Gå til innhold

hjelp til anlegg i økonomiklassen (Vinyl)

Anbefalte innlegg

Heisann, er som emnetittelen tilseier ute etter eit anlegg i økonomi-klassen. Skal i all hovudsak brukast til musikk, så har begrensa meg til stereo.

Eg høyrer på litt av kvart, litt jazz, litt rock (mest eldre), rolig pop, elektronisk og litt anna.

Budsjettsmessig har eg lagt meg mellom på mellom 6 og 10k, veit at dette ikkje når så alt for langt, men er alt føler at eg kan bruke akkurat no.

Har også lyst til å ha ein platespelar som kjelde, da eg synest at det er litt meir kos :)

av høgtalarar er eg usikker på om eg skal gå for gulvståande "kasser", eller litt mindre stativhøgtalarar samt sub. Har uansett ikkje så alt for god plass, så størrelsen blir deretter.

forsterker: vel, anar ikkje, ein heilt ok ein vil eg tru.

Anbefalingar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=806828&su=6D32E118-DC8D-432C-9490-C801FE09E32D

Jeg kan anbefale disse. de er det god bass i og du trenger ikke sub. de tar ikke altfor mye plass og du trenger ikke store rom for å ha de. de spiller svært realistisk lyd og er knallfin lydkvalitet i de. Det er et veldig bra utgangspunkt der du kan bygge ut med samme serie etterhvert hvis du ønsker det. hauevis av instillinger for optimalisering og masse tilkoblingsmuligheter. veldig gode for musikk og veldig bra for tv go film også.

De får veldig god kritikk over alt.

Jeg har de selv og er superfornøyd med de, spiller mye musikk selv men litt annen type musikk. ser mye tv og man får knallfin lyd ut av de. veldig realistisk lyd kan man si

Ligger i tillegg midt i budsjettet ditt og du kan kjøpe platespiller utenom og holde deg innenfor budsjettet :)

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=806832&su=E41FF9C1-A73C-473C-A659-0716C7C68525

her er det du kan bygge ut med i samme serie etterhvert hvis du ønsker ;)

Lenke til kommentar

ser bra ut det der, men føler kansje at forsterkeren blir litt vel overkill til mitt bruk? altso, er ute etter en relativ enkel stereoforsterker, og da føler eg at eg får litt meir enn eg ber om med ein 7.2 heimekinoreceiver.

Lenke til kommentar

man bruker doble utganger til hver høytaler

det er nesten dobbel så dyrt for en stereo forsterker med slik effekt i... du sparer så mange tusen kroner på å kjøpe sorround forsterker.

med den forsterkeren så får du 2x 210w

stereo forsterker så må man opp i 10k ca bare for forsterkeren med slik watt mengde

med sorround forsterker får du 10x mer for pengene, både i tilkoblingsmuligheter, instillinger og effekt ;)

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for dette: http://www.dustinhome.no/pd_5010128958.aspx

Jeg vet du begrenset deg til stereo, men her får du 5.0 pakken billigere(!) enn 2.0 pakken med samme høyttalere: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594354

Fronthøyttalerne er utrolig fine å se på, og usedvanlig smale for å være i denne klassen. De har også sidemonterte 8" subelementer som gjør at du vil klare deg helt fint uten sub.

Jamo-pakken ble forresten nettopp testet i bladet hjemmekino og fikk 6. De skriver blant annet:

Jamo spiller både musikk og film så vi knapt er i stand til å tro det i denne prisklassen. Vi lar oss imponere av høyt engasjement og høy underholdningsfaktor. Det finnes heller ikke en eneste komplett pakkeløsning i universet som kan matche dette!

Sammen med denne forsterkeren som du kan bestille på nettet og hente i en lokal elkjøp-butikk (så slipper du frakt): http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/loskomponent/receiver-forsterker/TXSR607B/onkyo-tx-sr607-receiver

Det blir 7300 inkludert frakt og alt. Da har du masse til overs for kabler og annet. Det er utrolig mye for pengene!

Endret av pro_odeh
Lenke til kommentar

ser bra ut det der, men føler kansje at forsterkeren blir litt vel overkill til mitt bruk? altso, er ute etter en relativ enkel stereoforsterker, og da føler eg at eg får litt meir enn eg ber om med ein 7.2 heimekinoreceiver.

Helt enig med deg i dette, gå for en stereoforsterker til ditt bruk. Er det aktuelt å handle brukt? Hor i landet holder du til?

Frode

Lenke til kommentar

man bruker doble utganger til hver høytaler

det er nesten dobbel så dyrt for en stereo forsterker med slik effekt i... du sparer så mange tusen kroner på å kjøpe sorround forsterker.

med den forsterkeren så får du 2x 210w

stereo forsterker så må man opp i 10k ca bare for forsterkeren med slik watt mengde

med sorround forsterker får du 10x mer for pengene, både i tilkoblingsmuligheter, instillinger og effekt ;)

OT: Hvorfor er det ikke laget ett eget svada-filter for dette forumet?

Lenke til kommentar

Da har eg laga meg ei ei lita førebels kjøpeliste beståande av Rega P1, samt Yamaha NS 555 og Yamaha AX-497B

Lurer på om eg skal gå for Jamo 606 i staden for høgtalarane, eller muligens Yamaha NS777-eit hakk lenger opp.

forsterkeren liker eg nokså godt, grei effekt og ein god del funksjonar, men vurderer også Harman Kardon HK3490.

Vad tycks?

Endret av Hoywin
Lenke til kommentar

Er litt for trøtt nå til å skrive et langt inlegg, men anbefaler deg å spørre om hjelp på avforum.no. Det kommer desverre frem endel tåpelige påstander i denne tråden.

Hvor stort er rommet ditt forresten? dette er uhyre viktig for å finne passende høyttalere.

Lenke til kommentar

Da har eg laga meg ei ei lita førebels kjøpeliste beståande av Rega P1, samt Yamaha NS 555 og Yamaha AX-497B

Lurer på om eg skal gå for Jamo 606 i staden for høgtalarane, eller muligens Yamaha NS777-eit hakk lenger opp.

forsterkeren liker eg nokså godt, grei effekt og ein god del funksjonar, men vurderer også Harman Kardon HK3490.

Vad tycks?

jeg anbefaler ns-777.... ns-777 er dobbel 8" mens ns-555 er dobbel 6.5" og anbefales sub til

med ns-777 får du sinnsykt god lyd utav både i høyt volum og på normalt volum... jeg er ikke noe fan av å ha ekstra sub til og jeg merker med ns-777 at det trengs ikke da de spiller så det slår i magen og kan spill lett utover nabolaget hvis jeg vil ;)

jeg anbefaler også å ha en yamaha forsterker til da du får et komplett sett i samme serie istedenfor å blande... yamaha forsterkerene er laget for yamaha høytalerne og har mulighet for doble utganger

2x140w watt blir for lite for yamaha ns-777 samt yamaha ns-555 høytalerne... med forsterkeren jeg nevnte så har du muligheter for doble utganger og dermed vil få en effekt på 2x 210w som tilsvarer perfekt for ns-777 og ns-555

ulempen med ns-555 er at det anbefales sub til

Lenke til kommentar

Trenger da ingen sub til ns-555 for å høre på musikk. De er oppgitt til å gå ned til 35hz. Det er en relativt liten andel av musikken vår som går så dypt.

Gå for surroundreciever hvis du er opptatt av tilkoplingsmuligheter, er du opptatt av best mulig lyd så er stereforsterker veien å gå.

Ta som sagt å hør på avforum.no, her er det desverre mange rare påstander.

Lenke til kommentar

Lenge siden jeg leste så mye crap i en tråd.

Ang yamaha sine ns-555 så går de ikke ned til 35hz ved -3db, heller ned til 45hz ved -3db, og 35hz ved -6db.

At en surround-forsterker skulle gi mer lyd for prisen enn en stereo-forsterker er jo helt fantastisk, trodde du i det hele tatt på det selv?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=435255

+

http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/forsterkere/cambridge_azur_340a_se_integrert_forsterker_soelv.htm

+

http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/platespillere/denon_dp-29f_platespiller_solv.htm

Havner på litt over budsjett, men burde være en veldig god start, høytalerne er veldig musikalske av seg, og jamo har lenge hatt et rykte for å ha en veldig naturlig mellomtone i sine litt dyrere høytalere, i motsetning til yamaha sine som kan bli litt skarpe av seg, og ikke er like gode i mellombassen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ah da bommet jeg litt på frekvensen, beklager.

Målet mitt var uansett å få deg litt bort fra Mrhawkin's teorier om at 6.5" basselement trenger sub og 8" ikke gjør det. Og teorien om at en surroundreciever gir mer lydkvalitet for pengene.

"liten edit på slutten" :whistle:

Endret av magb
Lenke til kommentar

Ah da bommet jeg litt på frekvensen, beklager.

Målet mitt var uansett å få deg litt bort fra Mrhawkin's teorier om at 6.5" basselement trenger sub og 8" ikke gjør det. Og teorien om at en surroundreciever gir mer lydkvalitet for pengene.

Dette som Flimzes sier, bare loads of crap.

Jeg er litt usikker på hva du mente med siste setningen, kan lese den som at alt jeg sier var crap, eller at påstanden "en surround-receiver er bedre enn en stereoforsterker for prisen" er crap som jeg skrev. Vennligst oppklar :)

Det med frekvensen på ns-555, jeg har ikke sett specs, mulig at specs oppgir det slikt, men etter halvgrundig testing så kom jeg frem til at 45hz ved -3db, og -38 ved -6db var ganske riktig, jeg tror ns-777 går ned til 35hz, men hadde ikke tid til å teste de like inngående.

Ellers er jeg helt enig i at en sub ofte er overflødig med gulvstående høytalere til musikk. Da musikalitet, spesielt i mellomtonen ofte er mye viktigere, det er stort sett bare i film at man savner de aller dypeste og mest massive frekvensene.

En subwoofer kan dog tilføre mye "morrofaktor" til lyden, men da bør man gjerne legge ut såpass mye på den at det ikke lønner seg med dette budsjettet.

En liten side-note: En receiver kan fremtre som bedre enn en forsterker, OM: Man bruker en rimelig billig kilde, med analog utgang til en forsterker, vs en digital utgang til en receiver, siden DAC i receivere ofte er rimelig bra sammenlignet med billige pc'er eller dvd-spillere. Da vil man få bedre lyd ut, selv om forsterkerkretsene er betraktelig dårligere, siden kildelyden blir bedre.

Dette er dog helt irrelevant når man bruker vinyl ;)

Lenke til kommentar

Hehe, det jeg regnet med, vi var såpass enige at noe annet hadde vært rart :p

Ja, er mulig at specs sier det, men når jeg testet sammen med en marantz stereoforsterker, så klarte de ikke helt å nå helt ned dit. Klipsch og jamo med samme frekvensbredde gikk betraktelig dypere.

Dog skal det sies at diskanten på yamaha er mer behagelig enn det klipsch pleier å være, og litt mer detaljert enn jamo s606 og s608. Men de var såpass svake i nedre mellomtone, at spesielt kvinnestemmer ble veldig tynne sammenlignet med flere konkurenter (og da spesielt KEF, men KEF sine uni-q elementer er helt utrolige på nettopp slikt).

Lenke til kommentar

http://www.hifiklubb...ler/lyd/566.htm

enough said

ns-777

Type 3-Veis, 4-Høyttaler Bass-Refleks Gulvstående Høyttaler System Basselementer Dual 20cm PMD kone Mellomtoneelement 13cm kone med Bølgelengde horn Diskant 2.5cm aluminium dome med Bølgelengde horn Frekvensgang 30 Hz-35 kHz Nominal Inngangs Effekt 100 W Maksimum Inngangs Effekt 250 W Følsomhet 89 dB/2.83 V/1 m Crossover Frequencies 1 kHz/4 kHz Impedanse 6 ohms Mål (B x H x D) 276 x 1,100 x 390 mm Vekt 24.4 kg/stk

ns-555

Type 3-Veis, 4-Høyttaler Bass-Reflex Gulvstående Høyttaler System Basselementer Dual 16cm PMD cone Mellomtoneelement 13cm cone med Bølgelengdehorn Diskant 2.5cm aluminium dome med Bølgelengdehorn Frekvensgang 35 Hz-35 kHz Nominal Inngangs Effekt 100 W Maksimum Inngangs Effekt 250 W Følsomhet 88 dB/2.83 V/1 m Crossover Frequencies 1 kHz/4 kHz Impedanse 6 ohms Mål (B x H x D) 222 x 980 x 345 mm Vekt 20 kg/stk

RX-V665B

ProdukttypeAV mottakerBredde43.5 cmDybde36.5 cmHøyde15.2 cmVekt8.5 kgInnbyggingsfargeSvart

Lydsystem

LydmodusSurround SoundInnebygde dekodereDTS-ES-dekoder, DTS Neo:6, DTS 96/24, Dolby Pro Logic IIx, Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio, Dolby Digital EXLyd D/A-omformer24bit / 192kHzSurround Sound-effekterVirtual CINEMA DSP, KINO-DSP, STUMKINO-DSP, Neural SurroundDigital Sound Processor (DSP)JaAntall DSP forhåndsinnstilt17Surroundsystemklasse7,2 kanalerResponsbåndbredde10 - 100000 HzSignal-til-lydforhold100 dBUtgangseffekt630 wattInngangsimpedans47 kohmInngangsfølsomhet200 mVTotal harmonisk forvrengning0.06%Forsterkerutgangsdetaljer90 watt - 8 ohm - ved 1 kHz - THD 0.9% - 7 kanal(er) ( surround )Innebygd klokkeSleep timerBasskontrollJaDiskantkontrollJaInnebygd skjermFluorescerendeDimbryter for skjermJaTilleggsfunksjonerSkjermvisning, direkte kilde, Yamaha Parametric Room Acoustic Optimizer (YPAO), dobbeltsonemulighet, iPod klar, komprimert musikkforsterker

Signalbehandlingsmuligheter

HDMI-svitsjingJaHDMI-gjennomløpInntil 1080 pVideokonvertering/-skaleringAnalog-HDMI-oppkonverteringOppskalering via HDMIInntil 1080 p

Koblinger

Jakk for hodetelefonJaKoaksial digitalinngangJaOptisk digitalinngangJa

Radio

TypeRadiokanalvelger - AM/FM - digitalKanalvelgerskjermFluorescerende skjermAntall forhåndsinnstilte stasjoner40 forhåndsinnstilte stasjonerAntennens formfaktorSløyfe-AM / tråd-FM

Fjernkontroll

TypeUniversal fjernkontroll - infrarødEgenskaperKompatibel med flere merker

Forbindelser

Kontakttype1 x hodetelefoner ( 6,3 mm-stereojakk ) - foran

1 x lydinngang ( minijack stereo 3.5 mm ) - foran

1 x kompositt video/lyd-inngang ( RCA phono x 3 ) - foran

4 x HDMI-inngang ( 19-pin HDMI type A ) - bak

1 x HDMI-utgang ( 19-pin HDMI type A ) - bak

2 x komponentvideoinngang ( RCA phono x 3 ) - bak

1 x komponentvideoutgang ( RCA phono x 3 ) - bak

2 x SPDIF-inngang ( RCA phono ) - bak

2 x SPDIF-inngang ( TOSLINK ) - bak

4 x lydinngang ( RCA phono x 2 ) - bak

4 x kompositt videoinngang ( RCA phono ) - bak

1 x kompositt video/lyd-utgang ( RCA phono x 3 ) - bak

1 x lydutgang ( RCA phono x 2 ) - bak

1 x skjermutgang ( RCA phono ) - bak

1 x 7,1-kanals lydinngang ( RCA phono x 8 ) - bak

1 x 7,2-kanalers lydutlinje ( RCA-fono x 9 ) - bak

7 x utgang høyttalere ( banan/spade x 2 ) - bak

1 x lyd ut (flere soner) ( RCA phono x 2 ) - bak

2 x høyttalernes utgang (multisone) ( click-fit x 2 ) - bak

1 x kontrollbuss for systemkomponenter - bak

2 x fjernkontroll - bak

1 x utløser - bak

Diverse

Tilleggsutstyr inkludertOptimizermikrofon

Strømforsyning

StrøminnretningStrømforsyning - intern

Størrelser og vekt (forsendelse)

Bredde (forsendelse)54.6 cmDybde (forsendelse)44.5 cmHøyde (forsendelse)22.9 cmVekt (forsendelse)10.8 kg

8500kr tilsammen for alt dette (med ns-777)

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...