Gå til innhold

Administrere hvilken nettkobling som skal gå på nett og ikke.

Anbefalte innlegg

Litt klønete å få til en god topic til dette spørsmålet syns jeg.

Men "problemet" mitt er som følger. Her jeg bor nå for en kort periode så har vi to isp'er. ICE og Telenor. ICE er selvfølgelig tregt som F, men den har trådløs router som gjør at squeezeserver'n kjører perfekt via trådløst nettverkskort i pc'n og ut til enhetene.

Mens telenor har en mye kjappere linje, og der har vi ingen trådløs router. Derfor ønsker jeg å bruke kablet nett mot telenor sin router til internet og samtidig være tilkoblet den trådløse routern til ICE for å kjøre squeezebox og PSM over den lokale delen av det trådløse nettet.

Jeg prøvde å bridgekoble de to koblingene i går kveld, men endte da med at jeg satt med ekstern-ip og hastigheter på internet tilhørende ICE-nettet. Jeg har prøvd å lete litt i innstillingene for bridge-nettet, men fant ikke noe sted hvor jeg kunne velge å ikke koble ICE-delen til internet.

Akkurat nå så fungerer det hele med at jeg aktiverte det trådløse nettet utenom bridge, men etter at jeg var på nett via det kablede nettet. Men jeg regner med det er mulig å få til dette på en litt mer manuell og kontrollert måte, og ikke bare via "flaks"..?

Jeg har forresten Win7 Ultimate.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal ikke være så vanskelig uten å bruke bridge mode. Sett f.eks Telenor router til 192.168.1.254 og ice.net router til 192.168.1.253 på LAN portene. Disable dhcp på ice.net routern så "default" klienter får alt dette fra telenor routern. Så trenger du kun en kabel fra en av lan portene i ice.net routern til telenor routern for å koble disse sammen.

Da burde trådløse klienter fra ice.net routern få ip fra telenor routern og bruke den som standard vei ut på internett. Om ikke kan du med manuelle ip oppsett fritt styre hva som skal være veien ut på internett med kun å bytte gateway og dsn servere til respektive linje ut i den store verden. Både fra de kablede eller trådløse klientene.

Lenke til kommentar

Takker.

Jeg glemte vel å si at det er andre brukere her som _skal_ ha ice.net sin internet som default, mens jeg er den eneste som skal bruke telenor(men den er jo ikke trådløs, så de får ikke problemstillingen).

Men det jeg har lurt på er om jeg kan sette en egen ip og andre "eksklusive" innstillinger på det kortet, og så bruke disse innstillingene på squeezeboxene som skal koble til den pc'n. Vil dette funke? At de kobler seg rett mot pc'n i stedet for å gå via en router?

Lenke til kommentar

Om ice.net skal være default så lar du den ha dhcp og telenor routern ikke. Så om routerne har de ip'ene jeg sa tidligere, og legger f.eks dhcp i ice.net routern til 192.168.1.100 - 110 alt etter hvor mange ip'er du trenger, vil ting virke motsatt av det jeg sa i posten over; at de kablene vil få ip fra ice.net routern i stedet selv om de er kablet inn i nettet ditt.

Da kan du på squeeze boksene gi dem ip manuelt, f.eks 192.168.1.10,11,12 osv med 192.168.1.254 (telenor) som gateway. Og telenors dns servere. Så vil de komme på internett via den trådløse delen i ice.net routern så lenge de 2 routerne henger sammen med en kabel.

Endret av Fogga
Lenke til kommentar

Hva med å kjøpe en ny trådløs router til 500 kroner og slippe å tulle med Ice.net-routeren?

JM2C

Fordi jeg skal ikke bo her mer enn noen uker inntil jeg finner meg hus i nærheten av der jeg skal begynne i ny jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...