Gå til innhold

Forslag til hvordan navngi bildene sine?

Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Jeg beggynner nå etterhvert å få en del bilder i RAW-format. Disse blir bare tagget av fotoapparatet, og navnet som fotoapparatet gir bildet sier meg ingenting i lengden. Så er det noen har gode forslag til hva man skal kalle bildene sine, slik at de blir mere søkbare over tid?

Hvis du har flere tusen bilder på maskina.. hvordan har du organisert disse? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du vista eller win 7 så kan du tagge bildene dine gjennom f.eks Windows Live Fotogalleri. Disse taggene er en innebygd del av operativsystemene så de blir ikke borte selv om du får en diskkrasj og må restore bildene fra en backup.

Jeg har tagget alle mine bilder med Live da den er veldig enkel å bruke + at den er søkbar på tagger, og den er forsyne meg gratis også.

(Har ca. 38000 digitale bilder)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Har kjøpt meg Aperture 3 og når jeg ser etter så har jeg det som jeg trenger der gitt.. :blush: Øya er det første man blir blind på.. :p

Lenke til kommentar

Har kjøpt meg Aperture 3 og når jeg ser etter så har jeg det som jeg trenger der gitt.. :blush: Øya er det første man blir blind på.. :p

Nå kjenner jeg ikke hvordan Aperture gjør dette men jeg gjorde denne jobben i Lightroom uten å LAGRE taggene til filene (de lå bare i Lightroom katalogen). Så når jeg reinstallerte og ikke tok vare på databasen stod jeg på bar bakke igjen. Bare en liten heads up :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

For det meste bruker jeg metatagger i LightRoom for å holde orden på bildene. Jeg bruker også en mappestruktur på disken som forteller meg i hvilken sammenheng bildene ble tatt. Dette gjør det lett å søke fram de bildene jeg trenger. Alle bildene beholder de filnavnene kameraet har satt, med unntak av de som har vært en runde gjennom PhotoShop. Disse bildene får prefiksen "PS", noe som gjør det lett å sortere ut ferdig behandlede bilder uten å lage undermapper.

Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg ikke hvordan Aperture gjør dette men jeg gjorde denne jobben i Lightroom uten å LAGRE taggene til filene (de lå bare i Lightroom katalogen). Så når jeg reinstallerte og ikke tok vare på databasen stod jeg på bar bakke igjen. Bare en liten heads up :)

Du må følge med i timen og lagre metadataen til RAW-fila. Kan gjøres manuelt eller automatisk.

Sjekk denne posten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...