Ratleto Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Jeg har en sak gående med Canal Digital kabel-TV om prisøkning. De påstår å ha sagt ifra pr brev at prisen er økt fra 249,- pr mnd for grunnpakken, til 274,-. Men vi har ikke fått noe brev om dette. Er det noen flere som har opplevd det samme? Jeg vurderer å ta saken til forbrukerrådet, men dersom det bare er meg, og muligens en nabo, som har opplevd det samme, så har jeg antakelig lite å stille opp med. Har vært i kontakt med forbrukerrådet, og det var, dessverre, min risiko om brevet kom frem eller ikke. CD (Canal Digital) trengte bare å sannsynliggjøre at de hadde sendt ut brevet. Det hele startet med at en selger fra Loqal var innom ang fiber i gata. Det var han som gjorde oss obs på at prisen var økt. Jeg sendte nylig et brev til CD, og fikk svar tilbake om at de hadde sendt beskjed sammen med avtalegiroen i banken, og ikke pr brev. Jeg sjekket med banken min, og de sa det ikke var mulig å sende info sammen med avtalegiro, kun med e-faktura. Nytt brev til CD, og så fikk jeg en tlf i går der de sa dette med avtalegiro var feil, og at de hadde sendt beskjed pr brev. De nektet også å sette ned prisen til den tidligere prisen. Jeg spurte om jeg virkelig måtte ta saken til forbrukerrådet, og ja, det måtte jeg gjøre hvis jeg ville gå videre med saken. Deres egne avtalevilkår sier at de skal informere om prisøkninger med 3 måneders varsel - med noen unntak. Ingen av unntakene kan brukes for denne prisjusteringen etter det jeg kan se. Så, dersom du har Canal Digital kabel-TV, råder jeg deg til å sjekke hva du betaler nå i forhold til desember 2009 - og skrive om det her. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 (endret) Om de faktisk har sendt ut brev, og de ikke har kommet frem til deg, så kan det være mange årsaker til det. De kan ha blitt rotet bort i posten, postmannen kan ha lagt de i feil postkasse, postmannens hund kan ha spist de opp eller du kan ha mistet de på veien fra postkassen til inngangsdøra di. De kan også ha ligget innimellom reklame eller annet som du har kastet i søpla uten å se alt for nøye på det. Ettersom dette mest sannsynlig er en prinsippsak for deg (mtp. at prisøkningen er relativt beskjeden), så vil jeg egentlig bare anbefale deg å droppe det. Mest sannsynlig har de rett i at de har sendt ut brev om dette, og dermed har de gjort det som kreves av dem. Og vil du virkelig bruke flere timer på å krangle til deg noen få kroner? Det kommer til å bli fryktelig dårlig timelønn for deg, ja om du i det hele tatt får noe tilbake da. Nei, bruk heller den tiden på noe hyggelig... som venner, familie eller andre ting. Du blir en lykkeligere person av det Endret 29. juni 2010 av Marekatten Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 29. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2010 (endret) Nå har jeg snakket med 2 naboer - og ingen av dem kan huske å ha fått beskjed om prisøkning. Så jeg tror ikke det er helt tilfeldig at jeg ikke har fått det. Jeg vet det ikke er mange kronene det er snakk om, men det blir jo over 500,- pr år dersom man lar CD holde på slik. Endret 29. juni 2010 av Ratleto Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 men det blir jo over 500,- pr år dersom man lar CD holde på slik. Unnskyld meg, "lar" dem holde på slik? Canal Digital står faktisk fritt til å prise sine tjenester slik det ser det best. Hvorfor skal du ha noen fordel ovenfor alle deres andre kunder, kun fordi du (kanskje) ikke har fått noe varsel? Canal Digital har i tilegg forklart at brev er blitt sendt ut, og da er det jo ganske sannsynelig at dette faktisk stemmer. Nei, betal det det koster, eller si opp abbonomentet ditt og bytt til noe annet. Forøverig støtter jeg Marekatten i det siste kommentaren. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 29. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2010 Joda, CD har lov til å prise tjenestene sine som de vil - innenfor lover og regler, som de selv delvis har satt. Og da synes jeg faktisk de skal holde seg til de reglene. Jeg må forholde meg til de samme reglene, så hvorfor skal ikke de det? Nei, det er ikke snakk om mange kronene pr måned, og jeg kunne brukt tiden på noe annet, men jeg synes faktisk ikke et selskap skal ha lov til å holde på slik de trolig gjør. Som jeg skrev i min forrige post, så har jeg nå snakket med 2 andre naboer, og de kan heller ikke huske å ha fått beskjed om prisøkning. Har posten da rotet bort brev til et helt nabolag sånn tilfeldig, da eller? Men det var ikke poenget mitt med denne tråden. Jeg var ute etter å få andre CD-kabel-TV-kunder til å sjekke om de har fått beskjed om prisøkningen, og si ifra her, for å finne ut om vi 3 i nabolaget her er de eneste som ikke har fått beskjed. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Uten sammenlikning forøvrig kan jeg nevne at jeg også har hatt problemer med CD og endring av pris. I mitt tilfelle hadde jeg kjøpt Norgespakken (parabol) og bindingstid ett år. Etter noen måneder økte de prisen, men jeg fikk etter litt om og men bekreftet at den opprinnelige prisen gjaldt i bindingstiden. Likevel var hver eneste faktura jeg fikk fra CD feil - de fakturerte det nye (høyere) beløpet hver gang. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Nå har jeg snakket med 2 naboer - og ingen av dem kan huske å ha fått beskjed om prisøkning. Så jeg tror ikke det er helt tilfeldig at jeg ikke har fått det. Jeg vet det ikke er mange kronene det er snakk om, men det blir jo over 500,- pr år dersom man lar CD holde på slik. Hvorfor dere ikke har fått beskjed, eller om CD i det hele tatt har sendt ut brev, har jeg ingen aning om. Men allikevel så har du nå "fått beskjed", eller blitt gjort oppmerksom på prisøkningen. Dermed kan du kun kreve kompensasjon fra den tiden prisøkningen trådte i kraft til i dag. Du får ikke en kronisk lavere pris fordi de ikke gjorde deg oppmerksom første gangen. Uansett har alle som mottar og betaler regninger en plikt til å sjekke at regningen faktisk stemmer. Om du har betalt CD sine regninger, uten å faktisk sjekke hva du har betalt, så er jo det egentlig din egen feil. Lenke til kommentar
hewkings Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 jeg tror ikke du kommer noen vei med det her. Er bare og gi opp. Du som kunde har en kontrakt med Canal digital og i den kontrakten har vel du skrevet under på. Der står det at cd kan prise sine tjenester etter markedetet. Er vel det samme her som det er Hos Get regner jeg med. Skaper bare utrolig masse bry for deg. Er det utenfor oppsigelses tiden er det vel bare og si opp om du ikke er enig =) Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 (endret) Jeg har CD Kabel-tv. Info om prisøkningen kom sammen med faktura en gang i korrekt tid før prisendringen. Lett å gå glipp av om man ikke følger med, men lovlig meldemåte. Hvor lang tid etter prisendringen gikk det før du fikk med deg at prisen faktisk hadde økt? Endret 7. juli 2010 av Alastor Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 8. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2010 Vi hadde avtalegiro med CD, og fikk aldri brev sammen med faktura. Som jeg skrev tidligere, så påsto de at info var sendt til epost i nettbanken sammen med avtalegiroen, men dette er altså ikke mulig. Jeg fikk vite det av en selger for fiber i mai, men glemte å sjekke det der og da. Var nå i juni at jeg oppdaget at prisen var økt. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Jeg trodde og at selskap kan informere om slikt på nettsiden, hvis det er oppført i kontrakten. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 8. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2010 Det står ikke i avtalevilkårene at slikt bare skal opplyses på hjemmesida. Se linken "Avtalevilkår" i første post. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Jeg sjekket med banken min, og de sa det ikke var mulig å sende info sammen med avtalegiro, kun med e-faktura. For å ha avtalegiro så må man jo ha e-faktura? Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Angående frustrasjon over prisøkninger. De fleste firmaer "burde" jo logisk nok regulere prisene årlig i henhold til inflasjon og kostnader. De fleste velger likevel å gjøre det sjeldnere (2-3 år). Men at prisene på en slik tjeneste vil gå opp med jevne mellomrom er noe man rett og slett bare må forvente hvis ikke teknologien eller markedet forandrer seg radikalt. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Vi hadde avtalegiro med CD, og fikk aldri brev sammen med faktura. Som jeg skrev tidligere, så påsto de at info var sendt til epost i nettbanken sammen med avtalegiroen, men dette er altså ikke mulig. Jeg fikk vite det av en selger for fiber i mai, men glemte å sjekke det der og da. Var nå i juni at jeg oppdaget at prisen var økt. At du har avtalegiro gjør at du stiller sterkere. Om de påstår de har sendt noe som ikke er mulig å få til i praksis, ville jeg henvist til dette og bedt at de refunderte overskytende beløp + avslag de 2 neste månedene, hvorpå du så betaler nye prisen. Dette utgjør 300,- ca, så burde være enkelt for canal digital å fikse . Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 12. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2010 Jeg sjekket med banken min, og de sa det ikke var mulig å sende info sammen med avtalegiro, kun med e-faktura. For å ha avtalegiro så må man jo ha e-faktura? Nope. Ikke slik jeg har fortstått det. Angående frustrasjon over prisøkninger. De fleste firmaer "burde" jo logisk nok regulere prisene årlig i henhold til inflasjon og kostnader. De fleste velger likevel å gjøre det sjeldnere (2-3 år). Men at prisene på en slik tjeneste vil gå opp med jevne mellomrom er noe man rett og slett bare må forvente hvis ikke teknologien eller markedet forandrer seg radikalt. Det skjønner jo jeg også, men de har selv skrevet avtalevilkårene, der de kan sette opp prisen ift konsumprisindeksen, som gjerne ligger på 2-3% - ikke 10% som siste prisoppgang. At du har avtalegiro gjør at du stiller sterkere. Om de påstår de har sendt noe som ikke er mulig å få til i praksis, ville jeg henvist til dette og bedt at de refunderte overskytende beløp + avslag de 2 neste månedene, hvorpå du så betaler nye prisen. Dette utgjør 300,- ca, så burde være enkelt for canal digital å fikse . De påsto det i det første brevet jeg fikk. Også sa de at dette var feil når de ringte meg. Jeg har fått brevet jeg skulle ha hatt i november 2009 nå, men jeg får se hva jeg gjør videre med saken. Har ikke helt bestemt meg enda. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Er det på grunn av pengene, så bruker du så mye tid at det er fryktelig dårlig timebetalt. Går det derimot på prinsipper, så er det bare å kjøre på. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 12. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2010 Er prinsippet, ja. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Kan du forklare meg hva mer du skal ha krav på en mellomlegg tilbakebetalt og prisen endret med rett frist? De kan ta seg betalt det vil for tjenesten, og du har et vesentlig bedre produkt nå enn det du hadde da det kosta 249,-. Fler HD-kanaler feks. Så la det fare, gjør det jeg sier og krev tilbake sum X. Si så opp seinere, om du ikke er fornøyd med de. Er da ikke verre? Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 12. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2010 Det er bare mellomlegget jeg vil ha, og at prisen ikke økes før 3 måneder etter at jeg fikk skriftlig beskjed, som var nå nylig. Fortsatt ikke bestemt meg for hva jeg skal gjøre videre - la det gå eller "kjempe videre". Har en del annet å tenke på for tida nå (huskjøp bl.a.). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå