Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows Xp starter ikke, trenger veldig hjelp! :(

Anbefalte innlegg

Heisann, det var en dag hvor jeg satt å surfet på pcn. Jeg hadde utrolig hastverk, så jeg måtte trykke på knappen på datamaskinen. Slik at pc'n slo seg av med en gang.

Neste dag når jeg skulle starte opp pc. Kom dette opp

post-177420-1277829864,78_thumb.jpg

Hvis jeg klikker på

Sikkermodus

Sikkermodus med nettverk

Sikkermodus med bare kommandolinjen

osv

osv

Så kommer bare dette opp..

post-177420-1277830000,7843_thumb.jpg

Etter ca 1-2 minutt så kommer det en liten rar (pip) lyd også startes pc'en opp igjen, så skjer det samme greiene igjen, hvor jeg må velge alternativ for å starte windows

- Starte windows på vanlig måte

- osv

Er det noe jeg kan gjøre for å fikse dette?

Setter veldig pris på en hjelp!

Er ikke særlig ekspert på pc bare så det er sagt :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve følgende hvis du har XP installasjon CD. Sett inn CDen og start PCen via XP CD, til du kommer til det vinduet som har med selve installasjonen å gjøre.

Der har du normalt to valg, 1. Installere XP eller 2. Reparere XP via Recovery Console. Hvis det er skade på fil systemet til XP, så er det beste valget Recovery Console, og da trykker du R for Reparere, ellers trykker du Enter for å installere XP.

OBS!!! Nå snakker vi om en re-installasjon hvor du ikke vil miste noen av programmene dine, men det kommer an på on installasjonen finner Windows XP installasjonen din. Gjør den det da er saken biff som det heter, da vil du få valg mellom å forta en ren (ny) installasjon eller å reparere den installasjonen som allerede er på hard disken. Først kan du prøve en re-installasjon hvis det valget kommer opp, så ser vi hva som skjer.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Det er noe i oppstartsprosedyren i windows som forårsaker reboot av maskinen. når det er så konsist så tviler jeg på at det RAM feil. Jeg ville forøkt en resintallasjon av OSet eller en OS-reparasjon (det krever litt mer kunnskap dog). Merk at du trenger ikke formatere harddisken og miste filene dine for å reinstalere OSet.

Evt. for å utelukke hardware feil før du gjør noe permanent så kan du laste ned gratis ubuntu liveCD og se om den starter opp uten problem. Om den gjør det så er det sansynligvis bare snakk om en software feil, og en reinstallasjon vil sansynligvis rette dette.

-Stigma

Lenke til kommentar

pipet som han snakker om anntok jeg bare er det vanlige POST pipet som kommer når du slår på de aller fleste maskiner. Noe gjør at maskinen restarter, og når den restarter så piper den et enkelt kort pip (hvilket er normalt).

Så sånn sett så tar jeg ikke det som noe symptom på noe osm helst. hvis det var snakk om ingen skjermbilde + at pipet kom rett etter du trykket på maskinen så hadde det vært en annen sak - error beeps.

Ret meg gjerne om jeg har misforstått hvilket pip det er snakk om, men et kort pip rett ved oppstarten på POST skjermen er altså helt normalt for de fleste systemer og ikke verdt å henge seg opp i da det i så fall er helt irrelevant til feilårsaken. lyden kommer forøvrig fra den innebygde høytaleren i maskinen, altså fra inne i selve kabinettet.

Jeg foreslår som sagt:

- Ubuntu live test (om du vil være grundig og undersøke først)

- installere windows på nytt over gammel installasjon for å rette evt. softwarefeil (om du vil prøve å løse problemet raskest mulig)

- Prøve en reparasjon av nåværende windows installasjon (om du har bra teknisk innsikt, men det virker som du er usikker på dette så det er kanskje ikke å annbefale for OP).

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det med RAM er at broren min hadde samme boot problemet med sin pc. Da kom det et pip (tydligvis anen BIOS/POST. Har heller ikke oppstarts POST) også restartet den like etterpå.

Trenger ikke krangle om det. Når det er utelukket vil det du nevner stigma være de neste trekkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...