AndersT2 Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 (endret) Jeg trenger litt hjelp til å finne en enkelt og lett løsning for lagring og backup. Det jeg er ute etter er en måte å lagre det jeg jobber med på ett flyttbart medie, samt tidig som at jeg ikke mister noe hvis det ryker. Den må være pluggbar med USB og fungere mot XP PRO. Den må være enkel, helst kun USB tilkopking, og ikke ekstern strøm. Satt å tenkte på 2 harddisker satt opp i raid. Selve lagrings kapasiteten trenger ikke være all verden, trenger ikke være mere enn 30-40 GB (og da tar jeg i en del). Jeg kan ikke ta backup mot ett sted. Det kan hende jeg må bruke den mot en annen maskin, men mest sannsynlig ikke. Problemet ligger i at jeg ikke kan ha det jeg jobber med (word, excel, PDF osv) lagret på PCen jeg jobber med, men skal låses inne etter endt dag. Og hvis enheten skulle bli ødelagt, så har vi store problemer Finnes det en slik enkel løsning som en med middels PC kapasitet kan få til? Eller er beste løsning å bruke USB minnepenn, og huske å ta backup til en annen hver gang? EDIT: Budsjett ca 1500,-. Må overtale sjefen også Endret 29. juni 2010 av AndersT2 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Eller er beste løsning å bruke USB minnepenn, og huske å ta backup til en annen hver gang? Beste løsning er det vel ikke, men en minnepenn (eventuelt en ekstern harddisk) er uten tvil enkleste løsning. Du kan jo bruke to minnepenner for å gjøre det litt tryggere: hvis den ene dør, har du filene på den andre og bruker den når du får tak i en ny. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Sikkerhet og flyttbar er to svært motstridende egenskaper, det blir en umulig kombinasjon. Bruk heller software for å synkronisere en flyttbar disk mot den interne. F.eks SyncToy eller PureSync. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 29. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2010 Problemet er at jeg ikke kan bruke den interne disken til lagring, da innholdet må låses vekk for uvedkommende. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 30. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2010 Kan du bruke kryptering? Vet ikke. Vet ikke noe om å sette slikt opp. Det kan også være greit å kunne bruke forskjellige maskiner tidvis også, da jeg ikke ha en egen på jobben, men deler med en annen. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 2. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2010 Jeg gikk for 2 stk USB minnepenner, Corsair Voyager. Det står at den kan passordbeskyttes, hvordan funker dette når man skriver på word filer osv som ligger på dem. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Har aldri brukt slik kryptering selv, så ikke vent på svar fra meg. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Det er meget enkelt å kryptere filer med Truecrypt. Men man må jo selvsagt lese bruksanvisningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå