ma9nuss Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Vi har kjøpt hus fra 1939, gammelt bindingsverk med rupanel og papp på inn- og utside. Målt tykkelse mellom rupanel er ca 11 cm. Regner med at det er 4” (10,16cm) stendere i bindingsverket. På innsiden er det lagt en lys type asfaltplate (ca 2-3 cm tykk) og tapet/strie. Asfaltplaten er i god stand og ikke smuldret opp eller løs noen steder. Utsiden er relativt nymalt (ett år siden) og dårlige bord har blitt byttet ut. Vi har sprøytet inn isolasjon i veggen (rockwool) fra innsiden. Planen er å fjerne gammel tapet/strie, fore ut ytterligere 5cm på innsiden, isolere og samtidig legge skjult elektrisk anlegg her. Jeg vil ikke legge skjult anlegg bak fuktsperre, og mitt spørsmål er om det er lurt å legge fuktsperre på asfaltplatene direkte? (evt. Fjerne asfaltplatene og legge fuktsperre direkte på rupanelet). Alternativet blir å gå videre uten fuktsperre. Med isolasjon, rupanel og asfaltplater får jeg ca 15-16 cm på kald side. Vet at tommelfingerregelen sier 3x tykkelse av isolasjon på varm side skal ligge på kald side. (noen sier 2/3 på kald side….?) Jeg vil gjerne ligge på trygg side her, men er usikker på hvor mye rupanel og asfaltplater isolerer. Kan noen her inne gi velfunderte råd for eller imot fuktsperre i dette tilfellet? En takk til alle som svarer. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Jeg er 100% enig i din tankegang om å tilleggsisolere innvendig i tillegg til innblåsingen, og legge skjult el på varm side av fuktsperre. Akkurat det samme jeg planlegger å gjøre hos meg, i et hus fra 1947, hvor det ble blåst inn i hulrommene for ti år siden. Det store spørsmålet her er vel hvorvidt asfaltplatene allerede fungerer som en fuktsperre. I så fall trenger du ingen plast som fuktsperre, eller plasten bør legges rett på asfaltplatene. Fjerner du asfaltplatene, og det innblåste hulrommet er bare 4", har du muligheten til å isolere med to lag av 5 cm, med fuktsperren 5 cm fra innsiden av veggen, og da får du tre ganger så mye isolasjonstykkelse på utsiden som innsiden av fuktsperren. Samtidig er det kanskje ikke bare fysisk tykkelse man må ta hensyn til - isolerer innblåst Glava like godt som Glava i rull eller plate? Hvis f.eks. 10 cm innblåst tilsvarer 7 cm plate i isolasjonsevne, bør man ta det med i regnestykket for hvor fuktsperra bør legges? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå