Gå til innhold

Kamptråd - Spania vs Portugal (Åttendedelsfinale)

Latias

Anbefalte innlegg

Men nå fikk vi ikke et første mål hvis man avskriver målet til Spania, fortjente ingen å vinne da? Jeg mener at den som fortjener å vinne er den som er nærmest seieren, og for meg var Spania nærmest seieren selv uten 1-0 idag.

Det hadde da strengt tatt blitt ekstraomganger og eventuelt straffekonk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke snakk om hva som skal avgjøre fotballkampene, men hvilket lag som egentlig fortjente å vinne. Det er selvsagt målene som skal avgjøre hvem som vinner, men det avskriver ikke muligheten for å få en ufortjent vinner. Jeg synes for eksempel at Hellas var en ufortjent vinner av EM 2004, selv om de scorte de målene de trengte og for det meste regelmessig om jeg husker riktig, så føles det urettferdig at et lag vinner nesten på flaks alene.

Men nå fikk vi ikke et første mål hvis man avskriver målet til Spania, fortjente ingen å vinne da? Jeg mener at den som fortjener å vinne er den som er nærmest seieren, og for meg var Spania nærmest seieren selv uten 1-0 idag.

Ingen kan vite at det ville blitt ekstraomganger eller straffekonk heller. Som sagt kan man nesten ikke spekulere i hva som ville skjedd, og man kan hvertfall ikke si at det helt sikkert hadde blitt 0-0 om Villa hadde blitt avblåst for offside.

Endret av Maefteda
Lenke til kommentar

Å komme til en målsjanse i en slik kamp er som vi vet ofte veldig vanskelig. Når da et angrep kommer og det til og med blir mål ut av det er det en stor prestasjon og man har lyktes med hele meningen med spillet. Offside/onside er jo ofte så jevnt at det er en stor prestasjon uansett.

Hvis det ble dårlig formulert så er jeg ganske enkelt enig med deg.

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om hva som skal avgjøre fotballkampene, men hvilket lag som egentlig fortjente å vinne. Det er selvsagt målene som skal avgjøre hvem som vinner, men det avskriver ikke muligheten for å få en ufortjent vinner. Jeg synes for eksempel at Hellas var en ufortjent vinner av EM 2004, selv om de scorte de målene de trengte og for det meste regelmessig om jeg husker riktig, så føles det urettferdig at et lag vinner nesten på flaks alene.

Ingen kan vite at det ville blitt ekstraomganger eller straffekonk heller. Som sagt kan man nesten ikke spekulere i hva som ville skjedd, og man kan hvertfall ikke si at det helt sikkert hadde blitt 0-0 om Villa hadde blitt avblåst for offside.

Ikke noen pen fotball, men min mening er at reglene er klare og Hellas skulle ha vunnet. Eller fortjente å vinne om du vil.

Du mener altså at ufortjente resultat har noe med spillet å gjøre og ikke målene. Har argumentert sånn selv jeg, men det er bare fordi jeg var partisk til et av lagene i de kampene. Blir ikke rettferdig i sånne situasjoner. Man står på det laget man følger sin side i mange situasjoner

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar

det var ikke offside :)

Det er marginalt offside, men det er fullt forståelig at han ikke blåser. Tror ikke han fikk med seg at ballen traff Iniesta Xavi på veien heller, for det var flere spillere som stod i veien.

Endret av Latias
Lenke til kommentar

Hellas er og blir rettmessige vinnere, det er det ikke noen tvil om, men som sagt er det ikke alltid det laget som spiller best som vinner. Hellas vil ikke være bedre i fotball enn motstanderlaget sitt om de vinner en kamp 1-0 etter et kronglemål og null sjanser utenom og det andre laget har 10 stolpeskudd f.eks.

Lenke til kommentar

Hellas er og blir rettmessige vinnere, det er det ikke noen tvil om, men som sagt er det ikke alltid det laget som spiller best som vinner. Hellas vil ikke være bedre i fotball enn motstanderlaget sitt om de vinner en kamp 1-0 etter et kronglemål og null sjanser utenom og det andre laget har 10 stolpeskudd f.eks.

Men da mener du altså at det ikke er rettferdig

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig sant. Men det laget som hadde fått "ordentlig" mål på de 90minuttene hadde da "fortjent" seieren. Om det så måtte blitt ekstraomgang så gjelder det samme.

Lenke til kommentar

Jeg mener at det kan være urettferdig at et lag vinner, selv om de scoret flere mål etter regelene enn de andre. Det å få et mål gjennom klabb og babb i feltet kan være like tilfeldig som at en fyr akkurat ikke blir avblåst for en knepen offside.

Jeg tror Villa ville scoret selv om han hadde vært såvidt onside i den situasjonen. Det at han er 10 centimeter i offside eller onside gjør forsåvidt ingen forskjell. På samme måte kan man si at for eksempel et feilaktig frispark endrer kampen som gjør at man at aldri vil få en rettferdig vinner i en kamp uansett. Siden det så og si alltid vil oppstå feildømte situasjoner. Simple små detaljer endrer hva som skjer, så på den måten får man aldri et helt rettferdig resultat, hvis man skal tenke slik. Det er derfor jeg mener man kan se på rettferdighet som det laget som var nærmest seieren.

Endret av Maefteda
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener at det kan være urettferdig at et lag vinner, selv om de scoret flere mål etter regelene enn de andre. Det å få et mål gjennom klabb og babb i feltet kan være like tilfeldig som at en fyr akkurat ikke blir avblåst for en knepen offside.

Jeg tror Villa ville scoret selv om han hadde vært såvidt onside i den situasjonen. Det at han er 10 centimeter i offside eller onside gjør forsåvidt ingen forskjell. På samme måte kan man si at for eksempel et feilaktig frispark endrer kampen som gjør at man at aldri vil få en rettferdig vinner i en kamp uansett. Siden det så og si alltid vil oppstå feildømte situasjoner. Simple små detaljer endrer hva som skjer, så på den måten får man aldri et helt rettferdig resultat, hvis man skal tenke slik. Det er derfor jeg mener man kan se på rettferdighet som det laget som var nærmest seieren.

At tilfeldigheter avgjør kamper er jeg enig i.

Vel jeg kan spørre mange spørsmål til påstandene dine. Jeg ser at du verdsetter "godt" angrepsspill høyere enn "godt" forsvaresspill. osv osv

Men ok. Jeg er ikke enig med deg. Tilfeldighetene bør ikke være fra reglene. Det mener jeg. Jeg synes det høres ut som om man like gjerne kunne hatt stilkarakterer i fotball og sløyfet målene.

Angående bildet så vant Spania fortjent om Villa ikke var i offside, men diskusjonen er vel egentlig ikke om han var i offside eller ikke.

Lenke til kommentar

Ser ut for meg som det er hårfin offside. Uansett skal tvil komme det angripende laget til gode, så det er egentlig ikke så mye og diskutere. Dersom vi ikke kan se det klart av bildene nå, så hvordan skulle dommeren klare det under kamp? Altså det er tvil, og dermed godkjent mål.

Lenke til kommentar

Vel, man har jo ikke akkurat et godt forsvarspill om motstanderen har fått til 10 stolpeskudd. Sett bortifra at Barcelona ikke skulle fått avblåst sin 2-0 scoring i siste kamp mot Inter, så fortjente Inter å gå videre grunnet bra forsvarsspill. Så jeg vet å sette verdsette det også.

Men uansett:

Med din logikk vil man aldri få en rettferdig vinner i fotball. Sett at Ronaldo hadde fått frisparket han egentlig skulle ha hatt i første omgang, så kunne kampen utartet seg helt annerledes igjen. Hadde Ronaldo fått frispark ville de fått en sjanse, istedenfor at Spania hadde fått ballen og kunne fortsette sitt press på Portugal. Det hadde også endret kampbildet og kampen kunne like gjerne endt 2-0 til Spania som 4-1 til Portugal. Da vil man allerede der ikke kunne ha mulighet til å kåre en rettferdig vinner med din logikk.

Slike situasjoner oppstår i hver eneste kamp, feildømming vil alltid forekomme og kampene vil alltid endre seg i forhold til hvordan de ville blitt hvis alt hadde blitt riktig dømt. Derfor kan man aldri få en rettferdig vinner om man skal se på hvilket lag som fikk de fleste rettmessige målene i en kamp. Nettopp fordi et rettmessig mål kan være forårsaket av en dommerfeil likevel.

Endret av Maefteda
Lenke til kommentar

Møkkamann

ronaldo169_77691516x9.jpg

Ingen dommarskandale det målet der. Villa var kanskje hårfint i offside, men å få det med seg er ikkje lett. Ikkje sikkert linjedommaren ser at Xavi forlenger den heller. Om me ikkje klarer å avgjere om det er offside eller ei etter nøye studie av ein video, korleis skal ein forvente at linjedommaren klarar det i løpet av eit halvt sekund? For ikkje å snakke om at dommaren har to-tre mann mellom seg og ballen.

http://www.youtube.com/watch?v=AQQVuQD3120

Spania var det beste laget og vant sånn sett fortent.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...