Kenny Bones Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 (endret) Hei, jeg er 50% sykemeldt og tenkte ikke over det når jeg var til legen før ferien. Så ser jeg at sykemeldingen pågikk til ferien nesten var over. Kom tilbake i går og spurte sjefen om hvordan jeg skulle føre timer ettersom jeg var 50% sykemeldt. Hun nevnte da at jeg kanskje mister 50% i lønn for den perioden siden man ikke kan være sykemeldt og ha ferie samtidig. Så i dag var jeg til legen og nevnte dette. Han tenkte seg litt om også skrev han ut fortsettelse av sykemeldingen fra den dagen den gikk ut til en stund fremover nå. Samtidig skrev han på en kommentar til NAV på den hvor det står "Han har imidlertid hatt utenlandsferie i perioden 7.Juni-25.Juni. Dette har ikke hindret behandlingen da den vesentlig består av egenøvelser" og mente at dette burde holde. Men høres dette riktig ut? Edit: Fikk beskjed fra lønnsavdelingen nå at jeg skal føre timer for vanlig Ferie og ikke sykemelding. Og på egenmeldingsblanketten på sykemeldingen skriver jeg de dagene jeg hadde ferie. I tillegg var jeg jo faktisk på Malta, altså utenlandsopphold. Blir alt mer komplisert da tro? Endret 29. juni 2010 av Kenny Bones Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 http://www.lovdata.no/all/tl-19880429-021-002.html#9 Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 29. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2010 Dear God så komplisert, klarer klapt å lese det som står der. Plutselig er jeg ordblind gitt.. Mulig å skrive rimelig enkelt forklart? Har googla masse om det, men jeg fatter lissom nada nix. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien. Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør minst 6 virkedager i ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt. Altså, har du vært helt eller delvis arbeidsufør(les: sykmeldt) og dette dokumenteres med legeerklæring, så kan du kreve å få refundert ferien. Du har samtidig, i utgangspunktet, ikke anledning til å reise utenlands ved sykmelding - det finnes dog unntak her. Det finner man vel i lov om trygdeytelser antar jeg. Du skal selvsagt ikke tape penger på å ha vært syk, uavhengig av om du har hatt ferie eller ikke. 1. Du kan få igjen feriedager om du er syk i ferien, forutsatt at ferien er avtalt på forhånd, før sykdommen inntraff. 2. Hvem som skal dekke lønnen din når du er syk er avhengig av ansettelsesforhold, hos oss så dekkes lønnen de 16 første sykedagene av arbeidsgiver, deretter fra trygdekassen. Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 (endret) Krav om utsettelse av ferie gjelder vel kun når en er 100 % arbeidsufør. Ved 50% sykemelding vil ferien (normalt sett) anses som avviklet, og det vil heller ikke bli utbetalt sykepenger. (naturlig nok) Jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor føring av timer er relevant her. Du fører vel ikke timer i ferien? Og du får vel heller ikke betalt når du har ferie? Endret 29. juni 2010 av C-angel Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Fikk du forlenget sykemelding fordi du hadde hatt ferie? Lenke til kommentar
rozon Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Jeg skjønner ikke problematikken her. Man har ikke 'ferie med lønn', og man kan dermed ikke kreve sykepenger for ferieperioden - Du kan ikke få kompensert for noe du ikke ville hatt ellers (altså lønn i ferien). AML § 9 nr 1 er gjeldende når arbeidstaker er helt arbeidsufør. Det er viktig å huske at gradert sykemelding ikke automatisk betyr redusert arbeidstid, uten at det er spesielt relevant for denne saken. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 skumleste hele greia men her ser jeg et lite problem på timelønn vs fastlønn. hvis enn går på fastlønn så er det normalt med 11mnd lønn + feriepenger. så hvis du får utsatt 50% av ferien, så får du også lønn f.eks. de to ukene du er på ferie i oktober . hvis du går på timelønn vil du kun få lønn for de timene du er på jobb den mnd du er på jobb, dvs kanskje kun 2 uker, for de 2 andre ukene er du på ferie og de feriepengene har du allerede fått. så etter det jeg har oppfattet så vil du få en fordel ved å gå på fastlønn. eller tar jeg feil nå? har hatt et par slike tilfeller av dette hvor jeg jobber og det er slikt det har blitt praktisert tror jeg.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå