Gå til innhold

Cross Processing - teknikk

Anbefalte innlegg

Hei...

Har lenge lett etter tutorialer som viser hvordan digital cross processing funker, men ikke funnet heelt det jeg leter etter.

Jeg har noen actions som gjør det relativt bra, men jeg vil lære fra scratch, slik at jeg kan bestemme fargestikk og slikt helt selv.

Noen som har peil?

Jeg husker det var noen her som presenterte teknikken så enkelt som 2 lag, ett mørkt og ett lyst, og med noen blending modes fikk de til ønsket effekt, da svarthvitt, men teknikken kan brukes med andre bilder og farger.

For de som ikke skjønner hva jeg er ute etter, så er det i denne stilen:

401px-Crossprocessbike.jpg

01-cross_processing_atn.jpg

pietro-cross-processed.jpg

2491464645_6a9234be48.jpg

Jeg vet hvordan det oppsto i den analoge verden, men vil gjerne gjennskape i Photoshop.

Anyone? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den raskeste måten å oppnå denne effekten i Photoshop er ved å lage et nytt curves layer, der du lar RGB-kurven være som den er, og går inn i hver av fargekanalene og manipulerer kurven. Noe du kan forsøke er å lage en S-kurve i den grønne og røde kanalen, mens du lager en motsatt S-kurve i den blå kanalen. Endre evt. også layerets blend-mode til "color" for ikke å påvirke kontrastene i bildet, som du heller kan gjøre i egne layers.

For ytterligere effekt kan du legge på to solid color fil-layers, hvor det ene skal ha en okergul farge hvor du endrer layerets blend-mode til "color" og setter opacity til rundt 20%, og det andre layeret fyller du med en blå farge (f.eks 5550de) og setter blend-mode til "exclusion" og opacity til ca. 10%.

Jeg beklager om dette ble litt rotete forklart, men jeg har ikke PS på denne maskinen så jeg får ikke lagt ut screenshots =P Du får si ifra om du ikke helt forstod hva jeg mente, så kan jeg lage en kjapp tutorial med steg-for-steg screenshot.

Lykke til ;)

Endret av Sindresh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...