Gå til innhold

hjelp til anlegg i økonomiklassen (Vinyl)

Anbefalte innlegg

Er da ingen i denne tråden som har anbefalt satelitter. Ikke det at de gir "falsk" lyd, men de mangler ofte endel mellomtone. Bokhyllehøyttalere derimot har generelt ikke dette problemet.

Hva er falsk lyd forresten? Ikke hørt det utrykket før.

Er heller ingen som har sagt ns-777 er en dårlig høyttaler, men til trådstarters bruk tror jeg nok det finnes bedre alternativer.

Skjønner heller ikke helt hva du vil frem til med linken din fra hifi-klubben, ikke det at jeg leste alt.

Endret av magb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg tror nok det er bare dere som ikke vil innse hvor gode ns-777 virkelig er

http://www.testfreaks.com/hifi-speakers/yamaha-ns-777/

sorround høytalere med satelitt og sub er svada i forhold. det gir en helt falsk og ekkel lyd i forhold

Sorry, men i motsetning til deg har jeg sammenlignet dem med mange andre høytalere, og de er relativt svake på visse punkter som er viktige for å få liv i musikken, det er ingen her som har foreslått satelitthøytalere med sub heller.

Lenke til kommentar

jeg tviler veldig veldig veldig stort på at du har testet ns-777 med mange andre sorround anlegg

Det er gir en helt annen type lyd enn ved 2 golvhøytalere.. en helst falsk ekkelt lyd i forhold

ta en google runde og spør i butikker så før du høre det selv

hadde du testet ns-777 vs sorround anlegg hadde du visst dette for lenge siden og vært enig med meg

Lenke til kommentar

Du er nå rapportert for trolling, du leser ikke andre innlegg, du sier at du vet hva andre har gjort, og du finner på ting som ingen har sagt, jeg ser ingen grunn til å svare deg videre, men det synes jo godt hvem i tråden som har erfaringer og kunnskapen til å svare godt.

Lenke til kommentar

jeg har lest hver eneste tråd men enkelte ting jeg ikkek gidder å kommentere engang fordi det er håpløst

jeg har rapportert 10brukere her for å være barnslige idioter og ikke kunne oppføre seg saklig så versegod. have fun ;)

men i motsetning til deg har jeg sammenlignet dem med mange andre høytalere

svart på i forrige innlegg

Hva er falsk lyd forresten? Ikke hørt det utrykket før.

svart på i forrige innlegg

så jeg vet ikke hvorfor du skal være drittsekk å holde på slik som du holder på fordi det er tydeligvis du som ikke klarer å lese andre sine innlegg

Lenke til kommentar

Du er den eneste som snakker om billige surround-anlegg med falsk lyd her, og du er den som påstår at ns-777 er gudeskapte høytalere som er bedre enn alt annet.

Du er til og med så freidig at du påstår at jeg aldri har sammenlignet dem med noe, når jeg har sagt at jeg har gjort det.

Du er værsågod å si konkret hva som er bra med dem, og hvorfor, og hvordan de er sammenlignet med annet slik jeg har gjort, og så kan du holde resten av pisset ditt for deg selv.

Lenke til kommentar

@Flimzes, er usikker på om eg skal ta meg råd til jamo s607, eller heller satse 2k ekstra i LP-ar. Kva er største forskjellen, lydmessig, mellom 607 og 606?

Ellers har eg sett litt på den cambridge-forsterkeren du linket til. Men eg har et par spørsmål til denne, sidan den jo ikkje har dedikert platespelarinngong, kan eg heller ikkje bruke den med Rega p1 uten et eget riaa-trinn, min far har visst en NAD pp2 liggende som eg kan få, men vil dette vere ei betre eller dårlegare løysing enn å kjøpe ein anna forsterkar med platespelarinngong? (som til dømes denne denon PMA 710AE)

Eg ser også at cambridgen har noko mindre effekt(55 Watt) enn dei fleste andre forsterkarar, vil den fortsatt kunne drive jamo 606/607?

Lenke til kommentar

s606 og c607 er to helt forskjellige serier.

Forskjellen er vanskelig å beskrive med ord, men jeg synes lyden i s606 er litt for spak til musikk, og bedre egnet til film. C607 er en veldig god høytaler, som har en meget god mellomtone, men de koster litt mye i forhold til ditt budsjett.

Forsterkervalget passet bra sammen med platespillervalget, siden platespilleren hadde et innebygget RIAA trinn. I 99% av tiden bruker man under 5 watt effekt, og det er kun i de høyeste spillesesjonene at man bruker mer. Cambridge Audio oppgir effekten sin veldig moderat, på lik linje med harman kardon, og det er sjeldent man kan skille dem fra kraftigere denon eller nad. Dessuten burde Cambridge sin lyd harmonere fint med nevnte jamo-modeller.

Alt bunner ut i hva du ønsker av lyden, men generelt er mellomtonen veldig kritisk i et slikt oppsett, da naturlighet er det man ofte er ute etter med vinylplater, og det ligger ofte i den delen av mellomtonen som ofte viser seg å være vanskeligst å gjengi tydelig nok, uten at den blir plagsom. Dette er mindre kritisk i film, og s-606 briljerer i film, men til et rent musikkoppsett syns jeg de har noe igjen for å gjøre seg selv "verdige".

Et annet godt forslag er å kjøpe et par gode bokhyllehøytalere/stativhøytalere nå, og utvide med en god subwoofer senere. Det tar mindre plass, og kan kjøpes i flere trinn, uten at man ofrer noe på lyden. Man trenger også mindre forsterkerkraft, men det kreves da at den har en sub-utgang.

Lenke til kommentar

Det lureste du kan gjøre er faktiskt å stikke innom et par hifi butikker og høre på høyttalere selv. Hifi handler veldig mye om personlig smak og da er det ikke sikkert en høyttaler, jeg eller Flimzes liker, vil passe deg.

Skulle jeg anbefalt noe så måtet det kanskje vært disse:

Brukt

God pris : B&w 685 og primare (meget behagelig lyd)

middels: B&w cdm1 (en dyrere og eldre version av de i link 1, selv ikke hørt akuratt disse)

høyere pris: Dali mentor 2 (selv liker jeg denne meget godt, men så var det prisen da. Hadde selv ikke råd ) :thumbdown: )

Nytt:

Klipsch: rb-61 (disse er litt sensitive til forsterker match, men lettdrevne, har dette merket selv)

Dali: lektor 3 (evt ikon 2 som jeg selv synes låter litt lyst)

B&w: 685 (samme som link 1)

Merk: Alle disse er gode og populære høyttalere, men låter forskjellig og det vil være opp til deg hvilken spillestil du liker best. Det finnes også mange andre alternativer, men vil ikke anbefale noe jeg ikke har hørt. Tror det er mange fine bruktkupp på hifisentralen.no .

Endret av magb
Lenke til kommentar

For å kommentere valgene dine litt her:

Med klipsch så skal det veldig veldig lite til før det blir skarpt i diskanten, så til dem hadde jeg valgt forsterker fra cambridge eller yamaha. Sony kan også gå, og da vil du få veldig detaljert lyd, men lurer på om ikke det fort blir i skarpeste laget.

B&W DM685 har typisk britisk lyd, med litt ekstra fokus på mid-bassen, noe som gjør dem veldig lekne og fine, men kan kanskje bli litt voldsomt med de tyngste forsterkerne, så disse burde passe fint med denon, sony eller nad.

CDM1-NT er modellen over 685, og er en forgjenger til nautilus serien, disse har enormt bra lyd for prisen, og av de foreslåtte vil jeg personlig anbefale denne. Disse burde fungere utmerket med det meste. Veldig musikalske og levende høytalere, som burde fungere med det meste av forsterkere.

Mye av det samme kan sies om lektor fra dali, veldig godt balanserte høytalere, og om du vil ha noe nytt er disse lette å leve med, men de sakker etter på stort sett alle områder i forhold til CDM1-NT.

Disse burde også fungere med det meste av forsterkere, og en paring med denon eller sony vil gi veldig detaljert lyd, og en yamaha vil gi mer leken lyd.

Men det beste tipset er å høre på dem selv, og finn en du liker i butikk, og lån med deg hjem, de fleste butikker er ganske snille på utlån om du er usikker, så du kan få teste hvordan det høres ut på ditt eget rom.

Lenke til kommentar

Du er den eneste som snakker om billige surround-anlegg med falsk lyd her, og du er den som påstår at ns-777 er gudeskapte høytalere som er bedre enn alt annet.

Du er til og med så freidig at du påstår at jeg aldri har sammenlignet dem med noe, når jeg har sagt at jeg har gjort det.

Du er værsågod å si konkret hva som er bra med dem, og hvorfor, og hvordan de er sammenlignet med annet slik jeg har gjort, og så kan du holde resten av pisset ditt for deg selv.

jeg sier ikke de er gudeskapte men jeg sier de gir vanvittig mye lyd for pengene og du skal lete veldig lenge etter lignende kvalitet for en slik sum

sorround anlegg er crap i forhold. de er dass. de spiller ræva. tolk det som du vil

jeg sier jeg tviler på du har handlet anlegg tilsammen for en 50-100 000 bare for å teste de og dermed så er den setninga om at du har testet mange anlegg bullshitt.. jeg kan og si jeg har testet mange anlegg, hos kamerater. du er faen ikke alene om å ha testet anlegg

de har en passelig diskant som ikke skjærer og stemmer overens med bass og mellomtone... de har 5" mellomtone noe som gir perfekt mellomtone... de har dobbel 8" noe som gir perfekt lyd

hvis du hadde lest noen andre inlegg jeg har skrevet om disse høytalerne så hadde du lest 100% konkret hvorfor disse høytalerne er så gode men nei det gidder du ikke å få med deg.

Du skal bare være en opstanasi liten drittsekk som skal rakke ned på andre fordi de har rett....

dobbel 8" gir mest realistisk lyd av alt av annlegg

sorround anlegg kommer bassen fra en annen plss og gir en helt helt annen lyd og dermed kan du kalle den falsk... hvis du ikke vet hva jeg mener med falsk lyd så har du faen ikke testen noen anlegg i ditt liv

så til det jeg skreiv i den andre posten her:

holder dere dere saklig så kan jeg diskutere med dere... skal dere være fjortis idioter som ikke vet bedre så kan dere dra dit peppern gror og jeg gidder ikke å diskutere lengre !!!!!!!!!!!!!

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

føler at eg spør om litt vel mykje her, men har du noko anbefaling av en setup med utgangspunkt i mindre høgtalarar(bokhylle/stativ)

Kanskje disse kan være av interesse?

Frode

Endret av fhl
Lenke til kommentar

"delete"

Kanskje på tide å legge opp Diskusjon.no Drhawkins? Samtlige påstander du kommer med er oppdiktet av deg selv. Hvorofor skulle en 8" gi mer realistisk lyd? samme med 5" mellomtone?

Du kan kanskje forklare hvorfor det lages høyttalere til over 100 000 kr med kun 1stk 6.5" mellomtone/bass og 1 stk diskant? Din 8 tommer vil jo gi mer realistiskt lyd vil den ikke? :hmm:

Rapportert for trolling.

Lenke til kommentar

fordi det gir en perfekt balansa mellom mellomtone diskan t og bass... stemmene stemmer overens med det man hører i virkeligheten.

Musikken stemmer overens med det man ville hørt i en konsert eller på et diskotek eller annet

filmene stemmer overens med det det skal være

når man hører på høytalerne utav tv`en så vil det gi en helt forferdeelig lyd.

med 6.5" vil det gi mer diskant enn bass og dermed gi en falsk lyd i forhold til det du hører i virkeligheten

har man sub til får man sub fra en annen plass og man hører ikke bassen men man kjenner bassen bassen og det er ikke slik det er i virkeligheten

jeg gir ordentlig informasjon. jeg gir kunnskap og erfaring. jeg gir reviews og god forklaring på ting. linker og alt mulig.

HVORFOR I HELVETTE SKAL DU RAPPORTERE MEG?????

det sier mer om deg enn om meg

tåler du ikke humiliating defeat eller?

Fy Faen å patetisk

rapportert for å være komplett idiot og ingen kunnskap og bare være troll og kverulerering og idioti

holder dere dere saklig så kan jeg diskutere med dere... skal dere være fjortis idioter som ikke vet bedre så kan dere dra dit peppern gror og jeg gidder ikke å diskutere lengre !!!!!!!!!!!!!

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Du får leve i den troen du da Drhawkins. Fint for deg som kan være 100% fornøyd med anlegget ditt fordi det består av 5 og 8 tommers elementer.

Men ser helst at du ikke prøver å lære bort galskapen din til andre.

Lenke til kommentar

5" mellomtone er jævlig svært det i slike høytalere

dobbel 8" bass elementer

lær deg å les

Funfact, mine høytalere går dypere i bassen enn dine, og de har to stk 5" i hver høytaler, de har også en renere mellomtone, og en langt mer sivilisert diskant. Nå er prisen godt over det doble også, men det sier en del om dine vrangforestillinger ang elementstørrelser.

Godt at du er fornøyd, likevel tviler jeg på at din erfaring innen anlegg er relevant, "å teste hos kompiser" betyr ingenting, da gode sammenligninger i ordentlige lytterom er nødvendig for å gjøre seg opp et godt bilde av høytalerne, og la oss si at jeg har ressurser som tillater meg å prøve veldig veldig mye i et godt lytteområde.

Hva får deg til å tro at du har noe å bidra med når to andre med lang erfaring og gode lydbeskrivelser sier direkte i mot deg. Din erfaring begrenser seg til dine høytalere, som du beskriver som "perfekt", men vi har kommet med lange beskrivelser av lyd i mange forskjellige høytalere, samt hvilke forsterkere de passer med m.m.

Yamaha NS-777 er fine høytalere, men egner seg bedre i anlegg beregnet for 50% film, 50% musikk, da mellomtonen er for svak for et ordentlig musikkanlegg, og diskanten ikke er helt sivilisert nok. De er gode allround, men briljerer ikke på noe.

At du ikke gidder å diskutere lenger er den beste nyheten i dag, da slipper vi å rydde opp etter vranglæren du vrenger ut av deg.

EDIT: Dynaudio høytalerne som ble anbefalt er meget fine, og burde klare seg langt uten noen subwoofer. Lyden er ikke helt ulik kirksaeter, og de burde harmonere ganske greit med f.eks yamaha forsterkere.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

dobler du prisen får du et anlegg som er mye bedre.. det er logiskt... hvor er logikken din henne når du kommer med det utspillet der????

så du stoler ikke på tester og reviews fra testfreaks som har 78 user reviews og 15 expert reviews fra 32kilder i 10 land og gir de 8.8 i score eller???

http://www.testfreaks.com/hifi-speakers/yamaha-ns-777/

til prisen er de ypperlig høytalere og gir en enormt pen lyd... mellomtonen er passelig og gir en ren og pen lyd fra seg. stemmene blir ekte. bassen i filmene og musikken blir slik som den er laget i studio.. slik som den er ment til å være.

diskantene er dritgod i disse høytalerne. det er instillinger på forsterkeren vettu slik at du kan teste.

mellomtonen er også pen og ren og gir en fin balanse

det finnes selvfølgelig bedre alternativer men til den prisen så er de et utmerket valg og du får vanvittig mye for pengene og lydkvaliteten er enorm i forhold til prisen

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...