Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Hva er det verste som kan skje hvis jeg blir tatt i kjøp av stungun? At jeg bestiller meg en slik på nettet? Fengselsstraff? Bot? Advarsel? Ubehaglig moraltelefon fra toll/politi? Lenke til kommentar
DCG Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Hvis du får den og blir stoppet av politiet så blir den beslaglagt og du får et forelegg. Blir den stoppet i tollen blir den også beslaglagt, men jeg er usikker på om det blir bøter ut av det. Det lureste er muligens å late som at du ikke vet noe som helst om den. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Oki. Takk for svar. Det viktigste er å få den i hus, at jeg blir tatt i ettertid med ett forelegg spiller ingen rolle. Så lenge det ikke blir fegselsstraff av det, så får jeg bare ta den regingna! Men hvordan spille dom å si at jeg ikke vet hvor den kommer ifra når jeg har besstilt den fra min visa? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 vel det er jo ulovlig å inne ha et slikt våpen i norge uten særskilt tillatelse. ref våpenforeskriften §9 § 9. Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1 Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter. Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret. Det er forbudt å erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve, eie og inneha armbrøst når vedkommende oppfyller kravene nevnt i § 10. Dette ledd gjelder ikke armbrøst ervervet før 1. januar 1993. Politimesteren kan dispensere fra forbudet i første ledd dersom særlige grunner foreligger. og så vidt jeg kan se sier våpenloven §33 at strafferammen er 3 måneder eller opp til og med 2 år, men da er det snakk om grove brudd på spesifikk paragraf. § 33. Den som forsettlig eller grovt uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller fengsel i inntil 3 måneder, hvis ikke overtredelsen rammes av et strengere straffebud. Gjelder overtredelsen § 27 b annet ledd eller ulovlig innføring, avhendelse, erverv eller besittelse av skytevåpen eller ammunisjon, kan bøter eller fengsel i inntil 2 år anvendes. Er overtredelse som nevnt i første ledd annet punktum grov, kan bøter eller fengsel i inntil 4 år anvendes. Ved avgjørelsen av om overtredelsen er grov, skal det særlig legges vekt på hva slags og hvor mange våpen overtredelsen gjelder eller om handlingen av andre grunner er av særlig farlig eller samfunnsskadelig art. Medvirkning straffes på samme måte. og vær obs på at det er blitt vanlig å straffe slikt hardest mulig. ref: politi.no:skaffe våpen Strafferamme for å ha ulovlege våpenStrafferamma er to års fengsel, i grove tilfeller fire år. Dommane som er avsagde i slike saker de siste årene, viser at straffen ofte blir ubetinget, dvs. at den som har ulovlige våpen må sone i fengsel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå