Gjest medlem-140898 Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 (endret) Jeg lurer på hvor grensene for voldtekt går.... , om straffeutmålingene, eventuellt erstatning osv..... Har en situasjon å beskrive her: Jeg hadde kontakt med en mann, fra nettet, som jeg møtte en del ganger. Jeg hadde en grense når det kom til samleie. Ville ikke ha samleie uten kondom. Sa det til han under et møte vi hadde, og sa at jeg ville spare meg til den rette anngående det med samleie uten kondom. Han spurte om han fikk daske penis utenpå min vagina, uten å ta den inni, og at jeg skulle bare slappe av mens han gjorde det, for han skulle ikke gjøre noe. Han maste om det, og tilslutt ga jeg etter. Lot han gjøre det. Men jeg hadde klare grenser sa jeg, med å føre den inni. Plutselig tok han tak i meg og førte den rett inni. Er det voldtekt? Jeg kommer i utgangspunktet ikke til å lage bråk om dette med denne mannen. Men er ganske irritert på han, for han har laget mye problemer for meg på ekstremt vonde måter..., og av og til har jeg derfor hatt lyst å tatt han for det. Hvilke beviser må man ha for å kunne vinne frem en voldtektssak? Jeg føler jo at i slike saker er det umulig å bli trodd...... Hvis dette voldtekt, så kommer jeg til å skyte meg selv. I og med at den personen kunne gjøre samleie deg )kondom), så sliter du. Det kommer ikke skje noe med ham. Jeg skjønner at du er irritert... Men vi menn er no griser... Endret 29. juni 2010 av medlem-140898 Lenke til kommentar
StinaStina Skrevet 29. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2010 Det er aldri noen grunn til å skyte seg selv uansett om det er voldtekt eller ikke, eller hva det nå er. Jeg er ikke intressert i at han som gjorde dette mot meg, skal gjøre seg selv noe heller, slik det er sagt. Jeg er aldri intressert i konflikter med verken han eller noen, men han ville ha konflikt selv. Han ønsket det slik, utfra at han laget en annen sak mot meg. Men fremdeles så kunne jeg ønske at han kunne sagt unnskyld til meg faktisk Og det er alltid en grunn for alt uansett, men verken meg eller han er feilfrie, begge har gjort sitt mener jeg. Men han vil ha det til at det er bare meg som har gjort noe galt, men det vet jeg er feil . Ingen er feilfri. Ikke skyt deg selv Hvis dette voldtekt, så kommer jeg til å skyte meg selv. I og med at den personen kunne gjøre samleie deg )kondom), så sliter du. Det kommer ikke skje noe med ham. Jeg skjønner at du er irritert... Men vi menn er no griser... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 (endret) Åh herre min Skaper så mye synsing. La oss ta en titt på hva voldtekt (i lovens forstand) er: § 192 Den soma) skaffer seg seksuell omgang ved vold eller ved truende atferd, eller b) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller c) ved vold eller ved truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre tilsvarende handlinger med seg selv, straffes for voldtekt med fengsel inntil 10 år. Dette er hva voldtekt er. Jeg ser ingen holdepunkter for at det har foregått noen truende adferd, vold, eller at TS har vært bevisstløs eller ute av stand til å si nei. Situasjonen faller med andre ord ikke inn under den rene voldtektsbestemmelsen. Vi har derimot et annet straffebud: § 200. Den som foretar seksuell handling med noen som ikke har samtykket til det, straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år. Har han foretatt en seksuell handling med TS? Seksuell handling er et begrep som omfatter ting av seksuell art, men som er mellom kategoriene seksuell omgang og seksuell adferd i alvorlighetsgrad. Eksempel: Seksuell omgang: Samleie, samleielignende handlinger, og handlinger av lik grad av intimitet Seksuell handling: Beføling o.l. - fysisk kontakt av seksuell art, men som ikke er like intime som seksuell omgang. Seksuell adferd: Ikke direkte fysisk kontakt - blotting, slibrigheter, o.l. Innføring av penis i vagina er seksuell omgang. Kategoriene er ikke gjensidig utelukkende, så seksuell omgang vil også normalt kvalifisere som seksuell handling. Det er klart at hun ikke har samtykket. Hun har ikke bare ikke samtykket - hun har klart lagt ned hva hun ikke samtykker til. At hun har samtykket til andre handlinger er vitterlig ikke relevant. Innholdet i straffebudet er dermed i utgangspunktet overtrådt. Om vedkommende vil bli straffet avhenger av om de andre straffbarhetsvilkårene er oppfylt. Jeg foreslår at de personene som ønsket å skyte seg dersom dette var straffbart gjør dette nå. Mangel på respekt overfor andre personers grenser er en skam for siviliserte mennesker - humanity is better off without you. Endret 29. juni 2010 av krikkert 3 Lenke til kommentar
StinaStina Skrevet 29. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2010 Nei, kikkert: Selv om noen gjør en straffbar handling så er det ingen vits i at de skal skyte seg, slike uttalelser er grove i seg selv. Jeg ønsker ikke at han som gjorde dette mot meg skal skyte seg, men er sint på han for mange ting, men er da litt medmenneskelig uansett. Vet at de som gjør forbrytelser ikke kan ha det bra med seg selv, og mange går over streken i livet uansett på en eller annen måte. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Tja, hvis vedkommende var vill og truende ovenfor trådstarter slik som hun skriver i en annen post så kan det tenkes at det vil bli tatt ut en siktelse etter §192. Men selvfølgelig kommer det ann på bevissituasjonen, og som du skriver så er §200 en mer sannsynlig hjemmel. Uansett så anmeld forholdet. Selv om det ikke skulle foreligge beviser nok til å få vedkommende dømt så kan du ha krav på erstatning, det er lavere bevisbyrde for sivilsaker enn straffesaker. Dessuten vil du få oppnevnt en bistandsadvokat som vil hjelpe deg i alle ledd av saken. 2 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 (endret) jeg hadde aldri ønsket å tatt en annen for dette, men han mannen her har vært i retten mot meg og vært urimelig mot meg, så derfor kunne jeg tenkt å tatt han for dette. Og ja: han burde respektert at jeg sa nei til å ha samleie, uten å føre den inn når han ikke fikk lov. Jeg skulle spare meg til den rette. Ja, det burde han. Du burde også være flinkere til å sette definitive grenser, og ikke villedig gi etter for så å skape veldig forvirrende signaler. Dette er kommunikasjonsproblemer mellom dere to, og har egentlig ingenting i rettssystemet å gjøre. Jeg sier ikke at dette ikke faller innenfor strafferammen, for det gjør det; likevel er det min personlige mening at du, trådstarter, har opptrådd uforsvarlig. Endret 29. juni 2010 av cuadro Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Og dette juridiske resonnementet ditt baserer du på hvilket juridisk grunnlag? Dette er en juridisk del av forumet, synsing legger vi igjen på gangen. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Off topic slettet. Nete bruker som skriver tull og fjas vil bli ilagt en reaksjon samt at innlegg vil bli slettet. MVH KVTL Lenke til kommentar
StinaStina Skrevet 30. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2010 Takk for paragrafene, og takk til dem som har gitt meg forklaring på dette. Jeg står veldig i villrede , siden jeg befinner meg i situasjonene selv. Så godt å få råd, og tips. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Er man så dum at man går naken til sengs med en mann man ikke kjenner, er det for dumt å hyle om at man har blitt voldtatt når man gikk litt lengre enn man hadde tenkt. Sex er fortsatt basert på samtykke i kongeriket. Det skal være et frivillig samtykke mellom to parter. Innlegget ditt her hylskriker "du fikk som fortjent", og viser en fraværende evne til å respektere andre menneskers grenser. Hadde det vært slik at hun ikke hadde sagt noe ville man kunne sett på det som implisitt samtykke, etter en konkret vurdering. Men hun sa nei. Loven har lagt opp til at man skal respektere en persons ønske om å kontrollere hva som skjer med egen kropp - selvbestemmelsesretten. Hvilken verdi er så mye mer tungtveiende at den totalt overstyrer hennes frie vilje? Lenke til kommentar
StinaStina Skrevet 30. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2010 ja krikkert Det ser jo nesten ut som om vi kvinner ikke får bestemme over vårt eget vaginahull hehe..... Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 du føler ikke kanskje det hadde vært utrolig dårlig gjort og anmelde fyren for voldtekt? Totalt ødelegge ryktet til fyren, selv om han blir frikjent.. Så har an dette på seg.. Sikkert kjipt for deg, for all del.. Og beklager vist det virker som jeg har null forståelse for din side. men jeg føler ikke det er så big deal.. Det er absolutt dårlig gjort. men.. Men det er ikke just dette du spør om da, hehe.. Men nei, jeg tror ikke du hadde kommet noen vei i retten med dette.. Jeg synes han fortjener å få ødelagt ryktet sitt. Man gjør ikke slikt mot noens vilje. Jeg vet ikke om jeg ville kalt det voldtekt, men uakseptabelt er det iallfall. Men hun oppfattet det jo ikke verre enn at hun nå ønsker å bruke det for å hevne seg, og da synes jeg på en måte hun har gitt svaret selv. Det blir for dumt. Lenke til kommentar
livingman Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 anmeldt han... vis han gjorde dette mot din vilje fortjener han og bli anmeldt... hvem kan si at dette ikke vil gjenta seg ? og kansje neste gang blir det mye mer ! derfor burde jo polti være klar over denne mannen.. Lenke til kommentar
StinaStina Skrevet 30. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2010 Vi har kommet frem til en ting i saken: han har gått over loven. Han sier at han aldri går over loven, men han har tydelig gjort det. Jeg er sint på han ja, og det har jeg rett til å være utifra hans måte å behandle meg på. Er samtidig redd han. Vet at han kan lage helvete for meg en eller annen gang, når jeg minst aner det, for fyren er nok psykopat. Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 ...Bare litt av det du slenger rundt deg av vas på en chat som er mer en gjennomsnittlig lei av deg Skal være enig med deg at det er veldig mye som trekker mot en en tidligere "kjenning" ja. Du bør kanskje utdype deg litt nærmere rundt disse sitatene? Hvis du har "beviser" på at dette er den personen du (og jeg) tror det er, bør du kontakte en moderator. Moderatoren vil da sørge for at brukeren blir behandlet iht gjeldende rettningslinjer for forumet.. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 jeg hadde aldri ønsket å tatt en annen for dette, men han mannen her har vært i retten mot meg og vært urimelig mot meg, så derfor kunne jeg tenkt å tatt han for dette. Og ja: han burde respektert at jeg sa nei til å ha samleie, uten å føre den inn når han ikke fikk lov. Jeg skulle spare meg til den rette. Du sa ikke nei til samleie.. han kunne stappe den i deg så mye han vil med kondom på.. Så vidt jeg har forstått.. Nei er nei. Gjør man noe seksuelt mot en annen person samtykke, er det i det minste på grensen til voldtekt. "Jeg ble redd, for han var veldig aggresiv.... Var redd han kunne gjøre meg noe, skade meg der og da..... Han fortsatte ja.... jeg lot han gjøre det, for jeg var redd... Han knurret, holdt meg fast......Og da jeg kom meg litt løs måtte jeg klappe han på begge kinnene for å få han til å roe seg.... Han var veldig hardhendt mot meg." Dette ser ut til å kunne falle inn under voldtekt etter loven: http://no.wikipedia.org/wiki/Voldtekt#I_Norge hvis du allerede satt der naken har du allerede driti deg ut hvis du ikke ville ha samleie, hvis mannen forsatte etter du hadde sagt stopp hadde det blitt noe annet Beklager, men slik fungerer det ikke. Om hun er aldri så naken, så er et nei alltid et nei. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Korte og unødvendige innlegg som ikke hører hjemme i tråden er slettet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne retningslinjene §1. i retningslinjene. Siden denne tråden ligger i juss-delen av forumet er det høyere krav til posters inhold enn i andre deler av forumet. dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Stiller meg enig med krikkert her, men jeg stiller meg dog tvilende til hvordan det vil arte seg i en eventuell sak. Tviler på at vedkommende vil bli dømt for noe som helst, bare fordi du sier det er slik, for slik jeg forstår faktum i denne saken, så er det ingen beviser for de faktiske forhold og derfor ikke overveiende sannsynlig at du forteller sannheten og hele sannheten om de faktiske forhold, slik at om vedkommende nekter, så vil det være vanskelig om enn ikke umulig å få vedkommende dømt. Det er likevel viktig at du anmelder forholdet, nettopp fordi at vedkommende kan ha gjort dette mot andre og fortsetter å gjøre dette om ingen stopper ham. Om han skulle tape saken mot deg, så vil det være greit å ha den saken i systemet om det skulle vise seg at han går ENDA lenger mot en annen jente/kvinne. Selvsagt er dere jenter i deres fulle rett til å bestemme selv, hvor langt dere ønsker å gå med en annen person på det seksuelle plan, noe krikkert meget greit har illustrert over. Lykke til med bearbeidelsen av det som har skjedd. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Åh herre min Skaper så mye synsing. La oss ta en titt på hva voldtekt (i lovens forstand) er: § 192 Den soma) skaffer seg seksuell omgang ved vold eller ved truende atferd, eller b) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller c) ved vold eller ved truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre tilsvarende handlinger med seg selv, straffes for voldtekt med fengsel inntil 10 år. Dette er hva voldtekt er. Jeg ser ingen holdepunkter for at det har foregått noen truende adferd, vold, eller at TS har vært bevisstløs eller ute av stand til å si nei. Situasjonen faller med andre ord ikke inn under den rene voldtektsbestemmelsen. Vi har derimot et annet straffebud: § 200. Den som foretar seksuell handling med noen som ikke har samtykket til det, straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år. Har han foretatt en seksuell handling med TS? Seksuell handling er et begrep som omfatter ting av seksuell art, men som er mellom kategoriene seksuell omgang og seksuell adferd i alvorlighetsgrad. Eksempel: Seksuell omgang: Samleie, samleielignende handlinger, og handlinger av lik grad av intimitet Seksuell handling: Beføling o.l. - fysisk kontakt av seksuell art, men som ikke er like intime som seksuell omgang. Seksuell adferd: Ikke direkte fysisk kontakt - blotting, slibrigheter, o.l. Innføring av penis i vagina er seksuell omgang. Kategoriene er ikke gjensidig utelukkende, så seksuell omgang vil også normalt kvalifisere som seksuell handling. Det er klart at hun ikke har samtykket. Hun har ikke bare ikke samtykket - hun har klart lagt ned hva hun ikke samtykker til. At hun har samtykket til andre handlinger er vitterlig ikke relevant. Innholdet i straffebudet er dermed i utgangspunktet overtrådt. Om vedkommende vil bli straffet avhenger av om de andre straffbarhetsvilkårene er oppfylt. Jeg foreslår at de personene som ønsket å skyte seg dersom dette var straffbart gjør dette nå. Mangel på respekt overfor andre personers grenser er en skam for siviliserte mennesker - humanity is better off without you. Det er for meg tydelig fra § 200 at han er skyldig. Han utførte en seksuell handling hun ikke bare ikke ga samtykke til, men som hun gjorde det tydelig at hun absolutt ikke ønsket. Han manipulerte og lurte henne aktivt og bevisst for å utføre denne handlingen. Lenke til kommentar
StinaStina Skrevet 30. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2010 Hold dere til emnet folkens. Er utrolig mange som ikke holder seg til emne her inne. Emne går på om han gikk over lovnens grenser eller ikke? Og det jeg har kommet frem til er at tiltross for at meg og han var naken sammen, så har han gått over lovens regler, for han skal akseptere et nei til samleie hvis jeg sa nei til akkurat det. Han har begått et lovbrudd i følge straffeloven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg