har akkurat den samme, kjøpte den like etter oppgraderingen og er storfornøyd! :D

Ble overrasket over hvor likt Mac egentlig er en PC. Dessuten var det ikke så fantastisk og superbra som de skulle ha det til, programmer crasher fra tid til annen på Mac'en også, men tror fortsatt det er verdt det.

Sony Vaio er den store "hovedkonkurenten" til Macbook Pro, men de er også dyre nå når de først kommer til norge har jeg hørt. Du må bare surfe litt rundt. Hadde jeg vært deg og skulle funnet en konkurent ville jeg sett på spesifikasjoner hovedsaklig. Funnet den maskinen som gav mest "bang for the bux".

Skulle du likevel gå for en Macbook Pro anbefaler jeg deg å registere deg på studenttorget.no. Da får man rabatt på alt på Apple.no. Jeg sparte nesten 2000kr da jeg kjøpte den maskinen (og jeg er ikke engang VGS-elev :rofl:

Lenke til kommentar

Jeg er selv svært irritert med min macbook pro. Jeg har hatt to hittil, men det kommer ikke til å bli en tredje. Bare for å nevne noe:

- Lydkvaliteten er elendig; høyt støynivå på hodetelefon.

- Null viftestøy. Istedet bruker den deg som heatsink. Den er kanskje ikke den varmeste maskinen jeg har vært borti, men den føles slik.

- Manglende BIOS gjør det tungvint å kjøre Linux. Ok, denne spiller kanskje ingen rolle for deg.

Siden du spør etter alternativer.. hva med en Xishan W760?

Hvis du venter noen dager, kan jeg gi førstehånds-intrykk av den. ;)

Lenke til kommentar

Har sett litt på den w760, og konfigurert den med ca det samme som macen.

Ender opp på rundt 13K. Billigere enn Macen, som kjem til å ligge på ca 15K (Studentpris).

Men, batteritid er oppgitt til ca 1t 30min med std batteri, og kjem sikkert ikkje til å bli meir enn 2t 30 med største batteriet.

Dette er no eit stykke opp til 8-9tima som Macen er oppgitt med...

Men tar gjerne imot erfaringer om W760 om nokkre dager :)

Og har du andre negative ting å komme med angåande macen, så tar eg gjerne imot det også.

Virker som om ein del mac-diskusjoner går ca slik:

"Mac er best, har ikkje prøvd PC nokke særlig, men Mac er kult".

=)

Lenke til kommentar

Du får ikke 8-9 timer med macen. Kanskje hvis skjermen er avskrudd og den ikke gjør noe. Tenk heller fem-seks timer, om du er heldig. :roll:

På den annen side vet jeg ikke hvor lenge batteriet i W760'en varer heller. Hm. Forresten, en til fordel der:

W760 er en barebone-laptop. Mao. er den konstruert for å være enkel å bygge om. For å bytte harddisk skrur du av to skruer, etc.

Med macbook må du omtrent demontere maskinen for å gjøre det samme. Det tar kanskje en halvtime - når du har gjort det noen ganger. Det er alt annet enn lettvint.

Skjermen på macbooken er forresten heller ikke det beste; synsvinkel og lysstyrke skal være dårligere. Vi får se, vet ikke før jeg har sett den.

Lenke til kommentar

Du får ikke 8-9 timer med macen. Kanskje hvis skjermen er avskrudd og den ikke gjør noe. Tenk heller fem-seks timer, om du er heldig. :roll:

Jeg klarer lett 7.5 timer med min, samme som han har tenkt til å kjøpe. Riktignok med svakest mulig skjermstyrke og ingen opplyst tastatur, men det går!

Med macbook må du omtrent demontere maskinen for å gjøre det samme. Det tar kanskje en halvtime - når du har gjort det noen ganger. Det er alt annet enn lettvint.

Hvis du med "demonterer" mener skru av de 11 skruene som holder den éne platen sammen med unibody-kabinettet. Dessuten er det likegreit å bare kjøpe en rask ekstern harddisk, laptoper er aldri i utgangspunktet ment til å oppgradere/overklokke/bytte ut deler på.

EDIT: Sinnsykt deilig med et godt batteri, sitter i sofaen med pc'en på fanget akkurat nå :)

Endret av Hestekølle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...