Dyrdal Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 (endret) Hei, Har hatt et problem med skjermkortet mitt ved at når jeg spiller spill som f.eks CSS eller Crysis, stopper spiller helt eller jeg får bluescreen. Noen mener jeg burde skifte strømforsyning til en som er større. Andre mener jeg burde skifte skjermkort(Har blitt anbefalt GeForce GT220 1GB) siden det er mange som har hatt problem med 8800 kort. Dataen kommer hovudsaklig til å bli brukt til css gaming. Hva syns dere jeg burde gjøre? Nvidia Geforce 8800 GTS 320 mb Asus P5K Intel Core2 Dup CPU 3.00GHz 4 gig ram Windwos Vista 32 bit ultimate.. (Skal oppgradere til win 7) Thermaltake 430 W strømforsyning (Vet den har mye gammalt så vil ikke bruke så mye penger) Endret 29. juni 2010 av Dyrdal Lenke til kommentar
Romis Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Last ned Gpu-Z så ser du hvor varmt kortet ditt blir når du spiller CSS. Lenke til kommentar
Noxnon Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Heihei:) Jeg vil anbefale som Romis har sagt å sjekke temp. på GPUen din, her har du forskjellige programmer til en slik oppgave (som han nevnte Gpu-Z eller det finnes andre programmer). GPU-vifta kan være redusert eller inneholde veldig mye støv som minsker luftgjennomstrømming, noe som du enkelt kan fjerne. Etter utnevnt informasjon om dataen din antar jeg at den ikke er relativt ny, og dermed antar jeg også at du har klart deg PSU du har nå, så om du ikke vil bruke penger trenger du faktisk ikke å kjøpe nytt om du bare holder deg til CSS gaminga. Derimot er det ikke mange kroner du skal gi for en ny PSU og GPU i dag, hvis du skulle trenge nytt. Det kan også være hjelpsomt å få vite hva som står på blåskjermen din. Lykke til Lenke til kommentar
Dyrdal Skrevet 29. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2010 Takk takk, skal prøve med Gpu-Z. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Det hele kommer litt ann på hvilket operativsystem du kjører. Antar at du kjører Windows XP ? Da er det ikke like enkelt å feilsøke som på feks windows 7 der man ofte vil oppleve at om det oppstår problemer pga skjermdriveren så restartes denne. Som nevnt tidligere kom gjerne med litt mer info, om mulig hva som står å blåskjermen. Occt Perestroika er også et program som gjør en god jobb med å teste skjermkortet , så du kan jo teste dette. Noen ganger så er det faktisk så enkelt som å fjerne støv for å få det oppe igjen Lenke til kommentar
Dyrdal Skrevet 29. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2010 Atm så bruker jeg vista ultimate 32 av en eller annen grunn.. Men jeg testet temperaturen med Gpu-Z, og mens jeg spilte css var temperatuer på 62 grader og 55 grader. Er det mye? Det klikket igjen, men kom ikke noe bluescreen, alt bare hengte seg opp og måtte restarte datamaskinen. Jeg bruker en beta-driver til skjerm-kortet mitt fordi det var noen som sa da kanskje ville hjelpe, men virker ikke slik.. Skal prøve med Occt Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 (endret) Siden du kjører Vista så gjør det ofte feilsøkinga litt enklere. Kan du ta en titt i administrative verktøy : Hendelseliste og se om det dukker opp noe under (Lokal) feil? Her logges ofte feilmeldinger og det kan jo dukke opp noe angående skjermkortdriveren. Temperaturen på skjermkortet høres normal ut. Endret 29. juni 2010 av Malvado Lenke til kommentar
Dyrdal Skrevet 29. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2010 The program hl2.exe version 0.0.0.0 stopped interacting with Windows and was closed. To see if more information about the problem is available, check the problem history in the Problem Reports and Solutions control panel. Process ID: 17e0 Start Time: 01cb17b0cec3cec8 Termination Time: 55 Dette stod etter at CSS hadde hengt seg. OCCT testinga pågår enda. Tok custom på 7 min, der fant den ingen feil. Driver på med default (1 hour) nå. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Hmm, antar du må fortsette litt med testinga , går gpu testen greit tar du Psu stress testen i samme slengen. Greit om du også tester Linpack, cpu full stresstest. Lenke til kommentar
Dyrdal Skrevet 29. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2010 På Linpack testen (har ikke hatt psu test enda) kom det error detected. Hvordan ser jeg feilen og hva skal jeg gjøre? Har ikke så mye peiling på dette her, som du sikkert merker.. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Når du får feil under linpack testen så betyr det at cpu har regnet feil i forhold til forventet resultat. Dette betyr som regel : *Minneproblemer (Kan utelukkes med en 8-12 timers test med http://www.memtest.org/ ) *For mye varme på Cpu , her er løsningen å rense kjøleren (bruk trykkluft på boks). *For lite volt på Cpu (her kan synderen være feil regulert hovedkort eller dårlig psu) løsningen er å sjekke hva cpu normalt skal ha i volt og prøve å øke denne et hakk i bios. *Problematisk hovedkort , her er det svært lite man kan gjøre om systemet har vært stabilt før men ikke er det lenger, man kan klokke ned og øke volt, men i lengden så dør som regel hk. Lenke til kommentar
Romis Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 (endret) Husk at du må brenne ISO filen til en CD med Memtest, når du starter pc'en. Et annet tips du kan gjøre, hvis du har vært inne i BIOS å kødda, er å sette alt tilbake til system default, eller prøve CLEAR CMOS: Endret 30. juni 2010 av Romis Lenke til kommentar
Dyrdal Skrevet 30. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2010 (endret) Fikk feil igjen på cpu testen etter å ha prøvd det dere sa (utenom memtesten) og i tilegg fekk jeg feil på psu testen.. Er det PSU som har er for "liten"?(har 430 w) Jeg har hatt dette problemet siden jeg kjøpte den.. Endret 30. juni 2010 av Dyrdal Lenke til kommentar
Romis Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Den er nok ikke for lav til det du har, men ville nok gått for en 550 / 650w PSU. Det er som regel veldig mye bedre å ha ekstra watt å gå på. Hva slags feil fikk du i CPU testen? Kjør også memtest for å se etter feil på RAM brikkene. Det kan gi deg et svar om det er RAM brikkene eller ei. Hvis ram brikkene er kapputte kan det gi veldig mye rare problemer. Blusecreen er et ofte et utslag av defekte RAM brikker. Lenke til kommentar
Dyrdal Skrevet 30. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2010 Ja, skal kjøre den i morgen. men når jeg kjører occt og det finner en feil, hvordan ser jeg hva som er feil? Lenke til kommentar
Romis Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 (endret) Post feilmeldingen her. Eventuelt, ta screenshot. Også referert til som skjermdump. Endret 30. juni 2010 av Romis Lenke til kommentar
Dyrdal Skrevet 1. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2010 Tok memtesten og fikk etter 75% (da hang maskinen seg, som når jeg spiller) 2200 feil registrert. Siden maskinen hang seg opp, fikk jeg ikke lest hva som hvar grunnen osv. Prøvde igjen og da kom den bare til 20%. Hva er det som kan vere galt med minne? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 (endret) Noen vanlige minnefeil (DDR2)er for eksempel at minnet får for lav volt i forhold til det brikkene trenger, som regel er det relativt trygt å sette Volt'en manuelt til ca 2.0 - 2.1 litt avhengig av produsenten av brikkene. Sjekk hvilke minnebrikker du har , navn og modell så kan vi jo hjelpe deg videre. Andre typiske feil er at man har blandet forskjellige minnebrikker, feks kjøpt 1Gb brikker fra corsair og så siden oppgradert med noen minnebrikker fra ocz eller med høyere hastigheter fra Corsair. Endret 1. juli 2010 av Malvado Lenke til kommentar
Dyrdal Skrevet 2. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2010 Takk for all hjelp! Har 4x 1024 mb Corsair xms2 1,80 V 800 MHz. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Gå inn I bios ved oppstart og sjekk følgende : *At DDR2 ram har minst 1.8 eller 1.9 Vcore. (Er den allerede på 1.8 så øk den med o.1) *Du kan prøve å økte Tras fra 15 til 18 eller 20. *Du kan prøve å øke Trc noen hakk også. Etter du har gjort dette kjører du en ny runde med memtest og sier ifra her hvordan det gikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå