Gå til innhold

Får ikke skrivetilgang til Netgear Stora

Anbefalte innlegg

Jeg har no gått til innkjøp av en slik fin box, men jeg får ikke brukt den "skikkelig" i linux, den vil ikke bruke samba med skrivetilgang... jeg får jo sett den og brukt filene men jeg kan ikke skrive til disken når jeg legger den inn i fstab :cry:

Har noen fått den til og fungere i linux? Har fått vite at det skal gå men ikke hvordan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sett endel som klager på at Stora funker dårlig til Linux.

Det er mulig du burde undersøke det nærmere. Det smarteste hadde vel vært å undersøkt det før du kjøpte boksen da men. :whistle:

ja jeg vet at det er viktig og sjekke dette før kjøp av intern hardware, men en extern disk! jeg hadde alldri trudd at de skulle kunne lage så dårlige løsninger, for jeg har fra før to stk routere som fungerer langt bedre enn forventet. Så lærdomen blir retuner varen med det samme du merker at den ikke fungerer i linux, jeg trudde det var en bagatell og ville derfor prøve og fixe det men den gang ei....

Lenke til kommentar

Det er jo ikke en ekstern disk som sådan. Jeg anbefaler deg å enten spørre på linuxforumet her eller sjekke utenlandske linuxforum for å finne kompatible NAS til det OSet du skal kjøre.

Og jeg kan skjønne at du føler deg litt lurt da Netgear faktisk skriver at Stora er kompatibel med Linux mens dette ikke alltid er tilfelle.

Stora har også andre problemer som at man ikke får tilgang til den hvis internetforbindelsen er nede da den krever at du logger deg på via Netgears portal. Det skal visstnok være en workaround for det problemet men etter det jeg kan se så er det knotete.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Jeg har kikka rundt etter et NAS i lengre tid og Stora var vel det første som utpekte seg mye pga at jeg har en Netgear WNDR3700 router som er absolutt den beste routeren jeg har sett, og at prisen er veldig fordelaktig. Men etter å ha lest om alt trøbbelet med at boksen må ha en internett forbindelse for å funke så ble den fort litt uaktuell for meg. Jeg synes det er pussig at de har klart å lage en så idiotisk løsning.

Har du ingen mulighet for å returnere denne?

Lenke til kommentar

Jeg oxo fant ut at denne var perfekt, fram til for ca en uke siden, da jeg virkelig skulle begynne og bruke den, og da var det mint en uke for seint for returen. Men det må jo ikke glømmest at dette er "billig" versjonen av de andre nas systemene til netgear, så derfor er vel mangelen på funksjonalitet og støttefor annet enn win o mac. men for all del, den er rask 8-12 mb /sek ved bruk av samba og pålitelig som altid for netgear.

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen, dette gjorde susen, endelig full kontroll over nas disken min :-) den var vist ikke så ille alikevell :p

Og angående hastigheten, så er vist den dårlig ja... (jeg har aldri hat mer enn 20 - 25 mb/sek) har sikkert noen trege disker eller noe annet som senker hastigheten....

Lenke til kommentar

Men det viktigste var skrivetilgangen :thumbup: og den er ordnet :!: akkses uten internett er oxså ordnet, i linux så skriver man bare ip adressen til stora boksen, har prøvd og det virker fint, sikkert root tilgangen som fixet det oxo :tease:

Så lærdomen blir at disse fabrikantene ikke må prøve seg på noen begrensinger ang software (iphone, android eller netgear) de blir altid hacket og vi kan bruke de som man selv vil og ønsker :!:

Lenke til kommentar

Det er jo fryktelig irriterende at de skal begrense funksjonaliteten til et i utgangspunktet bra produkt på den måten. Det var nok denne workarounden jeg leste om på et linux forum også.

Men det er jo knall at du fikk løst problemet, kanskje jeg ikke skal avskrive Stora fullstendig allikevel.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vist det jeg vet idag ang netgear stora så hadde jeg IKKE kjøpt den, da hadde jeg lagt noen lapper til i potten og kjøpt en av de andre mer profesjonelle nas løsningene til netgear, for uansett så produserer netgear gode ting, bare det at stora har noen store mangler som jeg syns er viktige. Og det er ikke sikkert at en med windows vil merke feilene så tydlig som vi med linux gjør? kansje den virker mye bedre for en som bare skal lagre litt og ikke ha oppstart ved boot med full skrive og lese tilgang? Ikke vet jeg, for jeg eier ikke en eneste windows maskin, :tease: så ikke kommer jeg til og prøv det heller.... :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg håper noen her kan hjelpe meg med telenet og chown komanoen, på min stora får jeg forandret brukerrettighetene på filene til 0755 uten problemer med root tilgang. Men jeg får ikke forandret brukeren fra 050 og 048 som alle filene har? men mappene de går det greit med! hvilken chown komando bruker man når alt innhold i hele mappe strukturen (mappe med under mappe og filene på alle nivå) skal forandres?

Jeg trudde det var <"chown -R "bruker" "mappe"> ? eller er jeg helt på jorde no?

Lenke til kommentar

Trur det er et bedre valg enn mitt :thumbup: men for all del min funker sånn nesten no.. har klart og fått riktig eierskap på filene no tilslutt, måte bruke sudo -i for etter det og bruke chown -cR... mye bal men lærerikt og veldig nyttig tiulslutt ble den :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Trur det er et bedre valg enn mitt :thumbup: men for all del min funker sånn nesten no.. har klart og fått riktig eierskap på filene no tilslutt, måte bruke sudo -i for etter det og bruke chown -cR... mye bal men lærerikt og veldig nyttig tiulslutt ble den :D

Jeg angrer på kjøpet :thumbdown: jeg har plukket ut disken, formatert den totalt og tatt den i bruk på en stasjonær maskin, bruker den som filserver, dette er ikke perfekt men den fungerer bedre no enn noen gang før... (disken altså) Men som altid så kom det noe godt utav det tilslutt:

A) ikke tru på hardware produsentene når de skriver Linux convertibel

B) selvgjort er vell gjort, og billig er ikke altid bra :whistle:

c) og tilslutt linux er best!

Endret av desverre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...