G Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 (endret) Hva gjør Windows Update egentlig når.. du har startet den opp til å lete etter nye oppdateringer? Typisk oppførsel er at det går lang tid, og en kan høre at operativssystemet arbeider litt på harddisken nå og da. Har en med treg respons fra Windows serverne å gjøre? Er det noe design som leder til denne trege responsen med Windows, hvis ja, kan dere beskrive det så utfyllende dere klarer? Nå har jeg en Vista installasjon (Ultimate). Tror helst at opplevelsen ville vært lik med Windows 7 på samme hardware, uten å være skråsikker på det. For hvorfor skulle de lage forskjellige varianter av Windows Update, de ønsker vel ikke å plundre med å oppdatere de 2 variantene Windows hver for seg, men heller å dele så mye kode som de kan få til (tenker jeg). Endret 29. juni 2010 av G Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Tror nok det ligger i Windows serverne, det går ufattelig tregt, og det er langdrygi. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Har nok relativt lite med responsen til serverne å gjøre. Når maskinen din starter opp er det indeksering og caching til minnet som skjer. Sjekking av Windows Update er en ganske liten prosess som ikke tar nevneverdige ressurser. Windows Update på Vista/7 er ganske like. Forskjellen ligger mer på serverne til MS, som da identifiserer klientversjonen. Vista (SP2) bruker Windows Installer 4.5, mens Windows 7 ligger på 5.0. Her ligger endringene hovedsaklig i pakkene. Jeg har ikke kunnskaper inne hvordan Windows Update fungerer i detalj. Tror ikke det er der problemet i spørsmålet ditt ligger heller. Ut i fra det jeg kan lese ut av OP så virker det mer som om at det er diskaktiviteten du tenker mest på. Om at det tar ressurser ved oppstarten. Dette har ikke noe spesielt med Windows Update å gjøre. Lenke til kommentar
G Skrevet 30. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2010 Jeg har vært borti hurtigere PC som har moderne rask hardware med Windows 7 på. Selv der vil det alltid være noe tidsbruk fra en trykker på "Finn nye oppdateringer". Tilbake til min bærbare PC med Vista Ultimate på: - Internettforbindelsen min er mer enn rask nok. - Harddisken er den originalt leverte og er nødvendigvis ikke den raskeste modellen. - 2 Gigabyte DDRII SDRAM - 20 Gigabyte eller mer av ledig diskplass - Klarer fint å drive med virtualisert miljø på den, VMware. Samtidig som jeg gjør ting i Vista (som har vertens hardware). Windows Update er: - Treg etter oppstart med tenkepause. Av og til går nedlastning med ok hastighet, men det kan gjerne komme lange tenkepauser midt i nedlastningen. - Installasjonen tar nødvendigvis lang tid. Spesiellt dette med å lagre tilstanden (tilfelle du kommer til å angre) før installasjon. - Harddisk-aktivitet er det nødvendigvis uansett en del av. Og det er en dårlig indikator for hva som skjer under panseret, det å referere til harddisk-lydene. - Det går også med en del tid før en får utført restart, før sluttinstallasjonen tar til ved påfølgene Windowsoppstart. Jeg tror at mange av disse ventepausene er felles for mange (eller til og med de fleste) av Vista/Windows 7 -brukere. Noen som har noen gode forklaringer for hva som virkelig foregår under panseret? Lenke til kommentar
TCi Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Selvfølgelig vil det ta tid å finne ut hvilke oppdateringer som er tilgjengelige for din maskin. Skjønner ikke helt hva du forventer eller vil fram til. Med meg tar det mellom 5-10 sekunder å sjekke. Diskaktivitet er det minimalt av. Uansett kan du laste ned dette dokumentet som forklarer litt om hvordan Windows Update fungerer: http://download.microsoft.com/download/a/9/4/a94af289-a798-4143-a3f8-77004f7c2fd3/Windows%20Update%20Explained.docx Lenke til kommentar
G Skrevet 1. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2010 Forvente.. Jeg forventer at Windows Update er like rask, eller ihvertfall nesten like rask som den som er på Windows XP. På min Vista-innstallasjon går det betraktelig langsommere enn på mange erfaringer jeg har med Windows XP. Det tar ikke 5 til 10 sekunder hos meg. Jeg sitter ikke og tar tiden vanligvis, men jeg legger merke til når programmer eller hardware arbeider langsomt. Jeg kunne jo ta tiden. Men det krever en del testing i så fall. Testingen bør gjøres både når en har oppdateringer tilgjengelig, slik som på den spesielle tirsdagen hver måned, og når en ganske sikker på at det ikke foreligger oppdateringer. Når det ikke foreligger oppdateringer så synes jeg min Vista-innstallasjon er treg likevel. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Vel, min erfaring er annerledes. Min bedrift drifter mellom 500-600 klienter med XP på. Disse går ikke raskere enn Vista/7 når det sjekkes for oppdateringer. Den web-baserte løsningen er stort sett treg. Samtidig er nedlastingen og installasjonen av oppdateringer for Vista/7 også raskere pga. mindre pakker og bedre pakkebehandler (Windows Installer 4.5/5.0). Uansett er mye avhengig av hvor mange oppdateringer som er tilgjengelige. En oppdatert maskin vil gå langt raskere enn en som er utdatert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå