Gjest Harley Quinn Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Jeg har nå havnet i en litt ubeleilig situasjon her som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal få fortgang på. Tidligere i våres/høst leide jeg leilighet sammen med en annen person. Strømmen ble registrert på meg ettersom jeg bodde der først, men ble delt i to, noe både jeg, NAV og diverse venner vet om.. Leiligheten ble flyttet i fra rundt påsketider i år for min del, og noe tidligere for han jeg da bodde med. På dette tidspunktet hadde han stukket av til stavanger for å være med typen sin så han var så og si umulig og få tak i. Men jeg fikk da siste strømregning som var på godt over 3000 og nettleie på rundt 1500. Disse måtte sendes inn til NAV for hans del ettersom han går på sosialhjelp og dermed ikke kan betale for seg. Pga mye surr og treghet fra hans side ble ikke disse papirene sendt inn til NAV før i mai. Han fikk da avslag på disse og unnskyldte seg med at han ikke hadde penger å gi meg da. I ettertid har jeg spurt hver gang jeg har pratet med han (som ikke er så ofte) og jeg har nevnt masse løsninger, men får beskjed hver gang om at nei, han har ikke penger. NAV vil ikke ta opp saken o.s.v. o.s.v. altså masse unnskyldninger for å unngå å betale meg. Beløpet han skylder meg er vel på rundt 2500 så litt penger er det jo snakk om. Finnes det på noen måte som privatperson å kreve inn disse pengene? Jeg har ikke noe problem med å være "slem" mot personen å blande innkasso e.l. ettersom det har vært mye surr fra hans side tidligere og så fort denne saken er ute av verden vil jeg ikke ha noe mer med han å gjøre. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Kanskje denne gjengen kunne være av interesse? http://www.torpedoinkasso.no/ Lenke til kommentar
G Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Inkassoselskaper kan gi deg pengene tilbake, men det kan også hende du må se langt etter pengene. Derfor, hvis, du går for kontakt med ett inkassoselskap. Sørg da for å finne ett som ikke belaster deg ved "major failure" i å få pengene ut av skyldneren. Noen inkassoselskaper sier at dersom det ikke er penger å hente så legger de saken dø uten å få hentet pengene. De slår seg altså på brystet og hevder at de er flinke til å få tak i pengene. Inkassoselskapet har ingen problemer med å legge alle kostnadene i saken over på skyldneren slik at du skal slippe utgiftene med å få pengene tilbake. Men, det er altså meget usikkert i inkassosaker. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Har du forresten en skriftlig avtale mellom deg og den personen du sier har flyktet til Stavanger? Lenke til kommentar
307sw02 Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Kanskje denne gjengen kunne være av interesse? http://www.torpedoinkasso.no/ haha! Det der kan jo ikke være halveis seriøst engang.. Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Har du forresten en skriftlig avtale mellom deg og den personen du sier har flyktet til Stavanger? Isj, nei, det er det jeg dessverre ikke har. Men NAV vet om avtalen ettersom de tidligere har betalt hans del. Vi har det skrevet ned på msn logg og dette er noe både jeg, hans besteforeldre og foreldrene mine vet om. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Jeg vil tro at en sivilrettslig tvist er det som er mest aktuelt, uten at jeg er noen advokat eller jurist av noe slag. Det vil vel i praksis si at du må sakssøke vedkommende for å få igjen pengene. Merkelig at folk gidder å gjøre seg til kjeltringer for et slikt beløp. Spesielt om dette er en venn av deg. Lykke til. Lenke til kommentar
hewkings Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Du kan kun bruke inkasso selvskap dersom du har sendt ut en regning. Privat personer har ikke lov til dette. Kun firmaer og næringsdrivende. Men kontakt en advokat eller jurist og hør hva du kan gjøre Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Privatpersoner kan fint sende ut fakturaer Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Du kan kun bruke inkasso selvskap dersom du har sendt ut en regning. Privat personer har ikke lov til dette. Kun firmaer og næringsdrivende. Men kontakt en advokat eller jurist og hør hva du kan gjøre Tullball. Lenke til kommentar
G Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Jeg vil tro at en sivilrettslig tvist er det som er mest aktuelt, uten at jeg er noen advokat eller jurist av noe slag. Det vil vel i praksis si at du må sakssøke vedkommende for å få igjen pengene. Merkelig at folk gidder å gjøre seg til kjeltringer for et slikt beløp. Spesielt om dette er en venn av deg. Lykke til. Folk gjør seg dessverre til kjeltring for de minste ting. En ting er jo sikkert, og det er at de som gjør seg til skyldnere ikke har planer om å fortsette noen relasjoner som vennskap med utlåner (den som har utvist tillitt). Lenke til kommentar
G Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 (endret) Hvordan bør ordlyden på fakturaen hennes stiles da? Avsender Mottaker nn. juni 2010 Innkreving av strømavgifter Beløp pålydende kr nnnn,- kreves betalt innen nn dager for felles strømutgifter for perioden dag.måned.år til dag.måned.år., da vi hadde botid på adresse, postnr, poststed. Girodelen: Faktura for felles strømutgifter nn. juli 2010 kr nnnn,- Endret 29. juni 2010 av G Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Som nevnt, jeg har ingen intreresse av å fortsette et vennskap med denne personen. Jeg var vel ærlig talt lei han da han flyttet ut (hjemmeværende, gjorde aldri noe i leiligheten, kunne ikke vaske klær, sette på oppvaskmaskin e.l.) så dette er da bare enda en ting i haugen når det gjelder han. Vil jo egentlig bare få disse pengene ut av verden for å bli kvitt han for alltid.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå