LucarioX Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 (endret) Tror ikke akkurat det vil være noen god løsning for oss vanlige brukere. Foretrekker heller et virus i året enn et helt ukompatibelt system fult av "barnesykdommer". Ville vel også blitt masse pes for utviklere å måtte utvikle til to helt forskjellige kjerner? Som privatperson plages jeg ikke stort av virus, scanner harddiskene mine jevnlig med antivirus programmer og unngår misstenkelige sider. Mulig jeg har hatt flaks, (bank i bordet) men ved disse forholdsreglene har jeg kun èn gang vært nødt til å formatere harddisken grunnet virus. Endret 29. juni 2010 av LucarioX Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Microsoft jobber vissnok også med en ny blablabla. Det snakkes også om forbedringer rundt 3D-grafikk, blant annet en 3D-versjon av DirectX. Det er ikke lurt å la apekatter lage artikler sånn uten videre. Direct3D har eksistert ganske lenge nå... Begrepsforvirring. Jeg trur det er snakk om 3D aka Avantar filmen... Altså det som har blitt så poppis det siste året. Det er en enkel løsning på dette. Bygg hele kjernen på nytt og gå ut fra den standard kjernen helt. Jeg er forsåvidt litt enig, Microsoft bør ta en ny "Windows NT". Dvs. lansere et nytt system som gradvis kan erstatte dagens windows kjerne. Slik kan et nytt og mer moderne filsystem gradvis introduseres. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 å gjøre alt på nytt , etter nye måter vill også gjøre at omtrent alt av programmer som fungerer på Windows i dag måtte skrives på nytt . at en hjemme bruker blir nødt til å skaffe alle programmene sine sammen med nytt operativsystem er i meste laget. i en periode vil nok bare programmer laget av Microsoft virke . da får man en sak som er verre en nettleser saken mot Microsoft. noe av effekten blir nok også lik den der folk ventet lange før de gi fra xp til vista/W7 skulle man bruke gamle programmer så måtte man ty til noe alla xp-modus. da er man der man startet Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 De tekniske utfordringene man har med å gå fra en gammel plattform til en ny har allerede blitt helt eller delvis løst av andre. Apple klarte tilogmed å gå over til en ny prosessorarkitektur (skal dog sies at markedsandelen deres var betydelig mindre). Microsoft har allerede en "XP Mode" i Windows 7. Ser ingen grunn til at Windows 8 ikke kunne hatt en metode for å virtualisere gammel software. Når det er sagt ser jeg ikke helt hvordan den eksisterende Windows NT-kjernen er til hinder for et nytt filsystem. NTFS er heller ikke så ille som mange skal ha det til, selv om det idag finnes konkurrerende filsystemer med betydelig flere features. Hovedgrunnen til en eventuell omskriving av kjernen (og minst like viktig, "system"-APIene) må være å få bort enorme mengder med "gammel moro". Det henger rett og slett så mye crap igjen her at det kunne vært en veldig god ting. Gi utviklere et nytt API å forholde seg til (gjerne med litt overlapp til ting som ble introdusert i Vista/7), og tilby muligheten til å kjøre eldre ting via virtualisering. Lenke til kommentar
hvakrg Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Jeg er veldig spent på hva Microsoft vil svare med mot Btrfs, som er et veldig lovende filsystem. NTFS må snart byttes ut med noe mer moderne, og hvis det legges til tilsvarende funksjonalitet som i Btrfs, dvs. blant annet mulighet til å bla tilbake i tidligere utgaver av filstrukturen og enkeltfiler, så vil dette løse en del vanlige tabber som brukere gjør. Skal Linux brukere bli som Apple-brukere nå da? Sun er de som baner veg her med ZFS. Men skulle gjerne sett ett nytt filsystem i Microsoft ja. Nå har ikke jeg noe særlig info om filsystemer, men jeg liker ZFS på filserveren min. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Microsoft har allerede en "XP Mode" i Windows 7. Ser ingen grunn til at Windows 8 ikke kunne hatt en metode for å virtualisere gammel software. In-os Virtualisering kan bli leit å få til om en intoduserer et nytt filsystem som ikke er helt kompatibelt ned det nåværende på et lavt nivå. Når det er sagt ser jeg ikke helt hvordan den eksisterende Windows NT-kjernen er til hinder for et nytt filsystem. NTFS er heller ikke så ille som mange skal ha det til, selv om det idag finnes konkurrerende filsystemer med betydelig flere features. Lavnivå API'ene er så knyttet opp mot desktop nivået at det blir vanskelig å introdusere noe nytt. Windows har for mye programvare som vill måtte endres, for mange snarveier er blitt tillatt over for lang tid. Jeg tror det ville vært lettere å starte på nytt istedenfor å risikere en Vista * 4. NTFS er en mastrodont, det er mye funksjonalitet som mangler. Hovedgrunnen til en eventuell omskriving av kjernen (og minst like viktig, "system"-APIene) må være å få bort enorme mengder med "gammel moro". Enig i den. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Drivere og prosesser bør modulariseres slik at ikke hele skuta går ned når noe krasjer. Har vel begynt å bli ei stund sida heile Windows kræsja ved driver/programvarekræsj, såvidt eg veit. Eg opplever for eksempel iblant at skjermkortdriverane mine kræsjar og startar på nytt medan eg spelar. Det tar omtrent fem sekund der alt står stille, så er alt OK igjen. Ellers er eg vel stort sett einig i det du skriv. Dog synest eg det var bra at det blei polert litt "i lakken" mellom Vista og 7. Det er jo nettopp det som gjer 7 til eit bra operativsystem, medan Vista var vanvittig middels. Lenke til kommentar
hvakrg Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 (endret) at en hjemme bruker blir nødt til å skaffe alle programmene sine sammen med nytt operativsystem er i meste laget. i en periode vil nok bare programmer laget av Microsoft virke . da får man en sak som er verre en nettleser saken mot Microsoft. Tja, er det egentlig ett så stort problem i dag som det hadde vert for 3 år siden? Det er ytterst få programmer jeg faktisk har kjøpt for bruk på mine Windows maskiner. Acronis True Image, Arcsoft TMT og Slysoft er faktisk de eneste jeg kommer på som ikke er Windows produkter, og der er det bare Office (som jeg får gjennom Technet.) Ellers er det bare snakk om gratisprogrammer. Det vil nok neppe by på noen problemer av samme type som nettleserproblemene gjorde. Microsoft kan enkelt og greit gi ut en beta ett år i forvegen som lar utviklere gjøre de endringene som trengs. Men når dette er sagt så tror jeg ikke Microsoft kommer til å gjøre noen endringer som ødelegger all bakoverkompabilitet, men med tanke på at dette faktisk er en "Major Release" så gleder jeg meg til å se hva vi har i vente. Er allerede ett par endringer jeg synest ser svært lovende ut for mine HTPCer. Blir uansett spennede å se hva milliardene i R&D har klart å trylle frem. Men skal ikke se bort fra at mange av endringene blir rettet mot slates. Vi får se når første beta dukker opp om ett års tid. Endret 29. juni 2010 av hvakrg Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 hvis du tenker på gratis programmer som open office så vil de nok lide samme skjebne. siden en nettleser også er et program så vil jeg tro at det vil bli samme problemet. utfordring blir om alle disse nye utgavene vil være klare til nye Windows blir lansert. jeg tror ikke de ville klare det. for å luke bort feil så vil det gå noen år i etterkant. selv om dette forgår også i dag så blir det nok mere omfattende hvis Windows skulle bli snudd på hodet Lenke til kommentar
Blazer Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Det er jo et tema at BIOS ønskes skrapes til fordel for et nytt DRM-system som skal gjøre det både umulig og ulovlig å kjøre Linux. Inntil videre synes jeg det er greit sånn som det er. Endringer er generelt alltid til det verre. =p Både raskere og enklere å sette på en DVD enn en Blu-Ray, for eksempel. hvor har du det fra at det er raskere og enklere å sette på en dvd ? tar akkuratt like lang tid, og er like enkelt. eneste er at BD gir suverent bedre lyd og bilde. men det er kansje ikke en fordel for deg Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Herregud.... "windows er dritt og må skrives fra scratch" kommentarer er så usaklige og så lite gjennomtenkte at man helst bør holde kjeft. Flere gode forslag? Windows må stadig og gradvis endres for å bli bedre, holdes moderne og bli kvitt sikkerhetsproblemer. Kjernen i windows er selvfølgelig en utfordring sikkerhetsmessig, men det betyr jo ikke at den er totalt ubrukelig. Her er både åpne OS og OSX og Windows gode konkurrenter og inspiratører for hverandre. Uten denne konkurransen, også på vidt forskjellige plan (f.eks. windows - desktop assosiert vs. unix-typer som er mer server assosiert) også. Å ditche windows som det er i dag og lansere noe helt nytt ville være døden for microsoft. Det samme argumentet kan man jo bruke i bedriftssammenheng.... det politisk korrekte ville være at samtlige offentlige instanser i norge kjørte 100% åpne standarder, programmer og OS, men det er for det første ikke nødvendig, for det andre ikke verd det. De fleste som kaster det-og-det os'et suger kommentarer sitter oftest på windows selv, med knappest å ha tatt i en live ubuntu cd, og langt ifra noen mac, og BSD/Open Solaris finnes ikke i ordboka. Alt til sitt bruk, alle os har fordeler og ulemper. 1 Lenke til kommentar
hvakrg Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Sitter og ser på en codename liste for diverse Microsoft produkter, og ting som kan være relatert til Windows (om ikke direkte til Windows 8) finner jeg disse: Barrelfish: Multi-kernel OS LongARM: Windows for ARM Som navnet tilsier var det snakk om dette allerede med Longhorn. Madison (2): Reklamefinansiert Windows Midori: Ny fleksibel kernel MinSafe: net erstatter for Win32 Mer OneAlbum: Face recognition for nettet, riktignok ikke direkte rettet mot Windows, men kan nok ha ting som henger sammen med webcam påloggingen. Oslo: Ingenting med Windows å gjøre, men rimelig komisk at de bruker Oslo som kodenavn for Bing oppdateringer som stort sett bare er tilgjengelig i USA Social Desktop: Nøyaktig det det hørest ut som integrering av sosiale nettjenester i OSet Lenke til kommentar
wotg Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Jeg ønsker meg: Penere grensesnitt Kjappere oppstarstid Smidigere integrasjon med ting som twitter, facebook, youtube osv. Bedre multimedia pakke (mediaplayer) Forståelige feilmeldinger og et hjelpesystem som faktisk fungerer En løsning som gjør at alle programmer og drivere autoppdaterer seg selv (burde vært gjort for LENGE siden) det er pain å drive å lete etter nye drivere for grafikkort, lydkort og what not hele tiden. Ellers er jeg faktisk ganske så fornøyd med Windows som OS. Det virker jo også som om vi kan vente å se en ny satsning på windows som spillplatform, noe som er gode nyheter for oss som hovedsakelig er PC gamere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 (endret) Herregud.... "windows er dritt og må skrives fra scratch" kommentarer er så usaklige og så lite gjennomtenkte at man helst bør holde kjeft. Æh..? Hvor har du hentet det sitatet fra ? Windows må stadig og gradvis endres for å bli bedre, holdes moderne ... Det går ei stund, men til slutt finnes så mye grums i API'ene at en nesten er nødt til å starte på nytt. Dette problemet blir større jo mer systemene omfavner og Windows kan en jo regne for forholdsvis stort. Å ditche windows som det er i dag og lansere noe helt nytt ville være døden for microsoft. De gjorde det jo med NT. Som seinere blei W2K og XP mens Win95 kjernen døde i stillhet. Kan ikke huske at MS led særlig nød den gangen... Endret 30. juni 2010 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Penere grensesnitt Noen liker mora, andre dattera. Kjappere oppstarstid Ja, takk! Smidigere integrasjon med ting som twitter, facebook, youtube osv. Bedre multimedia pakke (mediaplayer) Øhmf... Disse tingene har strengt tatt lite med os'et å gjøre. En kan jo kanskje argumentere med slikt når det gjelder skrivebordsmiljøet, men det blir litt på siden. Forståelige feilmeldinger og et hjelpesystem som faktisk fungerer Forsåvidt en god ting, men det er veldig vanskelig å være konkret når systemet selv, i mange tilfeller, ikke ved hva som er feil. For konkrete feilmeldinger kan gjøre vondt værre. En løsning som gjør at alle programmer og drivere autoppdaterer seg selv (burde vært gjort for LENGE siden) det er pain å drive å lete etter nye drivere for grafikkort, lydkort og what not hele tiden. Tja... laste ned er jo greit nok, men automatisk installasjon av nye drivere er risikosport. Ellers er jeg faktisk ganske så fornøyd med Windows som OS. Det virker jo også som om vi kan vente å se en ny satsning på windows som spillplatform, noe som er gode nyheter for oss som hovedsakelig er PC gamere. Jeg hadde helst sett at verden kom til uniform enighet om plattformen (som DirectX ol.) for spill på PC slik at samme kode (dvs. spill) kunne kjøres på flere os. Men det er vel ønsketenking. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Facebook og twitter integrasjon er fullt mulig og har vært mulig siden vista med gadgets utvidelser, sidebar eller hva det het i vista. Lenke til kommentar
baguett Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Blir sikkert raskere oppstartstid, men "lynrask" er vell et ord Microsoft har brukt om sine OS'er helt siden vista? jaja, skal ikke klage, håper den ikke blir tro kopi av Windows 7 utseendemessig. Lenke til kommentar
adder1972 Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Så kult at Microsoft har valgt å kopiere Ubuntus velkjente Human-bilde! Men, det kommer vel ikke som noen overraskelse etter KDE ble kopiert i Win 7. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 @adder1972 jeg syntes ikke det er riktig å sammenligne noe som helst i KDE og windows 7 sitt grensesnitt. dette er for at tanta di på 68år som kan KDE ikke vill forstå så mye av windows7 sitt grensesnitt og visa versa. jeg syntes de er spesielt forselige med tanke på oppgavebehandling, oppgavelinje, kontrollpanel og filbehandling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå