Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er dette voldtekt eller ikke?

StinaStina

Anbefalte innlegg

Stiller meg enig med krikkert her, men jeg stiller meg dog tvilende til hvordan det vil arte seg i en eventuell sak. Tviler på at vedkommende vil bli dømt for noe som helst, bare fordi du sier det er slik, for slik jeg forstår faktum i denne saken, så er det ingen beviser for de faktiske forhold og derfor ikke overveiende sannsynlig at du forteller sannheten og hele sannheten om de faktiske forhold, slik at om vedkommende nekter, så vil det være vanskelig om enn ikke umulig å få vedkommende dømt.

Det er tilstrekkelig for å få noen dømt etter § 200 at de hadde kunnskap om at det som skjedde var en seksuell handling og kunnskap om at det ikke forelå noe samtykke. (Videre må det ikke foreligge nødrett/nødverge, og de personlige forutsetningene for straff (over lavalder, tilregnelig i gjerningsøyeblikket) må være til stede.)

I en rettssak blir det ord mot ord. Gjerningsmannen vil antageligvis påstå at han trodde TS samtykket. Saken stiller dog noe bedre enn normalt i og med at TS har et uttrykkelig nei (i motsetning til bare et manglende samtykke). Og i motsetning til gjerningsmannen kan TS straffes for å lyve for retten eller inngi falsk anmeldelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig i at det er nesten umulig å bli trodd i slike saker. Spesiellt pga omstendighetene rundt møtet.

Men jeg vil poengtere at jeg ikke var ute etter å ta han for noe voldtekt. Men er bitter nå pga at han gikk til sak mot meg mot noe annet, og at jeg ikke fikk forklart meg rett. I retten så ble jeg liksom ikke voldtatt eller påført annen truende adferd... i følge det som er fremlagt. Men sannheten vet jeg. Derfor er det voldtsomt frustrerende å vite en sannhet, og vite om urettmessigheten. Men regner med at han skjønner selv at jeg er urettmessig behandlet av han. Håper han skjønner det.

Lenke til kommentar

Men regner med at han skjønner selv at jeg er urettmessig behandlet av han. Håper han skjønner det.

Praktisk talt alle som har svart i denne tråden mener du inviterte til det, og implisitt at du "fikk som bestilt". Tror du virkelig han skjønner at du ble urettmessig behandlet?

Lenke til kommentar

Ja, jeg har jo skrevet til hans advokat i mail tidligere et hint om hva som var værst av voldtekt / eller smssjikane?

Og jeg ba han tenke igjennom hvilke forbrytelse han gjorde meg......

Fikk aldri et svar på dette: annet enn at hvis han fikk forbud for å kontakte meg, var det som å snu saken på hodet. Og det tolererte de ikke. Jeg ville ha forbud for han å kontakte meg, som avtale gjennom advokatene,utenfor retten. Men det gikk de ikke med på. Men ja, jeg regner med at han forstår at han har gjort noe som han ikke skulle ha gjort. Men han vet nok at det var vanskelig å få han tatt for det.

------

Praktisk talt alle som har svart i denne tråden mener du inviterte til det, og implisitt at du "fikk som bestilt". Tror du virkelig han skjønner at du ble urettmessig behandlet?

Lenke til kommentar

§ 200. Den som foretar seksuell handling med noen som ikke har samtykket til det, straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år.

Kilde

Du sa jo til ham at han ikke fikk lov, da burde det jo være en seksualforbrytelse?

Edit:

Følgte ikke med.

Endret av Edit00r
Lenke til kommentar

Handlingen hans var ulovlig. Og jeg vet da svaret på det, og at jeg urettmessig har betalt han erstatning for en annen sak, med tanke på hvilke lovbrudd han har gjort meg er enda værre.

Jeg vil kun anmelde han, dersom han lager ny sak mot meg. Saken er ferdig avsluttet.

Men jeg kom urettmessig ut av den. Og det er viktige poeng som ingen visste. Nettopp voldtekt, samt en del annen truende adferd fra hans side.

Viktigste er at jeg er ærlig med meg selv, og vet sannheten i meg selv.

Å få han dømt er ikke viktigst, men at jeg vet sannheten.

Han gikk over paragraf 200, og sikkert flere. Blant annet truende adferd, der han holdt meg foran munn og nese slik jeg ikke fikk puste, helt til jeg svimlet og nesten svimte av.

Samt en del andre ting.

Men er fornøyd med at jeg har kommet frem til at han brøt paragraf 200. Det er nok for meg :)

§ 200. Den som foretar seksuell handling med noen som ikke har samtykket til det, straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år.

Kilde

Du sa jo til ham at han ikke fikk lov, da burde det jo være en seksualforbrytelse?

Edit:

Følgte ikke med.

Lenke til kommentar

Det er tilstrekkelig for å få noen dømt etter § 200 at de hadde kunnskap om at det som skjedde var en seksuell handling og kunnskap om at det ikke forelå noe samtykke. (Videre må det ikke foreligge nødrett/nødverge, og de personlige forutsetningene for straff (over lavalder, tilregnelig i gjerningsøyeblikket) må være til stede.)

Må man ikke først stadfeste at handlingen er gjort, før noen kan dømmes?

I en rettssak blir det ord mot ord. Gjerningsmannen vil antageligvis påstå at han trodde TS samtykket. Saken stiller dog noe bedre enn normalt i og med at TS har et uttrykkelig nei (i motsetning til bare et manglende samtykke). Og i motsetning til gjerningsmannen kan TS straffes for å lyve for retten eller inngi falsk anmeldelse.

Den påståtte gjerningsmannen vil kunne nekte for at det påståtte overgrepet har skjedd. Samtykker han til at han faktisk har hatt seksuell omgang med vedkommende så innrømmer han jo skyld.

Lenke til kommentar

Det viktigste er at jeg vet sannheten. Og at han mest sannsynligvis forstår at det han gjorde var ulovlig i følge lovens bok. Han er så opptatt av denne boken selv, så jeg håper han forstår at han har brutt noen paragrafer i den.

Er ikke ute etter å ta han for lovbruddet, selv om det er fristende.

Er bare ute etter å få frem hva som er lovbrudd innenfor den setting eller ikke....

Å være naken sammen med en mann, betyr ikke at mannen har lov og rett til å gjøre ting som man sier nei til.

Lenke til kommentar

Du lar han daske den uten på vaginaen din, også hyler du voldtekt pga. han komme inni deg en gang? Kan jeg spørre hva han tok deg med i retten for?

For meg virker du veldig lett på tråden. Så er du sikker på at du ikke var så løs at penisen kom inn når han tok i litt ekstra med daskinga?

Haha, har virkelig sansen for deg Skrujernet... :) Kunne ikke blitt mer enig!

Lenke til kommentar

lager han mer problemer for meg så skal jeg ta han for det. For fyren har bare vært ute etter å plage meg. Så merker jeg til noe mer tull fra hans side så skal jeg jammen ta han for det jeg kan.

Det er synd på meg, for han har behandlet meg respektløst på andre områder, som igjen fører til at han burde fått påpek anngående paragrafene han selv brøt.

Han påstår selv at han bryter ingen paragrafer og er ordentlig og ærlig. Irriterende fyr.

Lenke til kommentar

ok mannfolk: så hvis en dame sier at hun vil spare seg med å ha samleie til hun finner den rette, og kun vil ha kosing lett, så har mennene full rett til å pule henne hvis hun er naken? haha...

Ser dere ikke at noen har andre verdigrunnlag for sex? Og at de må respekteres på lik linje som jeg skal respektere at når han ikke ønsker å høre fra meg på sms, så skal jeg akseptere det. Det er han veldig opptatt av, mens jeg er opptatt av at når han ikke skulle putte den inni , så skulle jo han også respektere det :) Hvilke lovbrudd var værst?

Voldtekt eller smsmeldinger?

Og dessuten så hadde jeg ikke kontaktet han på et halvt år, og allikevel så lagde han helvete. Jeg bor 100 mil fra han, så skjønner ikke problemet hans. Hvis han lager mer spetakkel og bråk, så kan jeg garantere at jeg anmelder han.

Lenke til kommentar

Jusforumet er ikke stedet for moraldiskusjoner. Spør en bruker om hva loven sier om noe, så er det det vi diskuterer. De som ønsker å diskutere om menn rent psykologisk kan forventes å tenke med både det store hodet og det lille hodet samtidig kan ta det i kategorien for seksualitet.

Denne tråden stenges et øyeblikk eller to slik at moderator kan vurdere hva som er off topic. dette vil bli slettet.

Reaksjoner tas på PM.

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...